حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: هر کس که مردم در این انتخابات به وی اعتماد کردند نباید مغرور شود و هر کس که رأی نیاورد نیز نباید بداخلاقی کند و باید با قدرت به حمایت از نظام بپردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "پناهیان"، عصر امروز در همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده است، با اعلام اینکه در فضای سیاسی رعایت اخلاق و تقوا بسیار دشوارتر از هر فضا و مکان دیگری است، اظهار کرد: در روابط اجتماعی انسان به خاطر هوای نفسانی برای رعایت تقوا و اخلاق با مشکل مواجه می‌شود، اما سخت‌ترین فضا در این خصوص عرصه سیاسی است.

وی افزود: کسانی که باید در این عرصه حاضر شوند باید شخصیتی خودساخته و پایدار داشته باشند.
 
پناهیان با بیان اینکه در مسئله ازدواج با مراجعه به خانواده افراد از وی شناخت پیدا می‌کنند، ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ "شخصی که وارد عرصه سیاست می‌شود باید از خانواده‌ای متعالی برخوردار باشد تا بتواند اخلاق و تقوا را رعایت کند".
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی مردم مقصر برخی بداخلاقی‌های افراد سیاسی هستند، اظهار داشت: مسئولان سیاسی باید آستانه تحمل انتقاد از اینکه اخلاق سیاسی را رعایت نکرده‌اند را دارا باشند و سیاسیون باید از سطح بالایی از اخلاق برخوردار باشند.
 
وی با اعلام اینکه حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ "مردم به امرای خود بسیار شبیه‌ترند تا خانواده"، تصریح کرد: بر مبنای این روایت مسئولین باید اخلاق و تقوا را بیشتر رعایت کنند تا در فرزندان و آینده‌سازان کشور تأثیر مخرب نداشته باشد.
 
پناهیان ادامه داد: فرهنگ خانواده جدا از نهادهای فرهنگی، اعم از صدا و سیما، آموزش و پرورش، سینما و... متأثر از وضع اخلاقی و رفتاری سیاسیون جامعه است.
 
وی اضافه کرد: هیچ مسئول سیاسی مردم را به بی‌حجابی ترغیب نمی‌کند، اما عدم اعتراض آن‌ها به این امر نوعی تشویق است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه، پست‌های سیاسی را همانند پست امام جمعه یک پست اخلاقی دانست و گفت: به برای یک رئیس‌جمهور عدالت بسیار ضروری‌تر از ائمه جمعه است، زیرا دایره تحت سلطه او بسیار وسیع‌تر است و فضای انتخابات نیز بیش از هر چیز باید محمل نمایش تقوا و اخلاق باشد.
 
مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: اگر پست‌های سیاسی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و ... را حسن اخلاقی بدانیم توقع مردم بالا خواهد رفت و مانع از حضور افراد بداخلاق در این عرصه خواهد شد.
 
وی نیاز اصلی جامعه را در شرایط کنونی رعایت تقوا توصیف و تصریح کرد: تقوا با اخلاق متفاوت است، زیرا در واژه اخلاق، به خلق و خوی افراد با خداوند توجه نمی‌شود.
 
پناهیان با بیان اینکه یک رجل سیاسی نباید اسیر خوش‌اخلاقی‌های دروغین افراد نزدیک به خود شود، تاکید کرد:‌ اگر کسی به خاطر خدا و به امر خداوند تقوا پیشه کند در برابر کسانی که دین را به انحراف می‌برند خواهد ایستاد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه، احکام دین را معرف جزئیات رفتاری افراد توصیف و تصریح کرد: دشوارترین نوع تقوا، تقوای سیاسی است.
 
مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه شیطان به هنگام اولین گناه انسان بر وی مسلط می‌شود، چون گناه اول گناه دیگر را در پی می‌آورد، گفت: اگر اعتباری در عرصه سیاست برای انسان حاصل شود استغفار از اشتباهات در این عرصه بسیار دشوار خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه اگر در مسیر اجرای عدالت بحث رعایت تقوا را داشته باشیم یقیناً بی‌عُرضه خوانده خواهیم شد، اظهار کرد:‌ گذشتن از یک محبوبیت میلیونی در فضای سیاسی بسیار سخت است و در این راه حتی گاهی در مسیر عدالت‌خواهی نیز بی‌تقوایی صورت می‌گیرد.
 
استاد حوزه و دانشگاه، رعایت تقوا در عرصه سیاسی را بسیار دشوار دانست و کار عدالت‌خواهان را بر این اساس مشکل خواند و افزود: تقوا در رفتار و گفتار سیاسی بسیار مهم است.
 
مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها از بداخلاقی‌های پیدا و پنهان در گفتار موجود جامعه خبر داد و گفت: بداخلاقی پنهان، دوپهلو سخن گفتن و به واسطه آن تغییر مسیر حق است و بداخلاقی پیدا نیز همانند رفتار ابوموسی اشعری در زمان امام علی(ع) است.
 
وی با توجه به ابراز امیدواری نسبت به پایان بداخلاقی‌ها در عرصه سیاسی اظهار داشت: دست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا شوراها را به واسطه عدم بداخلاقی در نتیجه رأی نیاوردن می‌بوسم.
 
پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: هر کس که مردم در این انتخابات به وی اعتماد کردند نباید مغرور شود و هر کس که رأی نیاورد نیز نباید بداخلاقی کند و باید با قدرت به حمایت از نظام بپردازد.

انتهای پیام/
برچسب ها: پناهیان ، عصر ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار