هنوز ٤ ماه از دورۀ دوم ٤ساله رياست جمهوري اوباما نگذشته كه دومين رسوايي نيز براي اوباما رقم مي خورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، صبح روز يكشنبه٬ ديويد كامرون نخست وزير انگليس با اوباما به منظور نشست مطبوعاتي جديد برنامه ريزي كردند.طبق معمول ٬اين مقامها به دو سوال ا ز هر دو رسانه انگليس و امريكا پاسخ مي دهند و چنانچه تمايل داشته باشند به سوالات بيشتري نيز پاسخ مي دهند.

اما صبح يكشنبه٬ مقامات كاخ سفيد اعلام كردند تنها به دو سوال پاسخ مي دهند.البته انگيزه آنها از اين اقدام مشخص بود.در واقع اوباما سعي داشت از سين جين شدن در رابطه با دو رسوايي اخير خود خودداري كند.اول اينكه سيستم ناعادلانه اداره مالياتهاي داخلي بوسيله محافظه كاران مورد هدف قرار گرفت و ديگر اينكه محور بحث ها٬عملكرد وي در قضيه پايگاه نظامي ديپلماتيك در بنغازي را به باد انتقاد مي‌گرفت .از طرف ديگر وي قوانين كاردينال در رابطه با مديريت كنترل رسوايي را نيز نقض نموده است.

اوباما تنها به سوالات "جولي پيس" خبرنگار اسوشيتدپرس پاسخ داد و وي نيز جسورانه در قالب سه سوال ٬ يكي در موردسيستم ناعادلانه اداره مالياتهاي داخلي و دو مورد ديگر در مورد پايگاه ديپلماتيك در بنغازي شروع به پرسش از اوباما نمود (وي به علت شهرت زيادش دو سوال ديگر از كامرون  در مورد وضعيت سوريه مطرح كرد).

هنوز يك سوال پا بر جاست٬اما پرسشگران به هدفشان رسيده اند٬ چون به اوباما اجازه داده مي شود اظهاراتي بلامنازعه در مورد سيستم ناعادلانه اداره مالياتهاي داخلي و محور بحث هايي كه به وي انتقادكردند را بيان نمايد. پرسشگر امريكايي ديگر نيز نبود بنابراين اوباما خود را براي مواجهه ادامه گفتگو خبري  به خطر نينداخت.

در زمينه سيستم اداره مالياتهاي داخلي وي از خود تصوير يك تماشاچي معصوم را ترسيم كرد. وي گفت: من نيز خودم روز يكشنبه همچون تعداد كثيري از مردم از طريق گزارشات خبري متوجه اين موضوع شدم وي اينطور اعلام كرد كه  سيستم اداره مالياتهاي داخلي يك سازمان مستقل مي باشد ونيازمند تماميت مطلقي مي باشد. وي در مقابل هجوم قضاوتها در اين مورد اذعان داشت٬ كار گروه جمع آوري اطلاعات٬ تحقيقات خود را انجام مي دهد و وي قصد ندارد در مورد يافته هاي جديد اظهار نظري پيش از موعد نمايد.

اظهار نظر٬ اعلام بي اطلاعي و شانه خالي كردن از مسئوليت سبب شد  از دردسر رويارويي با رسوايش تا حدي در امان بماند و در واقع با دربيل كردن٬ توپ را در زمين ديگر بيندازد.


در واقع٬ همچون ديگر رسوايش در مورد قضيه ديپلماتيك در بنغازي نيز به همين منوال عمل نمود.اوباما در مقابل هجوم انتقادها با وارد شدن به موضوعي فرعي ٬فقط به ذكر جزئيات ماجرا پرداخت.

خيلي پيش از اين  تحقيقات در مورد ماجراي بنغازي متوقف گرديد و اينكه آيا دولت توانست اقدامي به منظور جلوگيري از مرگ سفير امريكا در ليبي و سه پليس مستقر در آنجا انجام دهد وآيا اقدامي در جهت دستگيري مسببان حادثه صورت پذيرفت٬ مسكوت ماند. البته مناقشه اصلي در مورد تغيير محورهاي گفتگوي سوزان رايس٬ سفير سازمان ملل متحد در روز يكشنبه در برنامه تلويزيوني بود كه بعد از حملات صورت گرفت كه اظهار داشت٬ مردم امريكا فريب خوردند. اما اين موضوع ديگر همه جا منتشر شده بود.همانطور كه روز يكشنبه٬ اوبامابه طور مشخص عنوان كرد ٬چه  كسي در اين ماجرا سر پوش گذاشته وآن را دستكاري نموده است. 

اما اوباما و هم دستانش به فرضيه هاي توطئه خود٬ با ذكر اينكه محور بحث ها٬ تغييرات جزئي در پيش نويس لايحه سازمان ماليالتي است بر عملكرد خود صحه مي گذارند.آنها در مورد اينكه در ماه مارس٬ محققان كنگره با ايميلي كه نشان دهنده دست داشتن٬ مقامات كاخ سفيد در درگيري شديد بين سازمان سيا ووزارت خارجه بر سر پيش نويس اين لايحه و نوشتن دست كم ١٢ سري پيش نويس ٬به طور علني چيزي به ميان نياوردند.

بنابر دلايلي كه هنوز مشخص نيست اين داستان روز جمعه وقتي كه اوباما در وزارت دفاع بود و به سوالات خبر نگار  پيس در اتاق شرقي در صبح يكشنبه جواب مي داد٬رنگ تازهاي به خود گرفت.وي گفت ايميلي كه شما به آن اشاره مي كنيد بوسيله ما به كميسيون كنگره ارائه شد و آنها چند ماه پيش آن را مورد بررسي قرار دادند و در نهايت مشكلي بر سر روند آن بوجود نيامد.اما ناگهان سه روز پيش ورق برگشت انگار كه موضوع جديد ديگري داستان اضافه شده است و آنچه كه بوده حال ٬نيست شده است و تنها عدم آگاهي اوباما در ميان است.  

اما اگر اوباما قصد دارد به اين رسوايي ها يي كه گريبانش را گرفته و همچون طاعوني بر سرش حوار شده پايا ن بدهد ٬بايد زودتر خودش اعتراف كند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار