"فيليپ گيرالدي" يکي از کارشناسان و متخصصين برجسته حوزه مبارزه با تروريسم در سيا در تحليلي درباره علت برخي مخالفت ها با انتصاب چاک هيگل به عنوان وزير دفاع آمريکا نوشت همه چيز زير سر اسرائيل است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار، "فيليپ گيرالدي" عضو سابق سيا که در حال حاضر مدير اجرايي شوراي منافع ملي (حامي سياست هاي آمريکا در خاورميانه) است در مقاله اي تحت عنوان همه چيز به اسرائيل برمي گردد به دلايل مخالفت برخي محافل با انتصاب چاک هيگل به عنوان وزير دفاع دولت دوم اوباما پرداخته و چنين نتيجه گيري کرده است که شخص هاگل هيچ مشکلي براي تصدي اين وزارت ندارد بلکه اظهارات ضد اسرائيلي او زماني که سناتور بوده باعث شد تا لابي يهود در واشنگتن و دوستان اسرائيل با انتخاب او مخالفت کنند.

گيرالدي مي نويسد، اتفاق عجيبي افتاده است حتي قبل از اينکه باراک اوباما نام چاک هيگل را براي پست وزارت دفاع مطرح کند دوستان اسرائيل با نامزدي او مخالفت کرده و به شدت به آن حمله کردند، هاگل هيچ دشمني خاصي با اسرائيل ندارد بلکه وقتي او سناتور بود حاضر نشد در برابر لابي اسرائيل تعظيم کند و گفت من سناتور ايالات متحده هستم نه نماينده يک قدرت خارجي، همچنين او طرفدار مذاکره با ايران جهت پايان دادن بن بست هسته اي است که منتقدان بلافاصله آن را نشانه ضعف او دانستند.

"بيل کريستول" رئيس کميته اضطراري براي اسرائيل خيلي سريع عليه نامزدي هيگل واکنش نشان داد و پس از او نيز افراد ديگري مانند دان سنور مشاور ميت رامني ايليوت کوهن استاد دانشگاه جان هاپکينز و ديگران راه او را پس گرفتند، چندين نفر از منتقدان هاگل را متهم به ضد يهود بودن کردند.

سازمان هاي يهودي مهم از جمله کميته يهوديان آمريکا نيز اين اظهارات را تکرار کردند.
در همين مقطع چند تن از يهوديان برجسته آمريکا که از انتقاد آشکار از لابي اسرائيل پرهيز مي کنند احساس نگراني کرده و خاطرنشان کردند در سوابق هيگل هيچ مسئله هشدارآميز و خطرناکي وجود ندارد و اين که يهوديان سد راه انتصاب يک نامزد شايسته براي وزارت دفاع شوند ممکن است عواقب ناخوشايندي در پي داشته باشد، در بين مخالفان منتقدان هاگل نام افراد صاحب نامي به چشم مي خورد و به نظر مي رسد نظر آنها ديدگاه اکثريت يهوديان آمريکا است هر چند که نظر آنها با نظر سازمان هاي يهودي برجسته اي که با دولت دست راستي اسرائيل رابطه تنگاتنگي دارند يکي نباشد.

برخي از طرفداران هيگل معتقدند مخالفت ها با انتصاب او از جاهاي ديگر نشأت مي گيرد مثلا از سوي جمهوري خواهان و مقاطعه کاراني که نگران کاهش بودجه نظامي هستند علاوه بر آنها صهيونيست هاي مسيحي هم که براي پايان جهان و وقوع جنگ آرماگرون و ظهور مسيح لحظه شماري مي کنند از اسرائيل و افزايش هزينه نظامي حمايت مي کنند با هيگل مخالفند.

اما همه مخالفت ها با هيگل دروغ محض است به نظر من واقعا همه چيز زير سر اسرائيل است اگر هيگل آن طور که ادعا مي شود ضد اسرائيل نبود و با جنگ با ايران موافقت مي کرد با هيچ مخالفتي مواجه نمي شد و در نظر داشته باشيد که ايران واقعا زيرمجموعه مسئله اسرائيل و مسئله اي فرعي است زيرا ايرانيان به هيچ وجه تهديدي براي آمريکا نيستند و اين نتانياهو است که جنگ افروزي را در پيش گرفته است.

در نظر داشته باشيد که چه کساني نيرو و پول حمله به هيگل را تأمين مي کنند، اين کار سازمان هايي مانند کميته اضطراري براي اسرائيل است که قادر است يک صفحه تبليغاتي تمام در نيويورک تايمز را به انتقاد و نکوهش هيگل به عنوان نامزد ضد اسرائيلي وزارت دفاع اختصاص دهد، اين صفحه تبليغاتي توسط شهردار نيويورک و دو نفر از اعضاي کنگره امضا شده است.

صهيونيست هاي مسيحي با هيگل موافق نيستند اما آنها نمي توانند يک صفحه تمام به تبليغات منفي عليه او اختصاص دهند و به تلويزيون هم دسترسي ندارند، آنها آنقدر هم قدرت ندارند که صدها نفر از اعضاي کنگره را در کنفرانس سالانه را فرماندهي کنند، اما آيپک قادر است چنين کاري بکند، مقاطعه کاران نظامي هم به هاگل حمله نمي کنند زيرا آنها مي دانند که تصميم در مورد کاهش بودجه تصميم کاخ سفيد است و هاگل فقط مجري سياست کاخ سفيد است.

همچنين آنها مي دانند که هر کس ديگري هم به جز هيگل وزير دفاع شود، کاهش بودجه نظامي انجام خواهد شد زيرا پول دولت روبه اتمام است آنها همچنان از مناسبات نظامي گسترده سود خواهند برد هر چند که اين سود به اندازه 11 سال گذشته زياد نخواهد بود.

بنابراين بحث اصلي و قلب مخالفت با هيگل در دست گروه هاي هوچي گري است که  توسط "بيل کريستول" کميته اضطراري براي اسرائيل و ديگران گرد هم آورده مي شوند.

يکي از آنها سناتور "مارک کيرک" است که در مورد علت مخالفت خود با هيگل مي گويد:‌ من نگران اظهارات گذشته او به خصوص در مورد ايران و روابط آمريکا- اسرائيل هستم.

دستيار کيرک نيز يک کمپين ايميلي را عليه هيگل به راه انداخته و روزانه چندين پيام به اعضاي کنگره و دوستانشان در رسانه ها مي فرستد، سناتور گراهام نيز هاگل را دشمن اسرائيل توصيف مي کند.

اين کريستول و سياستمداران هستند که قادرند در صفحه تلويزيون حاضر شوند و به مردم بگويند چرا هيگل را نمي پذيرند.

آنها کساني هستند که داراي سازمان، پول و رسانه هستند تا جنگي را عليه کسي که دشمني او با اسرائيل ثابت شده هدايت کرده و پيش ببرند نه کشيش جان هاگي و گروه ايوانجليکهاي تگزاس، براي کريستول و دوستانش در واقع همه چيز اسرائيل است و هميشه هم اينطور بوده است، هر نامزدي براي پست هاي مهم وزارت دفاع، اطلاعات و شوراي امنيت ملي بايد مشخص شود آيا آنها به حمايت از دولت اسرائيل متعهد هستند يا نه، مهم نيست پيامدهاي اين حمايت براي منافع آمريکا چه خواهد بود،‌اين چيزي است که کريستول و دوستانش به دنبال آن هستند.

نويسنده براي اين سخن خود نمونه هايي را نيز ذکر مي کند، او مي گويد در سال 2004 فيليپ زليکوف رئس کميسيون 11 سپتامبر اذعان کرد که جنگ عراق به خاطر حفظ اسرائيل انجام شد.

علاوه بر اين افرادي در دولت آمريکا هم جرأت کردند منافع آمريکائيان را به منافع اسرائيل ترجيح دهند سخت تحت فشار و انتقاد قرار گرفتند.

فريمن نامزد رياست شوراي اطلاعات ملي در دولت اول اوباما يکي از اين افراد بود، او متفکري مستقل بود و به عنوان سفير در چين و عربستان خدمت کرده بود و به عنوان کارشناس حوزه اعراب شناخته مي شد اما به دليل آن که منافع آمريکا را به اسرائيل ترجيح مي داد بلافاصله توسط دوستان اسرائيل مورد حمله قرار گرفت، مخالفان وانمود مي کردند که مخالف ديدگاه هاي فريمن در مورد چين و روابط شخصي او با عربستان هستند همانطور که اکنون به دروغ مي گويند هيگل تجربه مديريتي ندارد، اما هيچ کس شک نارد که در مورد فريمن همه چيز زير سر اسرائيل بود همه اين مسائل باعث شد فريمن تقاضا کند نامش از فهرست نامزدهاي شوراي امنيت ملي خارج شود.

چاک هيگل هم اين واقعيت را متوجه شده و اخيرا به خاطر اشتباهات خود در مورد ايران و اسرائيل عذرخواهي کرد تا مخالفت ها را خنثي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار