در حالی که آمریکا با هدف سرکوب مخالفان طبقه کارگر با تجارت آزاد و سیاست‌های حامی امپریالیسم در مصر، از کودتای نظامی در این کشور حمایت می‌کند، اما تاکنون به وقوع کودتا در این کشور اذعان نکرده است زیرا در این صورت از نظر قانونی قادر نخواهد بود که همچنان به ارتش مصر کمک مالی ارائه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "الکس لانتیر" می‌نویسد: روز گذشته در حالی که نیروهای امنیتی مصر در حال سرکوب اعتراضات طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر که در روز چهارشنبه برکنار شد، بودند، درگیری‌ها در سراسر این کشور گسترش پیدا کرد. این کودتا که با حمایت آمریکا برای پایان دادن به اعتراضات مردمی علیه محمد مرسی شکل گرفته است، در حال حاضر مصر را با خطر جنگ داخلی تهدید می‌کند.

*** هدف اصلی کودتا، سرکوب مخالفان طبقه کارگر با سیاست‌های تجارت آزاد و طرفدار امپریالیسم است
گزارش‌های اولیه حاکی از کشته شدن عده زیادی از مردم مصر و مجروح شدن دست کم 400 نفر در اعتراضات قاهره، اسکندریه و شبه جزیره سینا در روز گذشته است.
فرماندهان ارتش مصر، در سرکوبی اعتراضات مردمی کاملا با واشنگتن هماهنگ هستند. ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه با سپهبد «صدقی صبحی» گفت و گو کرد؛ وی همچنین با مقامات ارتش اسرائیل نیز در تماس است. این مناسبات نشان می‌دهند که در حالی که هدف اولیه کودتا، سرکوب اخوان المسلمین است، هدف اصلی آن، مقابله با مخالفان طبقه کارگر برای برقراری تجارت آزاد و سیاست‌های حامی امپریالیسم در مصر است که واشنگتن خواهان آن است.

*** اعلام حمایت جنبش «تمرد» از کودتای نظامی مصر
ارتش مصر برای  جلوگیری از افزایش مخالفت‌های طبقه کارگر با کودتای مصر، به نیروهای لیبرال و به ظاهر چپ که از ائتلاف «تمرد»، از جمله جبهه نجات ملی به رهبری محمد البرادعی و همچنین «سوسیالیست‌های انقلابی» پشتیبانی می‌کنند، متکی است. مقامات «تمرد»،‌ روز چهارشنبه پس از آنکه ژنرال «عبدالفتاح خلیلی السیسی» خبر تشکیل دولت جدید نظامی مصر را اعلام کرد، از کودتا حمایت کردند. روز گذشته، جبهه نجات ملی از مردم مصر خواست تا در اعتراضات خیابانی از رژیم جدید حمایت کنند.
در قاهره، ارتش مصر به روی معترضان حامی مرسی در پادگان گارد ریاست‌جمهوری، جایی که مرسی در آنجا بازداشت شد، آتش گشود و 3 نفر را کشت و دست کم 65 نفر را مجروح ساخت. بعد از ظهر گذشته در پل 6 اکتبر در نزدیکی میدان تحریر مبارزات ادامه پیدا کرد؛ در حالی که نیروهای امنیتی نیز در درگیری‌های بین معترضان مخالف و موافق مرسی مداخله کرد.

*** منطقه به یک «میدان جنگ» تبدیل شده است
روز گذشته در شهر اسکندریه، پس از آنکه بین تظاهرکنندگان مخالف و طرفدار مرسی تیراندازی در گرفت و پلیس نیز به نیروهای مخالف مرسی پیوست، دست کم 12 نفر جان خود را از دست دادند. 
در شبه جزیره سینا که نیروهای اسلامگرا از حمایت قابل توجهی در آنجا برخوردار هستند، ارتش پس از آنکه موجی از حملات به تاسیسات ارتش در «الاریش»، «شیخ زوید» و «رفح» و همچنین فرودگاه «الاریش» صورت گرفت، وضعیت اضطراری اعلام کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان برکناری مرسی تاکنون،  2 مبارز اسلامگرا و چندین سرباز و پلیس در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.
«شیخ ابراهیم المنیعی»، رئیس اتحادیه قبایل سینا  گفت که منطقه همانند یک «میدان جنگ» است؛ او با اشاره به خطر ایجاد جنگ داخلی افزود که وی نگران تکرار «سناریوهای الجزایر و سوریه» است. او به جنگ داخلی خونین الجزایر در سال‌های 2002-1991 و جنگ نیابتی آمریکا که در حال حاضر در سوریه در جریان است، اشاره کرد.

*** آمریکا در صورت اذعان به کودتا در مصر، از نظر قانونی قادر به ارائه کمک‌های مالی به ارتش این کشور نخواهد بود
ژنرال «علا عزالدین» در مصاحبه با روزنامه دولتی «الاحرام» مصر گفت که ارتش به زودی «عملیاتی گروهی» را برای سرکوب کامل مخالفان در سینا آغاز خواهد کرد.
ارتش برای تخریب مواضع اخوان المسلمین در دولت اقدام کرده است. عدلی منصور، رئیس‌جمهور جدید و موقت مصر، مجلس شورای مصر را منحل کرد.
به علاوه، طبق گزارشات، ارتش مصر 300 نفر از مقامات برجسته اخوان المسلمین از جمله «محمد بدیعی»، رهبر اخوان المسلمین و «خیرات الشاطر»، قائم مقام میلیاردر وی را بازداشت کرده است. 
این کودتا با حمایت کامل واشنگتن در جریان است. دولت اوباما حتی از تایید اینکه این اتفاق یک کودتا است، اجتناب می‌کند زیرا این مسئله می تواند از نظر قانونی مانع پرداخت سالانه 1.3 میلیارد کمک مالی از سوی واشنگتن به ارتش مصر گردد.

*** کودتاچیان مصری از سوی آمریکا دیکته می‌شوند
علاوه براین، اعضای کنگره آمریکا نیز نشان دادند که ترجیح می‌دهند برای ادامه حمایت از کودتا، قانون را نادیده بگیرند. «هوارد برمن»، نماینده دموکرات کنگره به نیویورک تایمز گفت: «قانون با اصطلاحات موجود در آن،‌ یک چیز را به ما دیکته می‌کند و سیاست معقول نیز دیکته می‌کند که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم [از کودتا حمایت کنیم]. به همین خاطر است که دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد که این ماجرا را کودتا بنامد یا خیر. به معنای واقعی کلمه، این اتفاق یک کودتا است.» با این وجود، برمن افزود که وی با قطع کمک‌های آمریکا به ارتش مصر مخالف است.
شورای نظامی مصر که از حمایت آمریکا برخوردار است، رژیمی به شدت ارتجاعی و مستبد است که  آمریکا اقدامات لازم را برای سرکوبی مخالفان طبقه کارگر، به آن دیکته می‌کند.

*** آمریکایی‌ها به دنبال پیاده کردن مدل دیکتاتور شیلی در مصر هستند
شاید بتوان گفت که واضح‌ترین نشانه سیاست‌های استبدادی امپریالیسم آمریکا در مورد ارتش مصر، در ستونی در نشریه وال استریت ژورنال آمده است، که در آن  خواستار دولت نظامی جدیدی است که از مدل ژنرال «آگوستو پینوشه» دیکتاتور و مسئول کشتار جمعی شیلی، پیروی کند.
این نشریه از واشنگتن می‌خواهد تا «به مصر در دسترسی به بازارها، وام‌های بین المللی و سرمایه سرمایه گذارها کمک کند. در حال حاضر آمریکا برای استفاده از نفوذ خود در دست یابی به نتیجه‌ای بهتر، شانس دوباره‌ای پیدا کرده است.» این نشریه مدعی است که: «اگر مقامات جدید مصر از مدل «آگوستو پینوشه» که در میان ناآرامی‌ها قدرت را در دست گرفت اما در تجارت آزاد اصلاحاتی را به وجود آورد پیروی کنند، مصری‌ها خوش شانس خواهند بود.»  

*** دولت آمریکا حامی کودتا و قتل عام شیلی در سال 1973
«پینوشه» در 11 سپتامبر 1973، طی کودتایی با حمایت آمریکا به قدرت رسید و دولت «اتحاد مردمی» «سالوادور آلنده» را سرنگون کرد. حکومت «پینوشه» صدها هزار نفر از مردم شیلی را مورد آزار و شکنجه قرارداد ، تبعید کرد و به قتل رساند.
سرمایه گذاران آمریکایی، سیاست‌های استبدادی تجارت آزاد «پینوشه» را که استانداردهای زندگی طبقه کارگر را در شیلی از بین برد، به عنوان مدلی برای مصر در نظر گرفته‌اند. 
«کارولین فروند»، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی در امور خاورمیانه نوشت: «رویکرد صحیح برای حل مشکلات اقتصادی مصر، این است که این کشور را وادار کنیم تا با پایان دادن به مخارج بیهوده مخصوصا یارانه‌های سوخت، بر مشکلات خود فایق آید. این یارانه‌ها معادل تقریبا نیمی از درآمدهای دولت است؛ در حالی که کسری بودجه مصر بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی و در حال افزایش است.»




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار