"ياسمين عالم" در مقاله اي تحت عنوان "انتخاب شگفت انگيز روحاني" با اذعان به شگفتي ساز بودن انتخابات ايران ناتواني تحليلگران غربي از پيش بيني نتيجه آن را نشان داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور ؛ تحليلگر المانيتور با اظهار "شگفتي آور" بودن نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان مي افزايد "تنها چيزي که مي توانم در مورد انتخابات ايران بگويم برگرفته از نقل قولي از "جورج برنارد شاو" نمايشنامه نويس ايرلندي تبار است و بايستي اظهار نمايم که ما هيچ گاه از انتخابات ايران درسي نياموخته ايم." 

 نويسنده با اذعان به ضعف ديد تحليلگران سياسي خارجي در مورد تحولات ايران و از جمله انتخابات مي افزايد "هيچ يک از تحليلگران و کارشناسان سياسي خارجي که تحولات ايران را رصد مي کنند نتوانستند نتيجه انتخابات ايران را بدرستي پيش بيني نمايند. تصميم گيرندگان کشورهاي غربي حتي تا يک روز پيش از برگزاري انتخابات روز 24 خرداد نيز نتوانستند نتيجه آن را پيش بيني کنند. هيچ يک از تحليلگران غربي گمان نمي کردند که "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران پيروز ميدان باشد. تحليل تک علتي ارايه شده غربي ها در مورد انتخابات ايران سبب شد تا بسياري از آنان در مورد پيش بيني نتيجه انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران گمراه شده و به بيراهه روند." 

نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به زواياي پيچيده تاثيرگذار بر انتخابات کشورمان که به خلق "حماسه سياسي" منجر شد مي افزايد "اگر منصفانه قضاوت کنيم بايد بگوييم که پيش بيني نتيجه انتخابات ايران "شاهکاري" بوده است که از عهده هر کسي بر نمي آمد. عوامل متعددي بر نتيجه انتخابات ايران تاثيرگذار بودند که تحليلگران غربي مي بايستي سالهاي سال در مورد آن به بحث و بررسي و تجزيه و تحليل بپردازند." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "عليرغم تمامي اشتباهات در پيش بيني هاي انجام شده "حسن روحاني" بعنوان هفتمين رييس جمهور ايران به اين مقام برگزيده شد. پس از شگفت زدگي موقت تحليلگران غربي از پيروزي روحاني در انتخابات توجه آنان به سوي تجارب روحاني در عرصه سياست خارجي و مذاکرات هسته اي جلب شد. انتخابات ايران نشان داد که عرصه سياسي آن کشور تا حدي غير قابل پيش بيني و شگفتي آفرين است که هيچ تحليلگري به راحتي و با استفاده از شيوه هاي مرسوم نمي تواند آن را پيش بيني نمايد." 

 نويسنده در پايان با اشاره به لزوم استفاده از فرصت پيش آمده براي کشورهاي غربي مي افزايد "فارغ از عوامل چندگانه اي که بر نتيجه انتخابات ايران تاثير گذاشتند بايستي اشاره کرد که نتيجه انتخابات ايران به گونه اي است که واشنگتن و بروکسل مي بايستي بخوبي از اين فرصت استفاده کرده و با دقت نظر به آن بنگرند." 



برچسب ها: غرب ، ایران ، انتخایات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار