رئيس جمهور منتخب ملت ايران در اولين نشست خبري:

استفاده از نظرات مردم در همه زمينه‌ها/ حل مسايل اقتصادي/ ادامه مذاكرات هسته‌اي/ برقراري روابط دوستانه و احترام متقابل با ساير کشورها + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي نشست خبري به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، اولين نشست خبري حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي دقايقي پيش آغاز شد.

رئيس جمهور منتخب ملت ايران با تبريك اعياد شعبانيه و خير مقدم و خوش آمد گويي به اصحاب رسانه براي حضور در نخستين نشست خبري اظهارداشت: لازم مي‌دانم از ملت بزرگ و هوشمند ايران به خاطر خلق اين روزهاي به ياد ماندني در تاريخ ايران تشكر و قدرداني كنم.

وي ادامه داد: اين انتخابات تنها يك حضور و برگزاري انتخابات نبود بلكه اعلام اعتماد به نظام بود.

**24 خرداد فصل جديدي براي همدلي ملت ايران


حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اینکه انتخابات 24 خرداد نوعی مشارکت فعال و آغاز فصل نو بود افزود: همه می‌گفتند غصه‌ها به سر آمده و مردم پای صندوق شرایط نوینی را خلق کردند لذا پس از اعلام نتیجه انتخابات همه جشن گرفتند چرا که ملت در برابر افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ پیروز و سرافراز بود.  
 
وي اظهار داشت: همه به صحنه آمد‌ه‌اند بویژه جوانان در خیابان‌ها،‌ مجامع،‌ ورزشگاه‌ها و فضای مجازی چه غوغایی به پا کردند، درود بر جوانان پرشور وطن.  
 
رئیس‌جمهور منتخب مردم ادامه داد: به همه آنانی که میانه‌روی، اعتدال و تحقق اهداف و آرمان‌ها انقلاب از مسیر اعتدال و نه افراط را رقم زدند سپاس می‌گویم چرا که اخلاق، ادب،‌ احترام، وحدت و انسجام را برگزیدند.
 
وی با بیان اینکه بنده وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نخواهم کرد، گفت: از خدا توفیق عمل به همه وعده‌هایم را می‌خواهم البته  ملت توجه دارند که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت دنبال خواهد شد.  
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی اظهار داشت: خدا را گواه می‌گیرم در ایام انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت در هر کوی و برزن بود.

**همدلي و وحدت نياز امروز كشور

 
رئیس جمهور منتخب ملت با بیان اینکه امروز کشور نیاز به همدلی، وحدت و اتحاد دارد تصريح کرد: طعنه‌ها، توهین و تخریب‌ها را برای همیشه از یاد ببریم و مانند جوانان پاکدل و صادق بوده و به فکر آینده کشور باشیم.  
 
وی تصریح کرد: دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.  
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی ضمن تقدیر از ملت ایران گفت: بنده از همه عزیزانی که در این ایام به بنده و ملت اظهار محبت کردند سپاسگزاری می‌کنم،‌ همچنین از رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، روحانیون،‌ احزاب، اساتید و فرهیختگان و تک‌تک مردم از زن و مرد تشکر می‌کنم و امیدوارم همگی به کمک یکدیگر با برادری و وحدت دست به دست هم داده و راه عزت و سربلندی را در پیش بگیرند.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصداق‌های اعتدال در عرصه اقتصادی و سیاسی کدام‌اند؟ اظهار داشت: اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که در زمینه‌ اقتصادی، سیاسی و چه فرهنگی راه را بر روی تندروی، افراط و خودمحوری و شیفتگی می‌بندد.  
 
وی ادامه داد:‌ عقلانیت و اعتدال، خرد جمعی‌، مشورت و قانون‌گرایی را دنبال می‌کند و در مسیر افراط و تندروی قرار ندارد،‌ البته مصداق هر موردی را در جای خود توضیح خواهم داد. 

**از نظرات مردم استفاده مي‌كنم

 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و گفت: به عنوان نمونه به جای انکه در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،‌ دولت مستقیما مداخله کند،‌ بیشتر از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی بهره خواهد برد و با بهره‌برداری و استفاده از نظرات مردم تصمیم خواهد گرفت بنابراین در مقام عمل تا جایی که امکان دارد کار به آنها واگذار می‌شود.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهمترین برنامه جنابعالی در بهبود وضعیت اقتصادی چیست؟ بیان داشت: اولین اولویت بنده مسائل اقتصادی و معیشتی است که این فرایند در دو مرحله انجام می‌گیرد.
 
** اولويت اول حل مسايل اقتصادي


وی با اشاره به مرحله اول اظهار داشت: در این مرحله به فکر تامین نیازهای فوری مثل کالاهای اساسی می‌باشیم(البته با یاری دولت فعلی) به ویژه آنکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم،‌ لذا در این فاصله چهل و چند روزه باید با دولت فعلی همکاری صورت گیرد.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی با بیان اینکه دوستان بنده با دولت فعلی در تماس هستند، تصریح کرد: کمیته‌های فوری برای رسیدگی به نیازها تشکیل خواهد شد و برنامه‌ریزی ما برای ماه‌های آتی جهت ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌شود.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه در برنامه بنده ظرفیت‌های موجود اقتصادی فعال و نواقص برطرف می‌شود ادامه داد:‌ تمامی مشکلات و مسائل با برنامه‌ریزی برطرف شده و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت می‌شود به طوری که آثار آن در همان ماه‌های اولیه خود را نشان خواهد داد و به نوعی بازار به تعادل خواهد رسید. 

** برقراري روابط نزديك و دوستانه با همسايگان
 
وی در توضیح برنامه‌هایش در حوزه سیاست خارجی بیان کرد: دولت جدید احساس می‌کند فرصت نوینی برای تعامل با سطح دنیا بوجود آمده که البته آنرا مدیون حضور پرشکوه مردم هستیم،‌ لذا بنده امیدوارم همه کشورها نیز از این فرصت استفاده کنیم، چرا که استفاده از این فرصت منتج به  منافع متقابل می‌شود.  
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی افزود: در شرایط دنیای امروز قطعا تعامل با جمهوری اسلامی ایران و دولت آینده نه تنها به نفع کشور ایران بلکه به نفع تمامی کشورهای منطقه خواهد بود.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که ملک عبدالله پادشاه عربستان از اولين کساني بود که پيروزي شما در انتخابات رياست جمهوري را تبريک در زمان رياست جمهوري جناب عالي روابط ايران با کشورهاي عربي و خصوصا کشورهاي حوزه خليج فارس چگونه خواهد بود اظهار داشت: اولويت دولت در سياست خارجي، روابط دوستانه و نزديک با همه همسايگان خواهد بود، اين جزو اولويت‌هاي اين دولت است، يعني ما با 15 کشور همسايه يک رابطه بسيار نزديک با حسن همجواري و با دوستي و روابط متقابل براساس احترام به منافع متقابل خواهد بود.

رئيس جمهور منتخب ايران در ادامه افزود: حوزه خليج فارس و کشورهاي عربي خليج فارس ويژگي‌هاي خاص خود را دارند و اين به دليل اهميت استراتژيک خليج فارس هم از لحاظ سياسي و هم از لحاظ اقتصادي است، ما با کشورهاي جنوب خليج فارس نه تنها همسايه بلکه برادر هم هستيم و با عربستان سعودي نه تنها همسايه و برادر بلکه قبله گاه همه مسلمانان در آن کشور هستيم، کشوري است که ما رابطه بسيار نزديکي از لحاظ فرهنگي، تاريخي و منطقه اي با هم داريم.

وي تصريح کرد: صدها هزار نفر از مردم کشور ما در سال براي زيارت خانه خدا به آن کشور سفر مي کنند و تعداد زيادي از اتباع عربستان سعودي به کشور ما سفر مي‌کنند، زمينه تعامل و همکاري‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي بين دو کشور بسيار آماده و فراهم است و من خودم خوشحالم که اولين تفاهم نامه امنيتي بين ايران و عربستان سعودي با امضاي بنده از طرف ايران در سال 1377 بود و ان شاء الله اميدواريم که در دولت آينده روابط بسيار خوب با همسايگان به ويژه عربستان سعودي داشته باشيم.

**تصميم گيري نهايي نسبت به سرنوشت سوريه برعهده ملت سوريه است

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در پاسخ به اين سوال که نظرتان راجع به بحران کشور سوريه چيست؟ اظهار داشت: حل مسئله سوريه به عهده مردم اين کشور است، تصميم گير نهايي نسبت به سرنوشت سوريه ملت سوريه است، البته ما با تروريسم، جنگ داخلي و دخالت هاي کشورهاي ديگر که مي خواهند در امر سوريه مداخله کند مخالفيم و اميدواريم با کمک همه کشورهاي منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به کشور سوريه برگردد و آنچه هدف و نظر ملت سوريه است همان در آن کشور محقق شود.

وي در ادامه نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه نظر شما در مورد اينکه شما تصميم گرفته‌ايد سوريه را تسليح چيست؟ اظهار داشت: مسئله سوريه با راي مردم سوريه و با نظر مردم اين کشور حل و فصل خواهد شد، آنچه در سوريه مورد نگراني ماست جنگ داخلي و مداخله خارجي است که بايد پايان بپذيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني همچنين تاکيد کرد: دولتي که در حال حاضر بر سوريه حاکم است تا انتخابات بعدي بايد به عنوان دولت مورد نظر تمامي دولت هاي جهان باشد در انتخابات 2014 نيز هرچه راي و نظر مردم بود حاکم خواهد شد.

**حل اساسي مسئله اشتغال با رونق اقتصادي است

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه جنابعالي در ايام تبليغات انتخاباتي بر اين نکته تاييد کرديد که جشن پيروزي خودتان را زماني خواهيد گرفت که جوانان کشور ما شاغل شده باشند و بيکاري از کشور رخت بسته باشد، با توجه به اينکه موضوع اشتغال از دغدغه‌هاي مهم جامعه ماست جنابعالي فکر مي‌کنيد چه زماني جشن پيروزي در معضل اشتغال و بيکاري برپا خواهد شد اظهار داشت: مسئله اشتغال مسئله بسيار مهمي است، مسئله اشتغال دغدغه اکثر خانواده‌هاي ايران است و حتي آنهايي که فارغ التحصيل مراکز آموزشي عالي هستند آنها هم همين مشکل را دارند.

رئيس جمهور منتخب ايران در ادامه افزود: حل اساسي مسئله اشتغال با رونق اقتصادي است، يعني زماني که رونق اقتصادي درست شود و محيط کسب و کار بهبود يابد، مسئله اشتغال هم حل خواهد شد، البته زماني که مي‌گوييم اشتغال حل مي شود قدم به قدم نرخ بيکاري رو به تنزل خواهد بود و به يک رقم قابل قبول خواهيم رسيد که تک رقمي شدن آرزوي همه ماست که انشاء الله به آن برسيم.

وي با تاکيد براينکه براي رونق اقتصادي بايد زمينه را براي اين رونق آماده کنيم گفت: اولين قدم در اين راستا اين است که قانوني که مجلس شوراي اسلامي در زمينه بهبود فضاي کسب و کار تصويب کرده بلافاصله دولت آيين نامه آن را تدوين کند و اين آيين نامه را تصويب و ابلاغ خواهد کرد، البته مشکلاتي را هم بخش‌هاي توليدي ما اعم از صنعت، کشاورزي و خدمات ما دارد که بايد با برنامه ريزي آن مشکلات را قدم به قدم رفع کنيم و ان‌شاءالله شاهد آن باشيم که در همان سال اول اولين آثار اين مسئله را ببينيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني تصريح کرد: هر زمان رقم بيکاري تک رقمي شد جشن کوچکي خواهيم گرفت و زماني که به نرم جهاني رسيديم جشن ملي خواهيم داشت.

وي در پاسخ به اینکه مهمترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول‌هایی که دادید چه خواهد بود؟ اظهار داشت: راه حل اساسی رونق تولید، هدایت پس‌اندازهای مردم و هدایت نقدینگی به سمت تولید است و البته باید گفت نسبت 34 درصدی پس‌انداز در کشور در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و باید همین را هم به سمت تولید هدایت کنیم.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم اضافه کرد: بانک‌ها باید به صورت بنگاه‌هایی که سرمایه‌های لازم را برای تولید مهیا می‌کنند آماده شوند و در سیستم بانکی تحرکاتی به وجود آید که در هدایت پس‌انداز به سمت تولید، تشویق‌هایی هم رخ دهد و ظرفیت‌های خالی موجود را بتوانیم پر کنیم.  
 
وی ادامه داد:‌ بحث سرمایه از یک طرف، بهره آن از سوی دیگر می‌تواند این حرکت مثبت در اقتصاد را بوجود آورد و منجر به بهبود اوضاع شود و مقصود من از تولید بحث توریسم است که می‌تواند منجر به اشتغال شود نه فقط مباحث مربوط به صنعت و کشاورزی. 

 **راه حل پايان دادن به تحريم اعتماد متقابل و شفافيت بين‌المللي

حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به اين سوال که جناب عالي در شعارهاي انتخاباتي خود عنوان کرده بوديد که تحريم ها را کم مي کنيد، اين موضوع چگونه و در ظرف چه مدتي انجام خواهد شد اظهار داشت: مسئله تحريم يک معضلي است که امروز ما با آن مواجه هستيم البته همه ما مي دانيم که اين تحريم ظالمانه است و ملت ايران کاري نکرده که استحقاق تحريم باشد، کاري که انجام شده قانوني و در چارچوب مقررات بين المللي بوده است.

رئيس جمهور منتخب ايران در ادامه با بيان اينکه استفاده از ابزار تحريم يک ابزار ارتجاعي است اظهار داشت: دوره استفاده از ابزار تحريم گذشته مخصوصا در شرايطي که در دنياي امروز حتي غرب با معضلات اقتصادي مواجه است و خود آنها نيز مي دانند که اين تحريم ها به ضرر خود غرب است، اين تحريم ها اگر سودي داشته باشد براي اسرائيل دارد و براي هيچ کس ديگري ندارد، بنابراين اساس تحريم نمي تواند مبناي درستي داشته باشد.

وي با بيان اينکه دو اقدام را براي اينکه بتوانيم قدم به قدم مسئله تحريم را کاهش دهيم و حل کنيم به راهکار دولت خود اشاره کرد و گفت: اولين گام قدم برداشتن در مسير شفافيت بيشتر است، البته برنامه هاي هسته اي ما کاملا شفاف است اما ما حاضريم شفافيت بيشتري را نشان دهيم و براي همه دنيا روشن کنيم که اقدامات جمهوري اسلامي ايران کاملا در چارچوب هاي بين المللي است.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني به راهکار دوم اشاره و تصريح کرد: اعتماد متقابل بين ايران و ساير کشورها را ارتقاء خواهيم داد و هرجايي که اعتماد بخواهد خدشه دار شود ما تلاش خواهيم کرد که اين اعتماد به جاي خود برگردد.

وي ادامه داد: به اعتقاد من راه حل براي پايان دادن به تحريم اعتماد متقابل و همچنين شفافيت بيشتر در چارچوب مقررات و موازين بين المللي است که ما در هر دو زمينه قدم خواهيم برداشت، سعي مان اين است که اين تحريم را کاهش دهيم و تلاش خواهيم کرد تحريم جديدي انجام نگيرد و در مرحله بعد کاملا رفع شود.

**از طريق رسانه ملي به مردم پاسخگو خواهم بود

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به این سوال که آیا وقت خود را به عنوان رئیس‌جمهور ایران در طول سال به صورت ثابت و فصلی در اختیار شبکه رادیویی خواهید گذاشت؟ گفت: سخن گفتن با مردم و ارائه گزارش به مردم فخر و افتخار برای من و دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید.  
 
وی تصريح كرد: اینکه به طور منظم قول حضور در رادیو را بدهم یک مقداری زود است ولی قول می‌دهم که از طریق رسانه ملی مخصوصا رادیو در مقاطع مختلف با مردم سخن بگویم و گزارش ارائه دهم و نکاتی را که از سوی رادیو شنیده می‌شود پاسخگو باشم.  
 
حجت الاسلام‌ والمسلمین روحانی درباره اصل پروژه مسکن مهر گفت: این پروژه باید تکمیل شود و اشکالات آن باید از نظر مکان و امکاناتی مرتفع شود و برخی جاها را که به صورت خوابگاه‌ در آمده تبدیل به شهرک کنیم.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم با اشاره به ادامه طرح هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی، اظهار داشت: از فردا مصمم هستم که یک کمیته مشترک را بین کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ادامه این مسیر تشکیل دهم.  

**روند غني سازي ادامه خواهد داشت

وی درباره ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران با توجه به فشارهای بین‌المللی تصريح کرد: آن دوره گذشته و ما اکنون در شرایط خاصی هستم و راه‌های دیگری برای اعتمادسازی داریم.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی خطاب به خبرنگار فرانسوی در خصوص طرح سوال فوق گفت: در سال 2005 مذاکراتی را مبنی بر توافقات نهایی درباره چگونگی اعتمادسازی بین‌المللی برای ادامه غنی‌سازی ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با  ژاک شیراک داشتم.  
 
رئیس جمهور منتخب مردم اضافه کرد: در آن زمان توانستیم به توافقاتی برای راه حل نهایی با موافقت آلمان‌ها برسیم که با فشار آمریکا کار ناقص باقی ماند و باید بگویم راه حل‌های زیادی برای ایجاد اعتماد وجود دارد و همچنین توافق بین من و شیراک می‌تواند یکی از راه‌ حل‌های مورد نظر باشد. 

وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه اگر به دولت شما از جانب 1+5 پيشنهادي ارائه شود که در آن تعليق بخشي از غني سازي مورد خطاب باشد آيا شما قبول مي‌کنيد و همين طور نظر شما در مورد مذاکرات آلماتي و پيشنهادي که در مورد فردو مطرح شد، بيان کرد: در مورد اين سوالات جزئي بايد در فرصت مختص به خود بحث شود اما مسئله هسته‌اي و همين طور راه حل مسائل مورد بحث با 1+5 اصلش اين است که ما مذاکرات 1+5 را فعالتر خواهيم کرد و معتقد هستيم که موضوع هسته‌اي صرفا و صرفا راه حل مذاکراتي دارد و تهديد و تحريم در اين امر موثر نيست.

رئيس جمهور منتخب ايران ادامه داد: راه حل نهايي مذاکره است و رسيدن به يک اعتماد متقابل، امکانپذير است زيرا اين کار قبلا انجام شده و ما هم از تجربيات گذشته استفاده و بهره برداري خواهيم کرد و آنچه مسلم است حقوق مسلم ملت ايران همواره مدنظر دولت آينده خواهد بود، همواره تلاش خواهيم کرد تحريم ظالمانه‌اي که در حق اين مردم اتخاذ شده رفع شود و بتوانيم روابط بهتري را به کشورهاي جهان به ويژه همسايگان برقرار کنيم.

**اولين قفل باز شد
 
وی در پاسخ به اینکه اولین قفلی که کلید روحانی باز می‌کند چه خواهد بود افزود: اولین قفل با حضور حداکثری مردم در انتخابات باز شد و قطعا اولین مسئله ما سرمایه اجتماعی بود که به هر حال این سرمایه باید به عنوان مهمترین اصل ارتقا یابد. 

رئيس جمهور منتخب ملت ايران در پاسخ به سوالي مبني براينکه با توجه به حمايت آيت‌الله هاشمي و خاتمي و همچنين با توجه به اينکه آراي اصلاح طلبان به نفع شما حرکت کرد پيگيري مطالبات اصلاح طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود و آيا افراد اصلاح طلب در دولت شما دوباره فرصت فعاليت پيدا خواهند کرد پاسخ داد: اول از همه به اين نکته بايد اشاره کنم که از همه کساني که من را حمايت کردند صميمانه تشکر مي‌کنم و البته قبلا هم از آنها سپاسگذاري کرده‌ام.

** دولت من فراجناحي است

حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني در ادامه اظهار داشت: اما بايد يادمان باشد که از امروز من رئيس جمهور منتخب همه مردم ايران هستم و آنچه وظيفه من است اين است که به خواست همه ملت توجه کرده و از خدا توفيق مي خواهم که بتوانم به همه مطالبات به حق مردم البته با کمک خود آنها جامه عمل بپوشانم.

رئيس جمهور منتخب ادامه داد: دولت من نيازمند کمک مستمر يکايک مردم است و بدانيد که من کاملا اميدوارم و دولت من دولت اميد خواهد بود و اين اميد را همگي بايد با دست خود بسازيم، به ياري خدا خواهيم ساخت و همه مردم در اين مسئله سهيم خواهند بود همچنين همه مطالبات قانوني و به حق تمامي احزاب و گروه‌ها مدنظر خواهد بود، وظيفه من به عنوان رئيس جمهور منتخب همه مردم ايران اجراي قانون اساسي است و به اين عهد خود براي اجراي تمامي اصول قانون اساسي مخصوصا فصل سوم قانون اساسي پايبند خواهم بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه پيام‌هاي مردمي زيادي وجود دارد که از شما درخواست دارند از آقاي عارف به عنوان معاون اول در کابينه خود استفاده کنيد آيا اين درخواست مردم را اجرا مي‌کنيد؟ گفت: بنده از همه عزيزاني که نامزد انتخاباتي و به اصطلاح مردم رقيب بنده در دوران انتخاباتي بودند بهره خواهم برد.

رئيس جمهور منتخب ايران ادامه داد: بنده به آنها گفته‌ام که از برنامه تدوين شده آنها و تمام نيروهاي لايق و شايسته براي همکاري به ميل خودشان دعوت مي‌کنيم.

**به ورزش نگاه ويژه خواهم داشت

وي همچنين در پاسخ سوال خبرنگاري مبني براينکه مشکل اصلي ما در ورزش فقدان سيستم در اين حوزه است و براي ايجاد سيستم مطالعات نشان مي‌دهد که ايجاد نظام باشگاه داري در ورزش مشکل فقدان سيستم را حل کند دولت تدبير و اميد چه راهکارهايي براي ايجاد نظام باشگاه داري در ورزش تدارک ديده است؟ گفت: جا دارد در اين لحظه که اسم ورزش برده شد آرزوي موفقيت و پيروزي براي تيم ملي داشته باشم.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني بيان کرد: جوانان ما بسيار علاقمند به ورزش هستند و اقدامات زيادي در اين بخش انجام شده البته نواقص زيادي هم وجود دارد، در برنامه‌اي که اعلام شد يک فصل در مورد بخش ورزش بود و من اينجا قول مي‌دهم که مسئله ورزش نه تنها به عنوان بحث ورزش بلکه به عنوان سلامت جامعه، عامل نشاط جامعه و حتي به عنوان غرور ملي مورد توجه دولت آينده خواهد بود.

** من كليد دارم نه داس

وي در پاسخ به سوال خبرنگار نابينايان مبني براينکه ده‌ها سال است که معلولين به ويژه نابينايان فقط به صورت سمبليک مورد حمايت قرار گرفته‌اند آيا تصميم ويژه و راهبردي براي حل مشکلات مضاعف اين عزيزان داريد؟ و اينکه من يک احمدي نژادي هستم و به خاطر حفظ نظام و سربلندي ايران و به خاطر توصيه مقام عظماي ولايت پا در رکاب دولت شما خواهم کرد شنيده‌ها حاکي از اين است که شما مي‌خواهيد مديران شايسته دولت دهم را درو کنيد آيا اين گونه است يا اينکه از آنها استفاده خواهيد کرد؟ و همچنين ما مردم ايران به عنوان تک تک سلول‌هاي اين بدن خواهش مي کنيم از شما که چه در زمينه داخلي و چه در زمينه خارجي باعث سربلندي ايران باشيد و دشمنان داخلي و خارجي را شادمان نکنيد ما هم همراه شما خواهيم بود گفت: از اين برادر خوب و عزيزمان که با احساس مطالبشان را بيان فرمودند تشکر مي‌کنيم.

رئيس جمهور منتخب ايران ادامه داد: جواب سوالات ايشان را از آخر به اول بيان مي‌کنم اول اينکه ما گفتيم که کليد داريم داس نداريم من اين نکته را عرض مي‌کنم که دولت آينده دولتي کارآمد بوده و شايسته سالاري را سرلوحه کار خود قرار مي‌دهد و عزيزاني که در اين 8 سال کار و تلاش کردند و مديران شايسته اي هستند مطمئنا در برابر آنها تواضع خواهيم کرد و از آنها استفاده خواهد شد.

**در دولت آينده جايي براي تهمت زدن و توهين نيست

وي در ادامه تاکيد کرد: البته اگر کسي اتوبوسي آمده باشد و يا اينکه بدون بليط آمده باشد تکليفش مشخص است و اميدوارم که در دولت آينده از همه مديران شايسته و متعهد بهره برداري شود و مطمئنا به آنها احترام خواهيم گذاشت و من قول مي‌دهم به سهم خود اجازه نخواهم داد در دولت آينده به کسي توهين شده و يا تهمت زده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني خاطر نشان کرد: اميدواريم اخلاق، برادري و محبت در اين کشور مستقر شود زيرا تنها با برادري و محبت و اخلاق است که کشور پيش مي رود و اين مسئله که بايد همه جا موجب سربلندي کشور باشيم و با دشمنان بجنگيم بايد اول در داخل تلاش کنيم که اگر شخصي از نظام فاصله گرفته است جذبش کنيم جذب اولين قدم ما است.

وي تاکيد کرد: مردم ما خيلي خوب هستند البته ممکن است در بعضي موارد در گوشه‌اي هم استثنايي وجود داشته باشد اما اگر اين مردم نقد و نظري دارند نبايد خيلي زود آنها را دشمن خطاب کرد زيرا من فکر نمي‌کنم دشمن وجود داشته باشد ملت عزيز ما دوست کشور و نظام هستند و زير خيمه ايرانيت، اسلاميت و ولايت قرار دارند.

رئيس جمهور منتخب ايران ادامه داد: اگر کسي گله‌اي دارد بايد به گونه‌اي باشد که جذبش کنيم ممکن است ما دشمناني داشته باشيم اما حداکثر تلاش ما اين است که به دشمن بفهمانيم ناچار است در برابر ملت بزرگ ايران سر فرو بياورد نه اينکه دشنه خود را نشان دهد اين هدف ماست و ملت ما نيز در همان قدم اول با حضور و قدرت اين را نشان داد آيا قدرتي بالاتر از اين وجود دارد که بيش از 72 درصد در پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند.

وي تاکيد کرد: مردم به خيابان‌ها آمدند و خوشحالي کردند حتي ما در روزهاي قبل از انتخابات نيز شاهد اين مسئله بوديم شخصا به استان‌ها و شهرستان‌ها که سفر کردم آن همه شور و هيجان را که ديدم مخصوصا از جانب جوانان بيانگر اين بود که مردم عاشق توسعه و سربلندي کشورشان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در ادامه اظهار داشت: دشمن اين قدرت را ديد و اگر دشمني وجود دارد و يا اينکه کساني وجود دارند که به فکر دشمني در آينده هستند مطمئنا راه خود را ادامه نخواهند داد، بنابراين شرايط کاملا با آنچه که بوده عوض شده است.

**اولويت ويژه براي معلولان و روشن‌دلان

وي با اشاره به نکته اول عنوان شده از جانب اين خبرنگار مبني بر روشن‌دلان و افرادي که معلول هستند و مشکلاتي دارند مطمئنا رسيدگي به وضعيت آنها در اولويت کار دولت خواهد بود و اين وظيفه اسلامي و انساني دولت آينده خواهد بود.

**تعامل سازنده با ساير كشورها

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی با عنایت به اینکه یکی از محورهای اساسی برنامه شما در سیاست خارجی تعامل سازنده با جامعه جهانی است و در روابط ایران و انگلیس با توجه به حوادث اخیر مشکلاتی پیش آمده که سبب شده سطح روابط این دو کشور در روابط دیپلماتیک به حداقل رسیده است جنابعالی برای بهبود این روابط برنامه‌ای دارید یا خیر؟ بیان داشت: من از قبل هم گفته‌ام با همه کشورهای جهانی که مشکلاتی داریم البته کشورهایی که ما آنها را به رسمیت می‌شناسیم مبنای دولت این است مشکلات حل شود و احترام متقابل و حقوق حقه ملت ایران مدنظر قرار گیرد و با منطق و عقلانیت و مسیر اعتدال مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد و دولت انگلیس از این اصل کلی مستثنی نیست. 

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آلمانی ART  که جامعه بین‌المللی به دولت شما امیدوار است آیا سیاست‌های شما به سیاست‌های قبلی 2005 برمی‌گردد،‌ اظهار داشت: اساس سیاست تعامل سازنده با دنیاست و حتما با این انتخابات و حضور چشمگیر مردم شرایط در سطح جهان تغییر کرده است، اینکه افکار عمومی دنیا،‌ رسانه‌ها و سیاستمداران چگونه به ایران نگاه می‌کنند و جوی که بر دنیا حاکم شده حتما تاثیرگذار است و این حتما به یک فرصت نو تبدیل و روابط ما بهتر خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اسپانیایی با توجه به اینکه توسعه روابط با کشورهای خارجی در اولویت برنامه‌های شما است لذا کشورهای لاتین در توسعه این روابط چه جایگاهی دارند؟ تصریح کرد: ما به دنبال توسعه روابط با آمریکای لاتین خواهیم بود در واقع اولویت اول ما روابط با کشورهای همسایه و اسلامی و غیرمتعهد است و در این چارچوب با کشورهای دیگر از جمله کشور‌های آمریکای لاتین ارتباط خواهیم داشت.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس تی وی مبنی بر اینکه شما در کابینه دولت تدبیر و امید دولت وحدت ملی را تشکیل می‌دهید یا از اصولگراها استفاده می‌کنید؟ گفت: من قبلا گفته‌ام که دولت آینده دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته اعم از اعتدال‌گرایان و اصولگرایان حضور خواهند داشت و دولت من شایسته‌سالار خواهد بود.  

**رابطه ايران و آمريكا زخم كهنه‌اي است كه بايد درمان شود
 
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال خبرنگاری از شبکه NBC آمریکا مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا به شما پیام تبریک داد که می‌خواهند وارد تعامل مستقیم با ایران شوند،‌ آیا شما پذیرای این تعامل هستید؟ اظهار داشت: مسئله رابطه ایران و آمریکا مسئله دشوار و پیچیده ای است و یک زخم کهنه‌ای وجود دارد، باید تدبیر شود تا این زخم درمان گردد، البته ما به دنبال ادامه تنش یا توسعه آن نخواهیم بود.

وی افزود: عقل سلیم هم حکم می‌کند که دو ملت و دو کشور بیشتر به فکر آینده ‌باشند اما هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه بر اینکه باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و موضع برابر باشد حتما دارای شرایطی است که باید آن شرایط عملی شود از جمله اینکه در امور داخلی ایران دخالت نکنند و حقوق حقه ایران از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و سیاست‌های یکجانبه و زورمندانه نسبت به ایران را کنار بگذارد.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی تاکید کرد: دولت آینده از حقوق حقه ایران هرگز کوتاه نمی‌آید و بر این مبنا ما آماده هستیم تنش‌ها کاهش پیدا کند لذا باید در زمینه‌ اعتمادسازی هم قدم برداشت.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سي سي تي وي چين مبني براينکه رابطه آينده ايران و چين را چگونه مي‌بينيد و چه اقداماتي براي بهبود اين رابطه خواهيد داشت؟ اظهار داشت: ايران و چين هميشه رابطه خوبي داشتند اين رابطه همچنان ادامه خواهد يافت.

رئيس جمهور منتخب افزود: دولت ممکن است نکات جديدي مدنظر داشته باشد که با مقامات چيني مذاکره و توافق خواهد کرد اما در کليت امر يک رابطه خوب با چين را خواستاريم و دنبال خواهيم کرد.

**به دنبال اجراي دقيق سياست هاي اصل 44 هستم

رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در گذشته با تصمیم شورای گفتگو و  عدم اجرای کسب و کار و اجرای سلیقه‌ای اصل 44 قانون اساسی شرایط را برای خیزش اقتصادی محدود کرده بودند بودجه‌هایی نوشته شده است که ممکن است با دیدگاه‌های شما متفاوت باشد، آیا در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تغییراتی را ایجاد خواهید کرد و در حوزه اقتصادی در شورای گفتگو وزیر اقتصاد شرکت می‌کند؟‌ اظهار داشت: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دولت دنبال خواهد شد تا آئین‌نامه‌ها اجرایی شود.
 
 وی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصل 44 به دقت اجرایی نشده است که باید تمامی آنها اجرا شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انقلاب اقتصادی مسیری است که در حال حاضر مشخص نیست به انقلاب منجر می‌شود یا خیر و نسبت به برنامه و قانون بودجه نیز هنوز بودجه  تازه تصویب شده است و دولت ملزم است قانون را اجرایی کند، دولت باید به صورت لایحه آنرا تقدیم مجلس کند و اگر ضروری باشد به صورت سه فوریتی اقدام می‌کند و سازمان برنامه قدم‌ به قدم اجرایی می‌شود. 

**حفظ انجمن‌هاي صنفي و مشاركت مردم

رئیس جمهور منتخب مردم در پی درخواست خبرنگاری مبنی بر اینکه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تنها خانه امید ایرانیان درش قفل است و آقای روحانی با توجه به اینکه شما امید را به ایران برگرداندید حال توقع روزنامه‌نگاران این است که تنها خانه امید ما را به جامعه روزنامه‌نگاران برگردانید، گفت: این امید را مردم با حضورشان در عرصه انتخابات نشان دادند و ما هر چه داریم از مردم داریم و هر انجمنی را باید طبق قانون فعال کنیم؛ این انجمن‌های صنفی بهترین راه برای اداره جامعه است، اداره جامعه باید به خود صنف و انجمن حرفه‌ای برگردد و من تلاشم را خواهم کرد.  

**تلاش دولت تدبير و اميد براي ايجاد تعامل سازنده ميان قوا

رئيس جمهور منتخب ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه برنامه شما براي رفع محدوديت برخي چهره‌هاي سياسي که از سران نظام بودند چيست؟ گفت: مدت‌ها پيش قرار بود دولت فضاي کشور را به فضاي دوستي تعامل و فرهنگي تبديل کند البته امروز مردم فضا را عوض کردند بنده مطمئن هستم در بسياري از امور نبايد عجله کرد.

وي با بيان اينکه سه قوه بايد باهمديگر تعامل داشته باشند ادامه داد: رئيس جمهور به تنهايي نمي‌تواند به هدف خود برسد سه قوه بايد با همديگر تلاش کنند، کاملا اميدوارم که اين فضا تغيير کرده و بسياري از خواسته‌هاي مدنظر شما در آينده زمينه تحقق خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه برنامه فوري شما براي افزايش مزد کارگران و نجات آنها از وضعيت اقتصادي دشوار کنوني چيست؟ گفت: اين تنها قول بنده نيست قانون مي‌گويد که حقوق افزايش مساوي با افزايش نرخ تورم داشته باشد دولت تلاش خواهد کرد که اين قانون را عملياتي و نقص را برطرف کند.

وي در در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه برنامه دولتي شما براي دانشگاه‌ها و تخصيص بودجه هاي علمي و تحقيقاتي چيست؟ تصريح کرد: در برنامه دولت من تلاش اين است که کيفيت دانشگاه‌هاي دولتي را بالاتر برده و برخي از دانشگاه‌ها را به سمت کاربردي پيش ببريم.

رئيس جمهور منتخب ايران در پايان خاطر نشان کرد: رابطه دانشگاه با صنعت و ساير بخش‌هاي توليدي را تقويت مي‌کنيم تا دانشجويان بتوانند در پايان تحصيلات زودتر به مشاغل مورد نظر خود دست يابند.


لینک دانلود آغاز اولین کنفرانس خبری رئیس جمهور منتخب ملت ایران


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار