يک تحليل‌گرسياسي مي‌گويد که با افزايش تظاهرات ضد رژيم در سراسر عربستان سعودي، تظاهرکنندگان با واکنش وحشيانه‌تر نيروهاي امنيتي مواجه مي‌شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ، رضوان ريزک، تحليل‌گر سياسي در بيروت در گفت‌وگو با شبکه پرس تي‌وي بيان کرد: «پيش‌بيني مي‌کنيم ممکن است اقدامات نيروهاي عربستان سعودي (عليه تظاهرات کنندگان) خشن‌تر شود و ممکن است با توجه به اقدامات مقامات به ويژه نيروهاي پليس در اين کشور در روزهاي آينده شاهد خونريزي‌هاي بيشتري باشيم. به عبارت ديگر ما خشونت‌هاي بيشتري را عليه شهروندان بي‌آزار عربستان پيش‌بيني مي‌کنيم.»

وي افزود: «سعودي‌ها، در حال حاضر تلاش مي‌کنند با آينده‌اي تيره مقابله کنند و يک مجادله بسيار دشواري با اين خانواده سرکوب‌گر سلطنتي دارند. »

ريزک با بيان اين که رژيم سرکوب‌گر در عربستان سعودي، با گروه بسيار زيادي از مردم اين کشور که از تبعيض رژيم سرکوب‌گر رنج مي‌برند، مقابله مي‌کند گفت: «حتي برخي از اين مردم در عربستان سعودي به دلايل سياسي يا مواضعشان در مورد خانواده پادشاهي در عربستان سعودي، اعدام مي‌شوند.»

اين تحليل‌گر سياسي در ادامه بيان کرد: «اکنون شاهد اقدامات بيشتري از اين دست در برخورد با مردم از سوي مقامات عربستان هستيم. رفتارهايي مانند انکار حقوق مسلم مردم عربستان، نقض حقوق بشر، نقض هر نوع آزادي بيان و ممنوعيت برگزاري تظاهرات از جمله رفتارهاي مقامات عربستان سعودي با مخالفان در اين کشور است.»

وي خاظر نشان کرد: «در حال حاضر، ما شاهد خشونت‌هاي بيشتري از سوي نيروهاي دولتي هستيم. ‌آن‌ها مردم را بازداشت مي‌کنند و حتي کودکان و زنان را نيز دستگير مي‌کنند. در حالي که اين مردم تنها تلاش مي‌کنند که اخباري در مورد دوستان و بستگان خود بدانند. افرادي که بدون هيچ محاکمه‌اي در پشت ميله‌هاي زندان قرار گرفته‌اند.»

معترضان سعودي از فوريه ۲۰۱۱ ميلادي، مرتب در استان الشرقيه عربستان به ويژه در منطقه قطيف و شهر عواميه تظاهرات برگزار کرده‌اند، تظاهرکنندگان، آزادي همه زندانيان سياسي، برخورداري از حق آزادي بيان و برگزاري تجمعات و پايان تبعيض گسترده در اين کشور را خواستار هستند.

تظاهرات و اعتراضات مردم عربستان به ويژه از نوامبر ۲۰۱۱، پس از آن که نيروهاي امنيتي سعودي پنج معترض را در استان الشرقيه کشته و بسياري را زخمي کردند، شدت گرفت و به اعتراضات عليه رژيم سرکوب گر آل سعود تبديل شد.

درهمين حال ،فعالان در اواخر دسامبر ۲۰۱۲ ميلادي از کشته شدن يک جوان ۱۸ ساله به دست نيروهاي عربستان سعودي در جريان تظاهرات مشابه در قطيف،خبر دادند.

به‌گفته ديده بان حقوق بشر، رژيم عربستان « همواره هرگونه انتقادي را از دولت سرکوب مي‌کند.»
برچسب ها: قیام ، آل سعود ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار