وزير نفت گفت: شرکت هاي نفتي مشکلي در تامين منابع مالي از نظر ريالي و ارزي ندارند اما نظام پيمانکاري در ساختار وزارت نفت بايد تغيير پيدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمي در دومين کنگره ملي توسعه نظام پيمانکاري در صنعت نفت، با بيان اين مطلب گفت: براي دستيابي به روشهاي اصولي و پايدار در صنعت نفت بايد در کشور مسيري براي توسعه پيشبرد اهداف اين صنعت در نظر بگيريم.
 
وي در ادامه افزود: کشور غني از منابع طبيعي است که به اين زودي از بين رفتني نيست و شرايط خوب کشور در مورد منابع سرشار طبيعي ما را از تنگناها که کشورهاي بيگانه ايجاد مي کنند، به مسير درست هدايت مي کند.

قاسمي تصريح کرد: توجه به انديشه داخلي موضوع مهمي است که بايد در اين زمينه به آن توجه شود.
 
وي تصريح کرد : صنعت پيمانکاري در کشور در گذشته هم مسائل و مشکلات زيادي داشته که خوشبختانه با همت جوانان ايراني برخي از مشکلات مرتفع شده است و امروز شاهد پيشرفت پروژه هاي عظيمي در وزارت نفت هستيم، اما هنوز فاصله زيادي راي رسيدن به اهداف چشم انداز 20 ساله داريم.

وي با بيان اينکه ساختار نظام کارفرمايي در کشور بايد اصلاح شود، افزود: ساختار کارفرمايي و پيمانکاري در کشور دولتي است و ما در نظام کارفرمايي راس مثلث انتخاب مديران ثابت شده را نداريم به همين جهت، بسياري از پيمانکاران با مشکلات روبرو هستند.

وي خاطرنشان کرد: نظام فني و پيمانکاري نقش مهمي در توسعه ساخت تجهيزات نفتي و افتتاح پروژه ها دارد، اگر براي رتبه بندي مشاورين باتجربه را ملاک قرار دهيم، مي توانيم شاهد شکوفايي اين صنعت باشيم.

وزير نفت اظهار داشت: نظام پيمانکاري به عنوان سرمايه هاي ملي کشور به حساب مي آيد، اگر پيمانکاري قوي در کشور به خصوص در شرکت هاي نفتي داشته باشيم،در بسياري از زمينه هاي صدور خدمات فني و مهندسي مي توانيم حرفي براي جهانيان داشته باشيم.

قاسمي اظهار داشت: اگر نظام اصلي کارفرمايي و پيمانکاري باتجربه گذشته همخوني نداشته باشد، به آفت بزرگي تبديل مي شوند بايد در اين زمينه تدابير ويژه اي اتخاذ شود.

وي گفت: بخش پيمانکاري در نفت نيازمند همکاري و همدلي است تا بتوانيم مشکلات و معايب را برطرف کنيم اگر نياز باشد خارج از نظام راهبرد تغييراتي را در اين حوزه بوجود آوريم.

وي از تشکيل صندوق حمايت از سازندگان تجهيزات نفتي خبر داد و گفت: موضوع صندوق حمايت از سازندگان در دستور وزارت نفت قرار گرفته و بزودي آئين نامه اجرايي آن به مجلس داده مي شود تا بتوانيم کمک شايسته اي به سازندگان نفتي انجام دهيم.

قاسمي با بيان اينکه تحريم ها موضوع جديدي براي کشور ما نيست، گفت: متاسفانه تحريم ها از 34 سال پيش يعني از زمان پيدايش انقلاب با اين کشور بوده، اما متخصصان و دانشمندان کشورمان توانستند با دور زدن اين تحريم ها را به فرصت تبديل کند به طوريکه ما در انجام پروژه هاي پارس جنوبي مشکلي پالايشگاه هاي نفت و گاز نداريم.

قاسمي تاکيد کرد: وزارت نفت از نظر مرکز تامين منابع مالي براي شرکت هاي نفتي مشکلي ندارد. خوشبختانه با بودجه اي که پيش بيني شده بود تمامي منابع در اختيار آنها قرار گرفته است و برنامه ريزي کرده ايم که در سال آينده در بودجه 92 مشکلي در اين زمينه نداشته باشيم.

وي گفت: سال گذشته براي پارس جنوبي تا 19 ميليارد دلار منابع پيش بيني کرده بوديم که تمامي آن تحقق يافته است./س
برچسب ها: وزارت ، نفت ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار