کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه خیلی‌ها از من خواستند به عرصه بیایم، گفت: من به خواست هاشمی و تشویق خاتمی برای ورود به عرصه انتخابات آمده‌ام.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "حسن روحانی" در ادامه سلسله نشست‌های "حماسه حضور" که به همت دانشجویان انجمن اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در ارتباط با چگونگی حل مسائل هسته‌ای در سال 82 اظهار داشت: عده‌ای در آن سال‌ها گفتند که «هیچ راهی را در برابر اقدامات انجام شده از سوی غرب نداریم، تعامل کردن با آن‌ها هیچ‌گونه فایده‌ای برجای نخواهد گذاشت، اساساً نمی‌توان با دنیا حرف زد و بهترین راهکار این است که از معاهدات هسته‌ای خارج شویم.»

روحانی بیان داشت: دولت اصلاحات در آن زمان بهترین راهکار را انجام مذاکره با تیم اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست و ظرف یک سال توانستیم که نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم و آن‌ها رسماً اعلام کردند که در فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ‌گونه انحرافی مشاهده نشده است.

وی افزود: بزرگ‌ترین دستاورد حقوقی جمهوری اسلامی ایران در سال 83 این بود که دنیا به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعتراف کرد.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تفکرات عدالت‌گرا که به فکر اجماع در جامعه است بوجود نیاید، همیشه به مشکل برمی‌خوریم و تنها راه حل مشکلات کشور برقراری صلح و آشتی با همگان در داخل کشور است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: وجود سه اصل آزادی، اعتدال و عقلانیت در جامعه، قطعاً راه توسعه را در ابعاد مختلف برای ما هموار خواهد کرد.

وی در ارتباط با مسائل هسته‌ای کشور در سال 82 یادآور شد: در شهریور ماه آن سال زمانی که شورای حکام یک قطعنامه شدیداللحن علیه ایران صادر کرد سران نظام تصمیم گرفتند که پرونده به شورای عالی امنیت ملی واگذار شود و در مهرماه همان سال مسئولیت پرونده را با اصرار خاتمی و توصیه و تأکید رهبری پذیرفتم.

روحانی افزود: تعلیق تمام فعالیت‌های هسته‌ای و هر چیزی که به آن مربوط می‌شود مورد تأکید غربی‌ها در قطع‌نامه قرار گرفت و سران نظام به من گفتند که اروپایی‌ها قول بدهند که قطع‌نامه ایران به شورای امنیت نرود و تمام فعالیت‌ها به غیر از فعالیت گازدهی نطنز که کامل شده بود، ادامه یابد.

وی افزود: در مذاکرات معروف سعدآباد در تهران یکی از افتخارات ما این بود که ایران هیچ‌گونه و هیچ‌گاه تعهد حقوقی نداده بود و خطاب به غربی‌ها گفتیم که به صورت داوطلبانه عمل خواهیم کرد و در آبان ماه 89 رهبری به صراحت فرمودند که مذاکرات با تدبیر انجام گرفته و آن هم بدون تسلیم شدن حرف زور بوده است که در نتیجه کشورهای اروپایی به ما قول دادند که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از سوی آمریکا ما از حق وتو استفاده خواهیم کرد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما امیدوار بودیم که مسئله هسته‌ای ایران در سال 84 با رئیس‌جمهور بعدی که به گمانمان هاشمی بود با دیپلماسی خودمان ادامه یابد، اما انگلیسی‌ها گفتند که رئیس جمهور شما شهردار تهران است. این مسئله که در اردیبهشت 84 از سوی این پیر استعمار خرفت زده شد به ذهنمان خطور هم نمی‌کرد که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور آینده کشور باشد.

وی ادامه داد: رهبری در آن زمان گفتند چون تعلیق در دوره اصلاحات انجام شده در این دوره هم شکسته شود و نیروگاه اصفهان هم راه‌اندازی شد.

روحانی در ارتباط با ورود خود به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: هاشمی و خاتمی گفتند که کاندیدا نمی‌شویم و من قبل از تصمیم‌گیری‌ام برای حضورم با خیلی‌ها مشورت کردم.

وی افزود: با مراجع قم، بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگرا، نمایندگان مجلس و برخی افراد حاضر در مجلس خبرگان مشورت کردم و بنا به خواسته آقای هاشمی و تشویق خاتمی به عرصه انتخابات وارد شدم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: عده‌ای در کشور نسبت به اظهارات هاشمی مبنی بر اینکه «نگفتم نمی‌آیم» واکنش نشان دادند؛ باید بگویم هاشمی جزو بزرگان انقلاب و همچنین فرهیختگان کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: هیچ کسی بجز شورای نگهبان حق اظهارنظر در ارتباط با ورود کاندیداها به انتخابات را ندارد. اگر می‌خواهید مسائل کشور حل شود سعی کنید شکاف‌های ایجاد شده در جامعه را کاهش دهید.

روحانی همچنین با اشاره به مسئله "موسویان" در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که با وجود تهمتی که در آن زمان به وی زده شد، از سوی سه قاضی در دادگاه تبرئه شد و آن کسی که اتهام جاسوسی می‌زند باید خجالت بکشد، چرا که در دادگاه دروغ وی ثابت شد.

وی افزود: حبس تعلیقی موسویان مربوط به اسنادی بود که در دوران سفارتش در آلمان به دلیل یافتن کپی یکی از تلکس‌های سفارت در منزلش به دادگاه کشیده شد و به حبس تعلیقی محکوم شد.

روحانی ادامه داد: به دلیل محرمانه بودن اسناد کسی حق ندارد این‌گونه اسناد را در منزل خود نگهداری کند، البته باید بگویم که این اسناد ربطی به پرونده هسته‌ای ایران نداشت، موسویان در نهایت، تبرئه شد و سیاهی برای ذغال باقی ماند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بنا است که در کشور حماسه‌ای آفریده شود بدون حضور دانشجو امکان‌پذیر نیست و شور انتخابات، شور جوانان است. بهتر است که مسئولان دانشگاهی فضا را برای فعالیت دانشجویان فراهم کنند.

کاندیدای انتخاباتی ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤال یک دانشجو مبنی بر نامه "تونی بلر" نخست‌وزیر وقت انگلیس بعد از مذاکرات هسته‌ای در بصره که گفته بود «میوه مذاکرات سعدآباد را در عراق چیدیم»، تأکید کرد: ما هر چه گشتیم پیدا نکردیم و باید بگویم که در سعدآباد هیچ توافقنامه‌ای به امضا نرسید و صرفاً یک بیانیه بود.

روحانی ادامه داد: تعلیق مذاکرات هسته‌ای ایران با اجازه کتبی مقام معظم رهبری صورت گرفت و آنچه که از مذاکرات عاید ما شد این بود که پرونده به شورای امنیت ارجاع داده نشد و دو بار توانستیم مذاکرات را به خاطر کلمه داوطلبانه قطع کنیم.

وی افزود: در آن شرایط توانستیم کشور را از خطر جنگ نجات داده و به فعالیت‌های صلح‌آمیز خود ادامه دهیم که این بزرگ‌ترین ضربه به آمریکا بود.

روحانی تأکید کرد: قطع‌نامه نوامبر 2004 مبنی بر عدم وجود هرگونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان از پیروزی فعال کشور بود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤال یک دانشجو مبنی بر اینکه چرا کاندیداها عملکرد دولت کنونی را منفی قلمداد می‌کنند و خود را فرشته نجات کشور می‌دانند، گفت: ما کی گفتیم همه کار دولت بد است، بروید وضع مردم را ببینید بعد بگویید خوب است یا بد.

وی افزود: اگر وضع ما خوب است شما بهتر است به کاندیدای دولت رأی دهید و بگذارید وضع به همین صورت ادامه یابد. ما می‌گوییم بهتر است که این 8 سال را با دوره‌های قبل بسنجیم و اینکه دولت با توجه به امکانات فراوانش خیلی خوب عمل نکرده است.

روحانی در ارتباط با هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی‌اش گفت: امید ما به مردم و کمک‌های آن‌ها است. ما نه پروژه و پیمانکار در اختیار داریم و نه در دولت هستیم که بتوانیم منابع بزرگی را برای تبلیغات در اختیار داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: شور و هیجان دانشجویان در دانشگاه‌ها خوب است، اما بروز احساسات تند از سوی برخی فضای مناسبی را ایجاد نمی‌کند و این مسئله به خاطر آستانه تحمل کم افراد است که این مسئله هم به خاطر کاهش فضای فرهنگی و اخلاقی در جامعه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: انتخابات ، هاشمی ، خاتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار