مراجع | سؤال | پاسخ |
آیت الله خامنه ای | ۱- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟ ۲-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟ | ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲-
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ
برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با
مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز
باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسلهاى
بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح
نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و
برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. |
آیت الله مکارم شیرازی | - لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟ | -کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. |
آیت الله صافی گلپایگانی | -کاشتن ناخن برای زنان چه حکمی دارد؟ | -
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد
ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را
بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن
ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم
کند. |
آیت الله سیستانی | -برخی
خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی
اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی
ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از
رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش،
لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟ | -غسل
و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید
آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز
چنان کاری نمی شود. |
آیت الله بهجت | ۱- حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید. ۲- در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه اش در وضو و غسل چیست؟ | ۱-
شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن
او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون
اضطرار ندارد. ۲-
در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب
محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را
کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل
به جبیره کند. |