این روزها نمی‌شود خبرهای دنیای دیجیتال را دنبال کنی و سرنخی از ابرها در آن نبینی. هر جا که سر می‌زنی، آسمان سرزمین صفر و یک‌ها در حال ابری‌تر شدن است.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ چندي پيش اعلام شد كه اپل برای عقب نماندن از این روند فراگیر، سوگلی نرم‌‌افزارهایش یعنی آی‌ورک را هم به درون ابرها پرتاب کرد. هفته گذشته هم خبری هیجان‌انگیز از غول لوازم خانگی‌ساز کره جنوبی یعنی شرکت ال.‌جی نشان از آن داشت که گویا دنیای لوازم خانگی هم نیم‌نگاهی به ابرها دارد. براستی این همه تلاش برای ابری شدن برای چیست؟



بگذارید برای روشن‌شدن ماجرا مثالی بزنیم. فرض کنید می‌خواهید کامپیوتری بخرید و با این قیمت‌های سر به فلک‌کشیده این روزها پولش را هم توانسته‌اید تهیه کنید. با این همه، هزار سوال مثل خوره به جانتان می‌افتد. قدرت، سرعت، نوع پردازنده، گرافیک، نمایشگر، امکانات جانبی و... تازه اینها آغاز ماجرا هستند. برای هر کدام از این مشخصات ده‌ها سازنده وجود دارد که هرکدام نکات ضعف و قدرتی دارند.

حالا فرض کنید شما به حداکثر توان محاسباتی و بیشترین ظرفیت ذخیره‌سازی احتیاج داشته باشید. آن وقت دستگاهی بزرگ و سنگین باید گوشه‌ای از میز کارتان را اشغال کند. مایلید این غول برق‌خوار بدون کاهش توانمندی‌ها، سبک و کوچک شود؟ باید چند برابر پول پرداخت کنید.

خب مبارک است. بگذارید تصور کنیم حالا مدتی است دستگاه‌تان را خریده‌اید. هزاران مگابایت اطلاعات ارزشمند که یا تولید کرده‌اید یا برای داشتن‌شان پول پرداخت کرده‌اید روی این کامپیوتر ذخیره شده است. دارید با افتخار سیستم گرانقیمت و اطلاعات ارزشمند داخل آن را به رخ دوست‌تان می‌کشید که دست‌تان می‌خورد به لیوان آب روی میز و....

همه چیز باد هوا می‌شود و می‌رود به آسمان...



اینجاست که ابرها قدم آخر را همان اول بر‌می‌دارند. آنها از نقطه آغاز این داستان همه چیز را در آسمان به شما پیشنهاد می‌دهند. درست مثل ساختن خانه‌ای روی آب می‌ماند. آنها می‌گویند تو فقط دستور بده! ما برایت پردازش می‌کنیم و اطلاعات به دست‌آمده را در چند جا ذخیره می‌کنیم. با این شرایط دستگاه شما می‌تواند کوچک و کوچک‌تر شود. آنقدر کوچک تا برسد به اندازه یک عینک معمولی یا حتی یک ساعت مچی. همان کاری که گوگل با عینک معروفش کرده و سونی در تلاش است با ساعت مچی‌اش بکند.

دنیای ابرها نه‌تنها ابزار را کوچک خواهند کرد، بلکه نرم‌افزارنویس‌ها را هم ثروتمندتر از قبل خواهند کرد. کابوس یک نرم‌افزارنویس کپی غیرقانونی است. کاری که در دنیای کامپیوتر به سادگی چند کلیک انجام می‌شود. حالا فکرش را بکنید که از نرم‌افزار نوشته شده توسط این نرم‌افزار نویس فقط یک نسخه و آن هم روی وب وجود داشته باشد و هر کسی که مایل به استفاده از نرم‌افزار است، فقط می‌تواند با مراجعه به یک آدرس خاص به این سرویس تحت وب دسترسی داشته باشد. این یعنی می‌توان با ثبت‌نام و دریافت پول یا آزادگذاشتن استفاده و فروش تبلیغات، درآمد کسب کرد. این نرم افزار تحت وب را هیچ‌کس نمی‌تواند کپی کند.

منبع: كليك
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
1112
۱۵:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۲
بد بود
آخرین اخبار