شوراي منافع ملي خاورمیانه در مقاله اي به بررسي لابي های صهیونیستی، نهاد ها و موسسات وابسته و نحوه فعاليت ان لابي ها در ايالت متحده پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شوراي منافع ملي خاورمیانه، در اين مقاله آمده است: لابی اسرائیل یکی از قدرتمند ترین و فراگیر ترین گروه های سياسي در ايالت متحده مي باشد كه نفوذ قابل توجهي در ساختار هاي سياسي آمريكا دارد. لابي اسرائيل، نهادهای قدرتمند و افراد ذي نفوذي را براي فعاليت در کنگره، شخص رئيس جمهور، دانشگاه ها، رسانه ها، نهادهای مذهبی، و افکار عمومی آمریکا،به نيابت از اسرائیل،در اختيار دارد. این لابی نقش عمده ای را در ایجاد و شكل گيري اسرائیل و اعمال نفوذ قوی در سیاست خارجی ایالت متحده، كه اغلب به منافع آمریکا و امنیت آمريكائيان لطمه مي زند،ايفا كرده است.
 
لابي اسرائيل نقش عمده ای در پیشبرد جنگ عراق داشته است و همچنان از سناريوي جنگ با ایران نيز حمايت مي كند و نقش محوری اين لابي در گسترش اسلام هراسي در ايالت متحده هم انكار ناپذير است.
 
لابی اسرائيل از یک سازمان واحد تشكيل نشده است، بلکه از نهادهای متعدد با برنامه های مختلف تشکیل شده است.
 
برخی از لحاظ جهت گیری، نقطه تمرکز و یا دیدگاه های سیاسی با هم فرق دارند، اما اغلب در راستاي حفظ منافع اسرائيل و ترويج ديدگاه صهیونیستي در رسانه های آمریکایی و دولت حركت مي كنند.
 
علاوه بر این، لابی هاي صورت گرفته در دولت آمريكا به نفع اسرائيل،برای مدیران بسیاری از این سازمان ها،كه درآمد حقوقي بسیار بالايي دارند،بسيار سودآور بوده است.
 
اكنون به برخي از اين سازمان ها اشاره مي كنيم:

** كميته روابط عمومی اسرائیل-آمریکا(آيپك): اين كميته برجسته ترین سازمان لابی رژيم اسرائیل مي باشد. مجله فورچون از اين كميته به عنوان دومين لابي قدرتمند در ايالت متحده نام مي برد .اين لابي اسرائيلي قوانين ديكته شده اي را اغلب براي اعضاي كنگره آمركا تهيه مي كند كه اتفاقا از سوي دو حزب جمهوري خواهان و دموكرات ها نيز به تصويب مي رسند.
 
این بنیاد، بیش از 100 میلیون دلار اعانه جمع آوري مي كند و درآمد سالانه اي در حدود 60 میلیون دلار دارد.در مقابل 2 تا 3 میلیون دلار هر سال در لابی کنگره هزينه مي كند.در كنواسيون هاي سالانه آي پك رئيس جمهور آمريكا و نمايندگان ارشد دو حزب اول آمريكا،تعهد و تمايل خودرا به وفاداري از اسرائيل ابراز مي كنند.
 
** کمیته های"اقدام سیاسی طرفدار اسرائیل" يا PACS: كميته آيپك خود تامين مالي كمپين هاي انتخاباتي را بر عهده ندارد بلكه از یک شبکه مالی مبارزات انتخاباتی متشكل از 30 کمیته اقدام سیاسی و اصولا طرفدار اسرائیل (PACS) استفاده مي كند.
 
تنها چهار كميته از اين نهاد،بنا بر اسمشان فعاليت واقعي دارند مانند، "متحدين برای اسرائیل "یا" اتحاد جهانی برای اسرائیل"را مي توان نام برد.
 
بقيه آنها نام هايي كاذب يا به عبارتي بي ربط(بنا بر فعاليت شان) دارند،مانند "كميته اقدام ملي" يا "هارتلند پك" را مي توان نام برد.دریافت پول از كميته هاي پكس از سوي كانديداها برای پیشبرد منافع یک دولت خارجی، از ديد قانون پنهان مي ماند.
 
معمولا يكي از كميته ها مذكور تنها 5000 دلار راي براي انتخابات عمومي و اوليه مي توانند پرداخت كند. اما اين كميته سي مجموعه اي، در پوشش فعاليت هاي كميته آيپك،مي توانند تا 300 هزار دلار را به نامزد هاي مورد نظرشان اعطا كنند. اين اقدام كاملا پوشيده و پنهاني صورت مي گيرد.
 
آنها همچنین کمک های مالی خود را توسط افراد مختلف به نامزد مورد نظرشان مي رسانند،به طوری که نام چندين نفر جزء حاميان مالي گنجانده مي شود اما واقعيت چيز ديگري است.
 
در کتاب سال 1996 به نام "مخفیکاری پكس" آمده است كه در سال 1988 لابی اسرائیل 78 زير نهاد مرتبط داشت كه بیش از 5،5 میلیون دلار رشوه به کنگره براي راي دادن نمايندگان به برنامه هاي كمكي به اسرائيل،هزينه كرده بودند. اما از آنجا که این مبالغ مالي به صورت مرحله اي و پنهاني آن هم با نام های نامربوط و مستعار انجا مي گيرد،کمک های لابي هاي اسرائیل رسانه اي نشده و هرگز از مبالغ هنگفت حرفي به ميان نمي آيد.
 
** کنفرانس روساي سازمان های یهودیان آمریکا (COP): این گروه شامل 51 سازمان صهیونیستی و عمدتا حافظ منافع اسرائیل مي باشد كه برنامه ايران از مهم ترين برنامه هاي آنها مي باشد. اين لابي درآمدي بیش از 2.2 میلیون دلار در سال 2011 داشته است. همه اعضای اين نهاد در کمیته اجرایی AIPAC حضور دارند. کنفرانس روسای سازمان هاي يهوديان آمريكا "كوپ"،بر لابي گري در شاخه اجرایی تمركز دارند در حالی که آيپك بر کنگره متمرکز مي باشد.
 
** بنیاد آموزش اسرائیل آمریکا (AIEF): یک شرکت تابعه آيپك مي باشد كه تمام هزینه های سفر نمايندگان كنگره به اسرائیل را بر عهده دارد. در ماه آگوست سال 2011، 81 نفر از اعضای کنگره از هر دو حزب اصلي، سفري به اسرائیل داشتند. بودجه سالانه اين بنياد بیش از 26 میلیون دلار است و مدیر اجرایی آن، ریچارد فیشمن 395،000 دلار سالانه دريافت مي كند.
 
** موسسه سیاست خاورميانه واشنگتن(WINEP):يكي از موسسات پژوهشي ذي نفوذ در آمريكا مي باشد كه در راستاي اجرا و برنامه ريزي سياست هاي اسرائيل محور در منطقه خاور ميانه، فعاليت دارد. اين موسسه توسط یکي از کارمندان سابق آيپك تاسیس شد و خط مشي خود را ترویج فهم و درك "متعادل و واقع گرایانه" از خاور میانه قرار داد. تامین مالی اين موسسه توسط افراد متعهد به پیشبرد دستور کار و سياست هاي اسرائیل انجام مي گيرد. وظيفه اين موسسه ارائه تجزیه و تحلیل هاي كارشناسانه از مسائل خاور ميانه مي باشد. درآمد سال 2010 اين موسسه 9،4 میلیون دلار بود و دارایی های خالص آن در مجموع 23،500،000 دلار برآورد شده است.
 
** اتحاديه ضد افترا (ADL): اين اتحاديه خود را به عنوان یک نهاد حقوق مدنی براي تعديل يا سركوب احساسات ضد یهودی شناسانده است؛ اما در عمل، اين موسسه در راستاي حمایت از منافع اسرائیل و مورد انتقاد قرار دادن هر فرد برجسته اي که اسرائیل و سياست هاي اين رژيم را نقد و نفي مي كند،حركت كرده و مخالفان خود را "ضد سامي"(ضد يهودي) مورد خطاب قرار مي دهد.
 
این موسسه علیه شهروندان آمریکایی که مخالف سیاست های اسرائیل و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هستند،فعاليت دارد. اين موسسه،"انتقاد از سیاست های اسرائیل" را جرم مي داند و در تلاش است از گسترش اين رويه جلوگيري نمايد.
 
اتحاديه ADL، یکی از زير مجموعه هاي "كنفرانس روساي سازمان هاي يهوديان آمريكا" مي باشد.اين اتحاديه درآمدي در حدود 60 میلیون دلار و دارایی خالص بیش از 115 میلیون دلار را در اختيار دارد. "آبه فاكسمن"، مدیر اين اتحاديه، در آمدي در حدود 688280 دلار در سال دارا مي باشد.
 
** انجمن بین المللی مسیحیان و یهودیان: اين انجمن در سال 1983 توسط خاخام "يكيئل اكستين،"برای ترویج درک متقابل بین یهودیان و مسیحیان و جلب حمایت گسترده برای اسرائیل تاسيس گرديد،هدف اصلي ان جلب حمایت برای اسرائیل عمدتا در میان مسیحیان جناح راست مي باشد. درآمد سالانه اين موسسه نزدیک به 100 میلیون دلار می باشد.
 
** سازمان حاميان مسيحي اسرائیل (CUFI): اين سازمان مسیحی و طرفدار اسرائیل، خود را به عنوان یک جنبش ملی مردمی و با تمرکز بر حمایت از اسرائیل معرفي مي كند. اين سازمان يك جناح راست مسیحی -پروتستاني مي باشد كه توسط "جان هگي" تاسيس و براي جلب حمایت آمریکا از اسرائیل بر اساس پیشگویی کتاب مقدس فعاليت دارد. اين موسسه در سراسر کشور بیش از یک میلیون طرفدار برای اسرائیل دارد به طوري كه در تصميمات كنگره از اين اعضا براي اعلام درخواست خود يا مخالفت با قوانيني كه معاند منافع اسرائيل مي باشد استفاده ابزاري مي كنند. اين سازمان با مقامات دولتي اسرائيل تماس نزديك دارد از جمله نخست وزير كه در مناسبت هاي اين سازمان حضور فيزيكي نيز دارد.
 
** سازمان "پروژه اسرائیل": در سال 2003 و با هدف قرار دادن مطبوعات و افکار عمومی آمریکا تاسيس گرديد.
 
در سال 2009، یک كتاب راهنما و سري كه توسط فرانك لانتز جمهوري خواه و با نام "فرهنگ لغت زبان جهانی" تهيه شده بود، توسط دو خبرنگار نیوزویک منتشر شد.اين کتاب راهنما،زبان و شيوه بيان برای طرفداري از اسرائیل از طريق راه های ساده، انحرافی و نادرست را تهيه كرده بود.
 
این سازمان دارای 70 کارمند مي باشد و بودجه سالانه آن 11 میلیون دلار مي باشد. در سال 2011 این سازمان دفاتر بیشتري را در هند و چین افتتاح كرد و یک وب سایت به زبان عربی نيز راه اندازي كرد.
 
** دوستان نیروهای دفاعی اسرائیل (FIDF): این سازمان آمریکایی، پشتیبانی نیروهای مسلح اسرائیل را بر عهده دارد. وظيفه اين سازمان جمع آوری اعانه از آمريكا مي باشد و چهارده دفتر منطقه ای در ایالت متحده و یک دفتر نيز در امریکا لاتین دارد.
 
اين سازمان سالانه صدها تن از سربازان اسرائیلی را به ایالت متحده آمریکا برای سخنرانی در کنیسه ها، دانشگاه ها، و مدارس به منظور افزایش حمایت آمریکا از سیاست های اسرائیل،مي آورد. درآمد سالانه اين سازمان حدود 60 میلیون دلار مي باشد و دارایی های خالص آن 80 میلیون دلار برآورد شده است.
 
** کمیته اضطراری برای اسرائیل (ECI): يك سازمان سياسي و طرفدار اسرائيل فعال در آمريكا مي باشد. یک گروه از محافظه کاران آمریکا یک گروه مبارزات انتخاباتی جدید براي حمله به باراك اوباما و موضع ضد اسرائيلي اين رئيس جمهور تشكيل دادند.  
 
کمیته "اضطراری برای اسرائیل" از نئو محافظه كاران حزب جمهوری خواه و مسیحیان پروتستاني تشكيل شده است.
 
در هیئت مدیره جدید اين سازمان "ويكلي استاندارد" سردبير ، "ویلیام کریستول" و "گری بائر" کاندیدای سابق جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری نيز به چشم مي خورند.
 
اين کمیته تبلیغات سويي علیه "ران پال" که در کارولینای جنوبی از کمک های ایالت متحده به اسرائیل و کشورهای دیگر انتقاد كرده بود، انجام داد.
 
** "حاداسا" يا سازمان صهیونیستی زنان امریکا: در سال 1912 تاسیس شده است. حاداسا"یک سازمان داوطلب براي همکاری با اسرائیل و اسرائیلیان مي باشد".در سراسر ایالت متحده آمریکا بیش از 330.000 عضو، همکار و هوادار دارد.
 
اين سازمان به طور منظم از منافع اسرائیل طرفداري و هميشه از مسائل ضد ايراني در آمريكا پشتيباني مي كند. درآمد سالانه اي نزدیک به 100 میلیون و 400 میلیون دارایی های مالی خالص اين موسسه مي باشد.
 
** صداهای آمریکا در اسرائیل (AVI): خط مشي اين موسسه تقویت درک آمریکایی براي حمایت از اسرائیل از طريق دعوت فعالان رادیویی ایالت متحده برای دیدن اسرائیل و پخش برنامه های زنده از بیت المقدس برنامه ريزي شده است. رسانه های امریکا جامعه اسرائیل را مورد تحليل كذب قرار داده و با رهبران سیاسی، فرهنگی، تجاری و علمی ديدار دارند و مسائل را باب ميل خود به مخاطبان آمريكايي منتقل مي كنند. همچنین مشاهیر و دیگر "تصمیم گیرندگان" سياسي را در تورهای خود و براي تبليغ دعوت مي كنند.
 
سازمان هاي مختلف ديگر هم در آمريكا وجود دارند كه در راه ترويج منافع اسرائيل در تمام آمريكا فعاليت دارند.   
 
*** سازمانهای یهودی و صهیونیستی:
 
شورای روابط عمومي يهودي
 
فدراسیون ملی یهودی (JNF)
 
سازمانی صهیونیستی آمریکا (ZOA)
 
کمیته یهودیان آمریکا (AJC)
 
کنگره جهانی یهود
 
دوستان أيش ها توراه
 
خباد
 
سازمان های سیاسی و اتاق فكرهاي سياسي
 
ائتلاف جمهوریخواهان یهودی
 
شورای ملی یهودی - دموکراتیک
 
بنیاد دفاع از دموکراسی
 
موسسه روابط امنيت ملي
 
مرکز سابان در بروکینگز
 
مرکز سیاست های امنیتی، مركز نئو محافظه كاران
 
مؤسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه : ارائه ترجمه "هدفمند" از رسانه های عربی و ایراني،آنهم مغرضانه و عمدي در جهت منافع اسرائيل كه حتي در محتواي اصلي انها نيز دستكاري مي گردد.
 
سازمان هایی که دانش آموزان و جوانان را هدف قرار مي دهد:
 
هیلل
 
برث رايت
 
ديويد پراژكت
 
آمچا
 
يانگ ايزرئيل
 
 
**** افراد ذي نفوذ و طرفدار اسرائیل
 
يكي از افراد ذي نفوذ سفیر ایالت متحده در اسرائیل، "دانیل شاپیرو" مي باشد وي در يك سخنراني چنين اظهار مي دارد كه: به عنوان يك متعهد یهودی آمریکایی، با سابقه اي طولاني در جامعه یهودیان آمریکا و رابطه گرم با اسرائیل، اكنون فرصتي بدست آمده تا برای سازمان هاي موجود در ایجاد روابط قوي ایالت متحده و اسرائیل كمك كنم. او اظهار داشت که "تضمین آینده اسرائیل" تمام سیاست های ایالت متحده را پيش خواهد برد .
 
"هوارد برمن"، از اعضاي کنگره و حزب دموکرات از کالیفرنیا، در مصاحبه ای در سال 2008 اذعان داشت، "قبل از اينكه من یک دموکرات باشم، یک صهیونیست بودم."
 
او در ادامه توضیح مي دهد که "علاقه به دولت یهودی" یکی از دلایل اصلی او برای عضويت در كميته روابط خارجي مجلس مي باشد. وي يكي از طرفداران اصلي اسرائیل در كنگره درمورد مسائل مربوط به ایران مي باشد.
 
افراد دیگر عبارتند از:
 
جفری گلدبرگ و مارتین لنديك
 
کنت پولاک، دانیل پيپس بیل کریستول
 
اهداکنندگان غول پيكر مانند شلدون آدلسون و هايم سابان
 
ایروینگ موسكوويتز
 
صنعت اسلام هراسی : نهادها و افرادي كه به ترویج اسلام هراسي را انجام مي دهند، از جمله اوبری و جویس كرنيك، فرانک گافنی ، پاملا گلر، دیوید هوروویتس، استیون امرسون ، دیوید يروشالمي، و دیگران      
 
لابي اسرائيل در آمريكا بسيار ساختارمند فعاليت دارد اين سازمان ها بر اطلاعات احاطه كافي دارند و قبل از رسيدن اطلاعات به افكار عمومي آمريكا،آنها اطلاعات را بنا به منافع خود آماده ارائه به افكار عمومي مي كنند.
 
سیاستمداران و روزنامه نگاران به طور نظام مند مورد آزار و اذیت قرار می گيرند،حتي اگر با آنها مخالفت كنند،كار خود را نيز از دست مي دهند چرا كه صاحبان بزرگ رسانه ها در آمريكا يا اسرائيلي يا عمدتا از طرفداران اسرائيل مي باشند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار