کمال الهلباوی از رهبران سابق اخوان المسلمین مصر با جدا شدن از آن جمعیت جدیدی تشکیل می دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ؛ شمار زیادی از جداشدگان از گروه اخوان المسلمین مصر تاسیس جمعیت تبلیغی دیگری را به موازات اخوان المسلمین آغاز کردند. محور فعالیت جمعیت جدید را ارشاد و آموزش تشکیل می دهد تا عقب نشینی اخوان المسلمین در این دو زمینه و تمرکز آن بر سیاست را جبران کند.
احمد مهران گزارشگر المیادین در این خصوص گزارش داد: هسته اولیه یک گروه تبلیغی جدید که هنوز نام آن اعلام نشده در آپارتمان کوچکی در یکی از محله های شهر قاهره تشکیل شده است. بنیانگذاران این گروه همگی از زیر چتر گروه اخوان المسلمین خارج شده اند و تلاش می کنند خلأ تبلیغی را که به علت تمرکز اخوان المسلمین بر سیاست ایجاد شده است پر کنند. تشکیل شدن این گروه جدید، اخوان المسلمین را به ویژه در صورتی که جداشدگان اقدام به افشای منابع مالی اش کنند در تنگنا قرار خواهد داد.
کمال الهلباوی یکی از بنیانگذاران گروه تبلیغی جدید گفت: «متمرکز شدن بر فعالیت سیاسی موجب شده است اخوان المسلمین فرصتی برای فعالیت تبلیغی نداشته باشد و ما تلاش می کنیم بخشی از این خلأ ایجاد شده را پر کنیم».
گروه اخوان المسلمین درباره بهره برداری رسانه ها از تاسیس جنبشی موازی با آن با هدف ایجاد شکاف بین گروه های اسلامی در آستانه انتخابات پارلمانی آینده هشدار داد و درباره توانایی جدا شدگان از اخوان المسلمین برای محدود کردن دامنه حضور این گروه ابراز تردید کرد.
عبدالمعطی زکی از رهبران حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین گفت: «افراد معدودی نمی توانند گروهی را در حد و اندازه اخوان المسلمین تاسیس کنند. گروه اخوان المسلمین حدود یک میلیون عضو دارد و از وظیفه تبلیغی خود نیز دست نکشیده است. این گروه به فعالیت سیاسی مشغول شده است زیرا در شرایط کنونی فعالیت سیاسی در حکم فعالیت تبلیغی است».
رمز قدرت اخوان المسلمین در هشتاد سال عمرش، اطاعت بی چون و چرای اعضای آن از رهبرانش بوده است. با این حال جدا شدن برخی رهبران اخوان المسلمین از این گروه سابقه ای تاریخی دارد. این دو دستگی با تاسیس جمعیت «جوانان محمد» در اواخر دهه 1930 آغاز شد و سپس «حزب میانه» به ریاست ابوالعلاء ماضی تشکیل شد و اخیرا نیز حزب «مصر قدرتمند» به ریاست عبدالمنعم ابوالفتوح تاسیس شد که برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری از اخوان المسلمین جدا شده بود.
اخوان المسلمین از زمان تاسیس شدنش به وجود همبستگی بین راهبرانش معروف بود ولی به قدرت رسیدن این گروه موجب بروز شکاف هایی در آن در دو بخش سیاسی و تبلیغی شده است و ناظران پیش بینی می کنند در صورتی که اخوان المسلمین در ساختار و برنامه های خود بازنگری نکند، افراد بیشتری از این گروه جدا خواهند شد.
برچسب ها: اخوان ، جمعیت ، رهبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار