يک نوجوان اسرائيلي براي نهمين بار در دوران سربازي‌اش، به جرم مخالفت با اقدامات وحشيانه ارتش رژيم اسرائيل، دستگير شد و به زندان افتاد.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

*** رويداد:

روزنامه اشپيگل روز شنبه 27 آوريل 2013 (7 ارديبهشت 1392) نوشت: "ناتان بلانس" (Natan Blanc) نوجوان 19 ساله اسرائيلي به جرم خودداري از شکنجه فلسطيني‌ها براي بار نهم به زندان نظامي منتقل شد و گفت که ترجيح مي‌دهد در زندان باشد تا در همچون ارتشي! تاکنون هيچ فردي در سرزمين‌هاي اشغالي تا اين اندازه به زندان نرفته است.


ناتان بلانس، به خوبي با روش‌هاي دادرسي آشناست. وي در روز دستگيري‌اش در پادگان نظامي شمال "اتليت" (منطقه‌اي در جنوب شهر حيفا) اعلام کرده بود که به هزار دليل، به سربازي ارتش اسرائيل معترض است. وقتي بلانس در آغازين روزهاي ماه مي براي ششمين بار از زندان نظامي شهر حيفا آزاد شد، 150 روز را پشت ميله‌هاي زندان به سر برده و رکورد نگران‌کننده‌اي را رقم زده بود. وي به تازگي به روزنامه انگليسي گاردين گفته است: «روزهاي خسته‌کننده‌اي را در زندان سپري مي‌کنم. ما تعداد 20 نفر در يک چادر زندگي مي‌کنيم. من گاهي از آشپزخانه زندان، تپه روبروي زندان اتليت را مي‌بينم و مي‌توانم تشخيص دهم که دوستانم و خانواده‌ها در آنجا گاهي با شب‌زنده‌داري‌هايشان، با ما ابراز همبستگي مي‌کنند.»

سالانه دغدغه مهم بسياري از فارغ‌التحصيلان مدارس اين است که چگونه از خدمت سربازي فرار کنند. بازتاب وسيع اين موضوع در رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي، سبب نارضايتي ارتش از انعکاس اين گونه خبرها شده است.

*** در ارتش اسرائيل چه مي‌گذرد؟

ارتش اسرائيل با نام رسمي آي‌دي‌اف (Israeli Defence Force) مردان را سه سال و زنان را دو سال موظف به انجام خدمت سربازي مي‌کند. اسرائيليان غيريهودي، سربازي را انجام نمي‌دهند و اين مطلب بخصوص درباره مناطقي که در آن عرب‌هاي اسرائيلي ساکنند، صدق مي‌کند. اما برعکس، خدمت سربازي تنها تحت شرايط دشواري مانند بيماري‌هاي شديد جسمي يا روحي و همچنين تعصبات مذهبي قوي، از گردن يهوديان برداشته مي‌شود. لذا برخي از جوانان، آسيب‌هاي جسمي- روحي و ايمان شديد را بهانه‌اي براي شرکت نکردن در سربازي قرار داده‌اند.

بلانس مي‌گويد «من هم مي‌توانستم چنين بهانه‌هايي براي انجام ندادن سربازي بياورم اما خودم نخواستم. کاربرد خشونت در ارتش، ممکن است گاهي لازم باشد اما وحشيگري‌هاي روزمره‌اي که ارتش عليه فلسطينيان جنوب کرانه باختري رود اردن به کار مي‌بندد، تحمل‌کردني نيست.» اين نوجوان اسرائيلي، به دليل گرايشات سياسي اکنون در زندان به سر مي‌برد و حتي سازمان عفو بين‌الملل نيز آزادي هرچه سريعتر وي را خواستار شده است. بلانس، اکنون تبديل به اسطوره‌اي در ميان معترضان به اقدامات فاجعه‌بار ارتش اين رژيم شده است.

سازمان انگليسي "شکست سکوت" (Breaking the Silence) در سال 2010 گزارشي با تيتر "وحشي‌تر از مردان" منتشر کرد و در آن از فعاليت‌هاي 50 سرباز اسرائيلي زن پرده برداشت.

آمار بالاي سوءاستفاده‌هاي جنسي تنها گوشه‌اي از آن بود. "رفات اوده کاسيس" (Rifat Odeh Kassis) مدافع حقوق بشر، رئيس بخش دفاع بين‌الملل از کودکان فلسطين (Defence for Children International-Palestine Section) و استاد دانشگاه تل‌آويو اذعان داشت: «تجاوز به کودکان، جزء اصلي ايدئولوژي اسرائيلي است.»

عقايد سياسي بلانس، خيلي زود در سن 14 سالگي‌اش شکوفا شد، زماني که اسرائيل در سال 2008 جنگي عليه دولت حماس در نوار غزه به راه انداخت. در آن جنگ، تنها طي سه هفته 1400 فلسطيني به شهادت رسيدند. او مدت کوتاهي قبل از اولين مجازات زندان، دليل خود براي عدم شرکت در سربازي را اين گونه عنوان کرد: «موج نظامي‌گري وحشيانه، نفرت متقابل و دروغ‌هاي پي در پي براي مبارزه با ترور مهم‌ترين دلايل من براي اين اقدام است. در اسرائيل تبعيض نژادي وجود دارد. اشغال مداوم کرانه باختري رود اردن، ناعادلانه است و من نمي‌خواهم در اين بي‌عدالتي شرکت کنم.»

انتهاي پيام/ طاهري


منابع:

http://de.wikipedia.org/wiki/Atlit

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Defense_Forces

https://www.jungewelt.de/loginFailed.php?ref=/2010/02-12/015.php

http://principiis-obsta.blogspot.de/2012/09/kinder-missbrauchen-ist-ein-fester.html

http://www.spiegel.de/politik/ausland/israelischer-wehrdienst-verweigerer-aus-prinzip-in-den-knast-a-896804.html

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار