عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو گفت: اگر قطعات خودرو‌های داخلی از چین وارد شوند و در داخل مونتاژ کنیم، می‌توانیم ۳۰ درصد قیمت خودرو را کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطیما میرزایی - علیرضا شاه میرزایی معاون سابق وزیر صمت گفت: به نظر می‌رسد که در زمینه صنعت خودروسازی می‌توانیم بهترین تکنولوژی را داشته و قیمت پایین‌تر از منطقه داشته باشیم و حتی با بالارفتن آمار می‌توانیم مونتاژ را در داخل انجام دهیم. هم اکنون برخی از واردکنندگان خودرو می‌گویند که اگر به آنها اجازه واردات بیشتری داده شود شرکت خارجی حاضر است خط تولید به آنها دهد. 

معاون سابق وزیر صمت ادامه داد: با وجود این که صنعت خودروی ما هر روز در حال توسعه پیدا کردن است ولی گاهی خودتحریمی وجود دارد و خودمان مسائل را پیچیده می‌کنیم در حالی که آمادگی از طرف خودروسازان دنیا وجود دارد.

او با گلایه از حمایت نکردن از واردکنندگان خودرو افزود: واردکننده می‌گوید که بهترین خودروی برقی روز را ارزان‌تر از دبی وارد می‌کنم تا به دست مردم برسد ولی به این واردکننده ارز نمی‌دهیم. 

کاری که ما به عنوان معاونت تجارت در وزارت صمت انجام می‌دادیم این بود که نمایندگی طرف خارجی را کنترل کرده و زیرساخت تأمین نگهداری و شناسه خودرو و... را ایجاد می‌کردیم.

در ادامه، محمد رستمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو گفت: با توجه به این که بحث روز ما واگذاری ایران‌خودرو بود از مدیر عامل قبلی سوال کردم که اگر قرار باشد این قطعات خودرو از خارج از کشور وارد شوند و داخل ایران‌خودرو مونتاژ کنیم قیمت خودرو تا چه اندازه کاهش پیدا می‌کند؟ ایشان گفت که ۳۰ درصد قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر قطعات خودرو‌های داخلی از چین وارد شوند و در داخل مونتاژ کنیم، می‌توانیم ۳۰ درصد قیمت خودرو را کاهش دهیم. اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ چون بخشی از قطعات تهیه شده در داخل، با قیمت بالا تهیه می‌شوند و جالب این‌جاست که مدیریت شرکت ایران‌خودرو را به یکی از شرکت‌هایی واگذار می‌کنیم که تأمین‌کننده قطعات گران‌قیمت به ایران‌خودرو بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۰:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
اینها همه اش صورت مسیله را تغییر دادن است، مسئله این است این صنعت بعد از ۵۰, سال نتوانسته به خواسته های جمهور ملت جامه عمل بپوشاند و باید با واردات خودرو با قدرت موتور زیر ۱۴۰۰, برای ۳, سال و بدون عوارض گمرکی اول رقابت و دوم متنبه کردن آن را ایجاد کرد و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
خودروشون را چرا نمیذارید وارد کنند؟؟؟؟دلم به حال ایران میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
خب چرا خود ماشین از خارج وارد نکنیم قیمت ۷۰ درصد کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
خخخ قیمت پایین تر از منطقه؟!
ما میتوانیم آره خوبیت نداره شماهم بگین ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
پس منتظر چی هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
کاش در کشور یکی این را بفهمد واردات دهها میلیونی خودرو مخصوصا خودروهای پاک آزاد آزاد شود بنفع همه و مخصوصا صنعت قطعه سازی است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
چه کاریه کل خودرو را وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
چشم بسته غیب گفتی. اگه کل همین ماشینای داخلی رو بدین چین مونتاژ کنن و بهمون بدن قیمت تمام شده به مراتب پایین تر هم میاد. مشکل ریشه داره و ریشه‌اش هم معلومه. این مثل شرکتای دولتی ای میمونه که مدیرای شرکت با واسطه پیمانکاری هایی داخلش تعریف میکنن و با رانت سود میکنن. جدا کردن قطعه سازی از شرکت مادر و نفوذ به هیأت مدیره بلای به علاوه نیرو گرفتنای توصیه ای از کارگر گرفته تا مدیرای وامونده از بقیه جاها منجر افزایش قیمت تمام شده شده.
Iran (Islamic Republic of)
اشکان مرادی
۰۸:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
شوخی قشنگیه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
قطعا ایشون یا خودش واردکننده اصلی قطعات از چین هست یا فرزندان و آشنایانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
لطفا بیخود نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
خب اگر این مطلب درست است انجام بدهید . اینکار می‌تونه روی زندگی مردم تأثیر مثبت بذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۴۰۳
ساکت،? مردم باید ارزان کار کنند و زمین و مسکن و خودرو و غیره گران بخرن
آخرین اخبار