سران اروپا در نشست روز گذشته خود مذاکراتی بسیار پرتنش را تجربه کردند و درباره مسایل مختلف از جمله تقاضا برای تدابیر شدید ریاضت اقتصادی، فشارهای فرانسه و ایتالیا برای اتخاذ تدابیر مبتنی بر رشد اقتصادی با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، این نشست همچنین تحت الشعاع بسته نجات اقتصادی قبرس و این نگرانی گسترده برگزار شد که بیکاری فزاینده در حال نابود کردن اتحادیه اروپا است. 
همزمان با تظاهراتی که در مقابل محل برگزاری نشست سران اروپا در اعتراض به افزایش بیکاری در اروپا به بیست و شش میلیون نفر برگزار شد، ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا از همتایان خود خواست به ایتالیا و دیگر کشورهایی که با مشکل بودجه روبرو هستند اجازه دهد به منظور ایجاد شغلهای بیشتر هزینه های خود را افزایش دهند. 
وی هشدار داد بدون اتخاذ این رویکرد، ایتالیا با عدم حمایت مردمی نظیر آنچه در انتخابات اخیر دیده شد روبرو خواهد شد. مونتی که یک سیاستمدار حرفه ای دارای سابقه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل به شمار می رود گفت دولت وی هر اقدامی که اتحادیه اروپا خواسته انجام داده است با این حال حمایت مردم از این اصلاحات و بدتر از آن اتحادیه اروپا به شدت در حال کاهش است. 
وی تاکید کرد انعطاف پذیری بهترین پیام برای مقابله با موج اعتراضات مردمی و نیز نارضایتی آنها از اتحادیه اروپا است. 
گفتنی است در انتخابات اخیر در ایتالیا یک حزب مخالف با تدابر ریاضت اقتصادی بیست و پنج درصد آرا را به دست آورد که این هشداری شدید به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بود که ماه سپتامبر اینده انتخاباتی حساس در آلمان را پیش رو دارد. 
با این حال جایگاه مرکل در نظرسنجیها بسیار مستحکم تر از گذشته است. وی در پایان نخستین روز نشست دو روزه سران اروپا درباره مسائل اقتصادی این اتحادیه گفت نتایج اصلاحاتی که مونتی صورت داده است به زودی مشخص خواهد شد. 
هر من فان رامپوی رییس اتحادیه اروپا نیز در جمع سران این اتحادیه بر تعهد این اتحادیه به ادامه استراتژی اقتصادی کنونی تاکید کرد. 
درحاشیه این نشست که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد حدود پانزده هزار نفر در اعتراض به تدابیر ریاضت اقتصادی تظاهرات کردند و پس از ورود معترضان به ساختمان مجاور محل برگزاری اجلاس، نیروهای پلیس دهها نفر را بازداشت کردند. 
با این حال سران هفده کشور منطقه یورو به مذاکرات خود که یک بامداد روز جمعه پایان یافت ، ادامه دادند. 
سران منطقه یورو همچنین ساعت شانزده روز جمعه به وقت گرینویچ باردیگر گردهم خواهند آمند. محور نشست روز جمعه بسته چند میلیارد دلاری نجات اقتصادی قبرس است که پنجمین کشور اروپایی به شمار می رود که طی سه سال اخیر به بسته نجات اقتصادی نیاز پیدا کرده است. 
ژان کلود یونکه سیاستمدار کهنه کار منطقه یورو درباره نشست کنونی گفت وزرای دارایی اروپا باید برای جلوگیری از ورشکسته شدن دولت قبرس بسته نجات اقتصادی به این کشور را اختصاص دهند. یونکه گفت مسئله قبرس نباید بیش از این طولانی شود و باید هرچه زودتر حل شود. رییس سابق گروه یورو گفت به هیچ وجه نمی توانم تصور کنم که نشست کنونی بدون حل شدن مسئله قبرس پایان یابد. 
گفتنی است نشست عصر جمعه سران اروپا با حضور رییس هلندی جدید منطقه یورو و نیز کریستین لاگارد مدیر کل صندوق بین المللی پول برگزار خواهد شد. 
نیکلاس آناستاسیادس رییس جمهور قبرس نیز ابراز امیدواری کرد که درمذاکرات روز جمعه درباره کمک به این کشور توافق حاصل شود. 
فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه نیز پیش از نشسست روز جمعه گفت تنها اولویت سران شرکت کننده در این نشست رویارویی برای یافتن راههای جدید برای تقویت رشد اقتصادی بهبود وضعیت اشتغال است. 
رییس جمهور سوسیالیست فرانسه اعتراف کرد دولت وی قادر به کاهش کسری بودجه دولت خود به کمتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی نیست. وی اعلام کرد کسری بودجه فرانسه امسال سه و هفت دهم درصد خواهد بود که به این ترتیب فرانسه برای رسیدن به حد نصاب اتحادیه اروپا نیازمند یک فرصت یکساله دیگر است. 
درحالیکه فان رامپوی درباره چالشهای اقتصادی پیش روی اروپا می گوید این شرایط کاملا سیاه و سفید نیست بلکه می توان به راه حلی میانه که طیفی از خاکستری خواهد بود دست یافت، نرخ بیکاری در یونان و اسپانیا به بیش از پنجاه درصد رسیده است و یونکه پیش از این درباره ریسک یک انقلاب اجتماعی و ناآرامیهای گسترده در اروپا هشدار داده است. 
از جمله شرکت کنندگان در تظاهرات روز پنجشنبه مدس هادبرگ دانشجوی بیست و پنج ساله اهل دانمارک بود که این سئوال را مطرح کرد:‌  آیا مردم باید بهای بحرانی که بانکها ایجاد کرده اند بپردازند. مردم در حال از دست دادن شغل، بیمه های درمانی و حقوق و دستمزدشان هستند اما ثروتمندان پولدار و پولدارتر می شوند. 
سران اروپا همچنین در نشست صبح روز جمعه خود که به درخواست اولاند برگزار می شود به بررسی لغو تحریم تسلیحاتی سوریه به منظور کمک به شورشیان این کشور خواهند پرداخت. 
اولاند گفت اگر فرانسه نتواند شورای اروپایی خود را به لغو تحریم تسلیحاتی سوریه قانع کند، آماده اجرای مسئولیت خود و دادن سلاح به شورشیان است. 
رییس جمهور سوریه پیش از این در این باره با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دیدار کرده است. گفتگو درباره مناسبات اروپا و روسیه دیگر محور مذاکرات سران اروپا در صبح روز جمعه خواهد بود. 







برچسب ها: بین الملل ، اروپا ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار