مديركل راه و شهرسازي استان تهران رفتارهاي ترافيكي را نشان دهنده اخلاق جامعه دانست.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فريبرز واحدي با اعلام اين مطلب، گفت: موضوع آموزش و فرهنگ سازي در نظم بخشي و بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي اظهار داشت: هرچه سرمايه گذاري در بخش آموزش و فرهنگ سازي انجام شود به عنوان چراغ راه امروز و الگوي فردا مي تواند كار آمد و ثمربخش باشد.

واحدي نگاه هزينه اي و روزمرگي به ترافيك و تصادفات را آفت موضوع اثربخشي فعاليتهاي فرهنگي دانست و تصريح كرد: بايد با كار فرهنگي، رفتارسازي و اصلاح الگوهاي اجتماعي، قانون گريزي و بي انضباطي در رفتارهاي ترافيكي را به قانون مداري تبديل كنيم.

قائم مقام وزير در استان تهران در ادامه از ترافيك به عنوان نمادي اجتماعي و نشاني از توسعه يافتگي جوامع نام برد و گفت: وضعيت ترافيك نشان دهنده نظم جامعه و بلوغ اجتماعي مردم آن جامعه است و حتي ميزان پيشرفت جوامع را امروزه جامعه شناسان از روي رفتارهاي ترافيكي مشخص مي كنند و اين بدين معني است كه ترافيك فقط يك واقعيت فني و تكنيكي نيست بلكه پديده اي اجتماعي است كه علاوه بر زير ساختهاي سخت افزاري ارزش هاي نرم افزاري حاكم بر جامعه نيز آن را مي سازد و شكل مي دهد.

وي رفت و آمد آرام، ايمن و روان را جزو حقوق شهروندي بر شمرد و تصريح كرد؛ سلامت رواني و جسماني فرد و جامعه از ترافيك جدا نيست چرا كه ترافيك باعث اتلاف انرژي و وقت افراد و هرز رفتن منابع مادي و معنوي مي شود.

واحدي در پايان با تأكيد بر ضرورت اجراي قانون و قانون مند كردن رفتارهاي ترافيكي از همان سالهاي اوليه دبستان اظهار كرد: تعامل با آموزش و پرورش در اين زمينه از اهميت ويژه اي برخوردار است و نبايد صرفاً به آموزش هاي سنتي و متون قديمي اكتفا كنيم و معلمان نيز مي بايست در اين زمينه با ابتكار وارد عمل شوند ، اگرچه استفاده از ظرفيت هاي سنتي مثل مساجد جهت انتقال مفاهيم و رعايت نظم و انضباط از رهگذر آموزه هاي ديني نيز بسيار مؤثر است اما بايد همواره به خاطر داشته باشيم كه ترافيك موضوعي چند وجهي است و براي آن نيز بايد برنامه اي چند لايه اي و در عين حال شناور و منعطف تدارك ديده شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار