بان کي مون ، دبيرکل سازمان ملل متحد از شوراي امنيت سازمان ملل خواست به منظور کمک به نيروهاي امنيتي سومالي براي بازسازي خود و غلبه بر شبه نظاميان الشباب ، تحريم فروش تسليحات به اين کشور را لغو کند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري رويترز ، بان کي مون در گزارشي که روز جمعه منتشر شد ، به پانزده عضو شوراي امنيت سازمان ملل اعلام کرد افزايش تلاش ها براي توسعه نيروهاي امنيتي ملي سومالي کاملا ضروري است. در اين راستا ، شوراي امنيت مي تواند به درخواست مکرر دولت سومالي براي لغو تحريم تسليحاتي توجه کند.وي افزود هر چند که امنيت در اين کشور به طور قابل توجهي بهبود يافته است ، اما درگيري هنوز پايان نيافته است و شورشيان همچنان به اقدامات تروريستي خود ادامه مي دهند.
يک سال پس از سرنگوني محمد زيادباره ، رئيس جمهور ديکتاتور سومالي که کشور را در هرج و مرج و خشونت فرو برد ، سازمان ملل در سال 1992 اين کشور را تحريم تسليحاتي کرد.
اين تحريم چندين بار دچار تغيير شد ، به ويژه در سال دو هزار و شش براي آن که اعزام نيروهاي صلحبان اتحاديه افريقا به اين کشور ميسر شود و سال بعد نيز براي تجهيز اين نيروها.
سومالي براي تقويت ارتش خود درخواست کمک کرده است ؛ ارتشي که چندان مجهز نيست و سربازانش غالبا نافرمان و بيشتر شبيه شبه نظاميان رقيب هستند تا نيروهاي منسجم و وفادار به رئيس جمهور.
حدود هفده هزار و ششصد نيروي صلحبان اتحاديه افريقا به منظور کمک به دولت براي مبارزه با شورشيان الشباب ، در اين کشور مستقر شده اند.
دبيرکل سازمان ملل همچنين تشکيل نيروي جديد سازمان ملل را براي حمايت سياسي و تحکيم صلح در اين کشور  پيشنهاد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار