مصر در میان تجمع مخالفان و مخالفان سردرگم مانده است و نمی داند به کجا حرکت می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از الجزيره ؛ هزاران هزار نفر با گرایش های مختلف در میدانها تجمع کرده‌اند. این وضع بیانگر بحران کشور است و مردم آن به دنبال نقشه راهی هستند که آنها را به سوی ثبات رهنمون شود اما به غیر از خیابانهای درگیر چیزی نمی یابند.

مصریها از صبح دیروز نفسهایشان را در سینه حبس کردند و منتظر روزی بودند که حرفهای زیادی درباره آن زده شده بود . دیروز به گفته مخالفان روز تجمع بزرگ برای برکناری رئیس جمهور نامیده شده بود. مخالفان در قالب «حرکت تمرد» صف بندی کرده اند . اما موافقان دیروز را روز حفظ مشروعیت دموکراتیکی که نتیجه صندوقهای رأی است نامیده بودند .

دو طرف در قاهره نیروهایشان را گرد آورده بودند . تجمعات هواداران با توجه به دعوتهای مکرر برای خویشتنداری با نوعی از ملاحظه کاری همراه بود . اما استانهای دیگر به نسبتهای متفاوت شاهد تظاهرات بود . شهر اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر بود در میان تدابیر شدید نظامی ارتش مصر برای جلوگیری از خارج شدن امور از کنترل و وقوع اقدامات خشونت آمیز صحنه تظاهرات ضد مرسی بود .

ارتش مصر درباره خارج شدن اوضاع از مسالمت آمیز بودنش هشدار و قول داده است از تأسیسات عمومی محافظت کند اما تدابیر امنیتی مانع وقوع خشونت نشد و اقدامات خشونت آمیز نیز به صورت اساسی مقرهای اخوان المسلمین در دقهلیه ، بنی سویف و شرقیه هدف قرار گرفت .مخالفان در شهرک محله در حومه قاهره نیز تظاهرات کردند.این در حالی است که ریاست جمهوری مصر نیز با نخست وزیر و وزیر کشور و مسئولان امنیتی تماسهایی برقرار کرد .

بعد از ظهر مرسی تأکید کرد گفتگو تنها راه حل بحران است .ایهاب فهمی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت :« نهاد ریاست جمهوری از همه ملت بزرگ مصر می خواهد وحدت را حفظ و با هرگونه تلاشی برای فتنه افکنی بین مردم کشور مخالفت کنند». تریکی گفت : در نبود گفتگو که مخالفان با آن مخالفت می کنند و در نبود هرگونه چارچوب و موسساتی که به منازعات سیاسی رسیدگی کند - همچنانکه در همه نظامهای دمکراتیک چنین موسساتی وجود دارد - به نظر می رسد مصر در حیرت تجمع کنندگان سردرگم مانده است گویا جمهوری خیابانی است و مردم حیران این کشور روز را با یک پرسش به سر می آورند .کجا می رویم ؟

برچسب ها: مصر ، موافق ، مخالف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار