در رساله دکتری دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی " مدل بکارگیری تلفیقی و بهینه تولید و مصرف انرژی مناطق روستایی با محوریت نقش پایدار مکانیزاسیون کشاورزی" برای اولین بار در کشاورزی کشور ارائه شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، محمد قهدریجانی دانشجوی دکتری و عضو هیئت علمی این واحد دانشگاهی در رابطه با رساله خود گفت: بخش كشاورزي از يك طرف با محدوديت منابع توليد روبرو بوده و از سوي ديگر تأمين‌كننده امنيت غذايي جمعيت در حال رشد است و بايد تعادل و توازني بين جريان برداشت و بهره‌برداري از منابع توليد و توليد محصولات كشاورزي ايجاد شود.

وی با بیان این مطلب که مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران) با مشکلات متعددی در رابطه با مقوله انرژی مواجه هستند که تنها تعداد کمی از این مشکلات با سیاست گذاریها و راهبردهای عمومی قابل حل هستند که در بسیاری موارد نیز این مسأله استمرار ندارد، افزود: بدون شک طراحی و ارائه الگوی مناسب مدیریت انرژی در بخش کشاورزی و روستاها بدون در نظرگرفتن تعاریف و مفاهیم عمیق مکانیزاسیون کشاورزی میسر نیست، چرا که مدیریت انرژی در کشاورزی به ویژه در روستاهای متاثر از شرایط فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مکانیزاسیون کشاورزی موثر خواهد بود.

قهدریجانی تصریح کرد: با توجه به وضعیت مناسب منطقه روستایی از لحاظ تولید انرژی باد به خصوص در فصل تابستان پیشنهاد می شود تا توربین های متناسب با سرعت باد در این مناطق نصب شود تا بخش عمده ای از انرژی برق روستاهای منطقه تامین شود ضمن اینکه برای تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات کشاورزی و آبیاری نیز می توان مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: با توجه به پتانسیل انرژی خورشیدی در منطقه کوهین پیشنهاد می شود، با نصب و راه اندازی تجهیزات تکنولوژی خورشیدی همچون استفاده از پمپ های خورشیدی جهت استخراج آب و تصفیه آن جهت آشامیدن در روستاها به ویژه مناطق صعب العبور، توسعه انرژی های تجدیدپذیر گسترش داده شود.

لازم به ذکر است رساله دکتری محمد قهدریجانی به استاد راهنمایی پروفسور مرتضی الماسی و دکتر حسین شعبانعلی فمی به تحریر درآمده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار