به گزارش خبرگزاري "آنادولو" "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه روز گذشته در جريان حضور در جمع هوادارانش در شهر در ناحيه مرکزي "درياي سياه" بار ديگر از معترضان پارک گزي به شدت انتقاد کرد و آنان را مورد حمله لفظي قرار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از حريت، وي در اين باره با اشاره به مقابله معترضين با هوادارانه جريان عدالت و توسعه اظهار داشت که معترضان حق پرتاب گلدان و ماهيتابه به سوي هواداران جريان عدالت و توسعه را نداشته اند و در اين باره افزود "پرتاب گلدان و ماهيتابه يک جرم محسوب مي شود. هيچ کسي حق چنين کاري را ندارد.



وي افزود: "هر کسي مرتکب چنين جرمي شده بايستي به دادگاه ارجاع گردد. اين آزادي نيست اين نقض آزادي ديگران است." اردوغان در ادامه اظهاراتش معترضان ترک را به اقدامات خرابکارانه و تحريک آميز متهم کرد.

اردوغان گفت :« دیروز از مصر به من پیام داده اند و در آن گفته اند از اظهارات من ناراحتند و برای ترکیه احترام زیادی قائلند و از نخست وزیرش قدردانی می کنند. آنها ( مصریها) می گویند او ( اردوغان ) اظهارات نادرستی را مطرح می کند زیرا از برخی حقایق مطلع نیست می گویند امکان دارد اگر مجبور شوند با من تلفنی گفتگو خواهند کرد. به خاطر این موضوع بخندم یا گریه کنیم ؟ من با تو (حازم ببلاوی نخست وزیر مصر) چگونه صحبت کنم در صورتیکه منتخب نیستی بلکه با دولت کودتا یا اداره کودتا منصوب شده ای . عجیب تر آن است که مراسم ادای سوگند گذاشته اند برای این قضیه گریه کنیم یا بخندیم ؟ من خطاب به همه جهانیان و غرب می گویم شخصی که کودتا کرده است یعنی سیسی ، سمت وزارت دفاع را دارد و در مقابل رئیس جمهوری که خودش او را منصوب کرده است سوگند یاد می کند این چه فاجعه ای است ؟ در کدام نظام دموکراتیک امکان دارد چنین اتفاقی بیافتد ؟ چرا غرب در قبال این موضوع سکوت کرده است ؟ چرا موضع شرافتمندانه ای در قبال این موضوع اتخاذ نمی کنند».اردوغان همچنین تاکید کرد درخواست محمد البرادعی معاون رئیس جمهور جدید در امور روابط خارجی را برای گفتگوی تلفنی رد کرده و او را نماینده غیرقانونی مصر دانسته است.

اردوغان در این خصوص در مراسم افطاری گفت :« شخصی که خواست با من تلفنی صحبت کند چند هفته پیش با کودتا مخالفت کرده بود اما به سرعت سمت معاونت ریاست جمهوری را پذیرفت زیرا به سمت نخست وزیری و ریاست جمهوری چشم دارد با وجود همه اینها مایل است که با ما صحبت کند. تو در انتخابات ریاست جمهوری یک و نیم درصد رای آوردی در صورتیکه مرسی 52 درصد آرا را به دست آورد در نتیجه 52 درصد بیشتر از یک و نیم درصد است. باید بدانی پیش از هر چیزی تو باید به این نتیجه احترام گذاری. هم و غم ما اینجا مرسی نیست اما از نظر من مرسی رئیس جمهور است زیرا به ملت مصر احترام می گذارم».
برچسب ها: اردوغان ، مراسم ، معترضین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار