صادرات یک محصول زمانی اتفاق می افتد که قیمت صادراتی آن محصول از قیمت جهانی کمتر باشد.


فاطمه آقامیری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت :صادرات یک محصول زمانی اتفاق می افتد که قیمت صادراتی آن محصول از قیمت جهانی کمتر باشد.

وی گفت :وضعیت مطلوب تولید محصول گام اول صادرات است اما باید دید که این محصول در بازارهای جهانی چه وضعیتی دارد .

آقامیری با اشاره به شاخص های مهم صادرات گفت : هزینه های مربوط به بازاریابی، حمل و نقل بین اللملی، محدودیت واراداتی سایر کشورها، تعرفه ها و ... از جمله مواردی است که صادرات را با چالش مواجه می کند.

وی به بررسی صادرات برخی محصولات کشاورزی پرداخت وادامه داد: تولید کنندگان یک محصول در ابتدا سعی می کنند که در داخل همان کشور بازاری برای محصولات خود پیدا نمایند. اما اگر قیمت ها در بازار های داخلی به قدری پایین باشد که کفاف هزینه های تمام شده محصول را ندهد، محصول به سمت بازارهای جهانی سوق خواهد یافت.

آقامیری این روش را آسیب کشاورزی ایرانی دانست وگفت : این امر سبب می شود تا بازار ایران از برخی محصولات خالی شده ونیازمند واردات شویم که برای حل این مشکل باید نظارت مستمر بر روی صادرات و واردات به ویژه محصولات استراتژیک داشته باشیم .

این کارشناس در پایان گفت:باید با تعیین عادلانه قیمت محصولات کشاورزی، زمینه را برای ایجاد انگیزه تولید و افزایش درآمد کشاورزان فراهم کنیم تا در سایه آن بتوانیم صادرات مطلوب داشته با شیم .

برچسب ها: صادرات ، محصول ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار