منتظري در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: اگرچه ساخت
مترو در تهران نسبت به خیلی از کلان شهرهای دنیا دیرتر شروع شد، اما در
طول ۸سال مدیریت کنونی پيشرفت بسیار خوبی
داشته به طوری که امروز نزدیک
به ۴ خط در حال ساخت داريم در حالی
است که در دیگر نقاط دنیا ساخت مترو
به صورت ساخت ۴ الی ۵ کیلومتر مقطع است.
وي تصريح كرد : این در حالی است که در دیگر نقاط دنیا ساخت مترو به صورت
ساخت ۴ الی ۵ کیلومتر مقطع است و اين براي ما پيشرفت بزرگي محسوب ميشود و
قدرت اين را به ما ميدهد كه بتوانيم افتتاح هاي مدوام داشته باشيم .
معاون پشتیبانی شرکت متروبا اشاره به اينكه شهر تهران به ۲۷۰کیلومتر مترو
نیاز دارد افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰
کیلومتر آن محقق شده و هنوز
۱۳۰ کیلومتر باقی مانده است. اگر متوسط
ساخت در هر سال را ۱۰ الی ۱۵
کیلومتر در نظر بگیریم نزدیک به ۱۳
سال طول خواهد کشید تا شبکه متروی
تهران تکمیل شود.
منتظري افزود:واضح است که در چنین زمانی با توجه به رشد جمعیت وضعیت تردد
در شهر تهران با مشکل مواجه می شود. پس ناچاریم که ساخت خطوط مترو را به
صورت همزمان در دستور کار قرار دهیم،البته این مهم جز با تلاش مهندسان و
مسئولان شرکت مترو قابل تحقق نیست و البته فراموش نکنیم که چنین رکوردی
در جهان کم نظیر است.
وي ادامه داد: مترو تهران از نظر تعداد جابجایی با بیش از ۳ میلیون
جابجایی در روز در جهان رتبه دوازدهم را دارد. حال آنکه افتخار شهرهایی
مانند دبی این است که آمار جابه جایی روزانه در آنجا توسط مترو ۱۰۰ تا
۱۵۰ هزار مسافر است.
در مسکو با بیش از ۸۰ سال سابقه ۸میلیون سفر در روز
و در لندن با سابقه یک قرن، ۵میلیون
سفر روزانه انجام می شود.
وی در پایان خاطرنشان كرد: درخصوص صنعت ساخت هم باید تاکید کنم در دنیا
کمتر نمونه ای وجود دارد که در ساخت خطوط مترو از ۴ دستگاه مکانیزه حفار
به طور همزمان استفاده شود، اما این مهم در تهران و با صرفه جویی ارزی
بسیار مناسب در حال انجام است./ف