رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: هم اکنون به دلیل استفاده از مواد محترقه غیر‌استاندارد، چهار شنبه‌سوری از یک جشن شادی‌آور به یک فاجعه عمیق و جبران‌ناپذیر تبدیل شده است.

محمدجواد فاطمی جراح پلاستیک و رئیس مرکز تحقیقات سوختگی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص مسئله چهارشنبه سوری باید به نوعی فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: مسئله چهارشنبه سوری با شعار و زور هضم نمی‌شود، بلکه باید به مردم آموزش داده شود تا بدین‌وسیله آن را از یک فاجعه به یک روز شادی‌آوور تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما هر اندازه بخواهیم تنها جلوگیری کنیم هیچ نتیجه‌ای نخواهیم دید، زیرا جوانان در مقابل این جلوگیری مقاومت نشان می‌دهند.

فاطمی با بیان اینکه مشکل چهارشنبه سوری مراکز بهداشتی و درمانی نیست، عنوان کرد: بیمار بعد از حادثه است که به این مراکز جهت درمان مراجعه می‌کند بنابراین ما باید به دنبال راهی برای پیشگیری از این اتفاق باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی به جایگزین کردن جشن‌های شادی‌اور به جای استفاده از مواد محترقه اشاره و اذعان داشت: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که جوان به جای اینکه به خاطر آتش‌بازی‌های غیر‌استاندارد با مرگ دست و پنجه نرم کند، از جشن ها آتش‌بازی‌های استاندارد که دارای وسایل اطفاء حریق هستند و هم چنین مسائل شادی‌اور دیگر لذت ببرند.

وی در مورد میزان آسیب‌دیدگی  چهارشنبه سوری اظهار داشت: هم اکنون ما یک سیستم جامع جمع‌اوری آمار برای این منظور نداریم، که قاعدتا باید مرکزی جهت جمع‌اوری این آمار موجود باشد.

وی در پایان با بیان اینکه تنها بیمارانی که دچار سوختگی جدی می‌شوند، بستری و تحت درمان قرار می‌گیرند و مابقی سرپایی درمان می‌شوند، عنوان کرد: به همین جهت سال گذشته 1500 بیمار به بیمارستان های حضرت فاطمه و شهید مطهری مراجعه کردند که حتی در برخی موارد منجر به قطع عضو شد.
لازم به ذکر است؛ مرکز تحقیقات سوختگی در حال حاضر دارای 113 تخت فعال است./ع2
برچسب ها: سوختگی ، بهداشت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار