باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تلاش است در صورتی که بتواند نامزدهای مورد نظر خود را به تائید مجلس سنا برساند ، چهره قوه قضائیه فدرال را که در آن از دیرباز مردان سفیدپوست درباره همه اقشار جامعه حکم صادر کرده اند تغییر دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم ندرا پیکلر ضمن اعلام این مطلب نوشت ،‌ جمهوریخواهان از قدرتی که به عنوان حزب جناح اقلیت در سنا دارند برای کند کردن روند اعمال نفوذ اوباما در قوه قضائیه فدرال استفاده کرده اند. اما تغییرات اخیر در مقررات سنا حاکی است سرعت این روند ممکن است ، دست کم در سطح پایین تر یعنی در سطح دادگاههای فدرال آمریکا ، افزایش یابد.

بر اساس توافق اخیر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ، مجلس سنا بحث درباره نامزدهای تصدی سمت قضاوت در دادگاههای فدرال را به دو ساعت محدود خواهد کرد، که بسیار کمتر از 30 ساعت مجاز قبلی است. این امید وجود دارد که این توافق به عمر سنتی پایان دهد که به زمان دولت بیل کلینتون باز می گردد و بر اساس آن حزب مخالف رئیس جمهور جلو تائید صلاحیت نامزدهای مورد نظر رئیس جمهور برای ورود به قوه قضائیه را می گرفت.

دموکرات ها نیز از این تاکتیک برای مخالفت با برخی از نامزدهای مورد نظر جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا استفاده می کردند اما این تاخیرها در دوره اوباما بسیار طولانی تر شده است.

تقریبا نیمی از نامزدهای مورد نظر اوباما برای گرفتن رای اعتماد بیش از 100 روز منتظر مانده اند ، حال آنکه بنا بر آمار کاخ سفید، فقط 10 درصد از نامزدهای مورد نظر بوش این مدت معطل مانده بودند. کاخ سفید افزود بیشتر نامزدهای مورد نظر بوش در کمتر از یک ماه از زمان گرفتن رای اعتماد از کمیته های ذیربط در مجلس سنا رای اعتماد نهایی را کسب کرده بودند.

مایکل ال شنکمن Michael L. Shenkman ، عضو مرکز حقوق و سیاست در دانشکده حقوق کلمبیا که در دو سال نخست ریاست جمهوری اوباما در تیم معرفی نامزدهای قوه قضائیه کار می کرد محاسبه کرده است که خالی بودن کرسی قضات دادگاههای فدرال در سرتاسر کشور به منزله بیش از 275 سال اتلاف وقت کار قضایی و به هدر رفتن 160 میلیون دلار از منابع عمومی در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما بوده است.

شنکمن گفت :«خالی بودن کرسی قضات به معنای آن است که به پرونده های مردم رسیدگی نمی شود.» وی افزود قوانین فدرال مستلزم آن است که قضات به پرونده های جنایی اولویت بدهند و این موجب می شود رسیدگی به پرونده های مدنی بارها به تاخیر بیفتد. شنکمن گفت :«این وضع روند دادرسی را دشوارتر و پرهزینه تر می کند.»

در سرتاسر آمریکا 90 کرسی از 874 کرسی قضات دادگاههای فدرال خالی است. این در حالی است که دستگاه قضایی پر شدن 31 مورد از این کرسی های خالی را به سبب انبوه پرونده های رسیدگی نشده اضطراری توصیف کرده است. کمیته قضایی مجلس سنا روز پنجشنبه صلاحیت 13 نفر از نامزدهای مورد نظر اوباما را تائید کرد.

جی کارنی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید معتقد است قضات تائید شده در کمیته قضایی سنا «کاملا شرایط لازم» را دارند و این نشان دهنده تعهد بی سابقه رئیس جمهور آمریکا به قوه قضائیه ای است که باید بازتابی از ملتی باشد که به آن خدمت می کند. این سیزده نفر شامل هشت زن ، شش نفر از گروههای نژادی و قومی اقلیت و یک نفر همجنس گراست.

کارنی گفت:«این تاخیر غیرضروری و غیرقابل قبول است و این نامزدها شایستگی این را دارند که در صحن مجلس سنا نیز هر چه زودتر رای اعتماد بگیرند.»

مقامات کاخ سفید چندان امیدوار نیستند که مجلس سنا رویه خود را تغییر دهد.
برچسب ها: دستگاه ، قضایی ، آمریکا ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار