شماری از مراکز مطالعاتی اسرائیلی در گزارشی به بررسی خطرات پیش روی رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات منطقه پرداختند و به وضع مصر با توجه به نظام جدید متمرکز شدند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی المنار فلسطین، رژیم صهیونیستی از اینکه سوریه از بحران کنونی اش عبور کند و ائتلاف بین دمشق، حزب الله لبنان و ایران تقویت شود و همچنین از قدرت حزب الله لبنان و مسابقه تسلیحاتی در مصر نگران است.

در این گزارش اسرائیلی آمده است نظام حکومتی در قاهره از امتحانات زیاد پیش آمده با موفقیت عبور کرده و تل آویو توانسته است میزان پایبندی آن را به پیمان صلح امضا شده بین دو طرف بسنجد .

اما این گزارش در عین حال از تمایل فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی جدید مصر برای ازسرگیری مسابقه تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده اند زیرا نیروی جوانی که سمتهای مهم فرماندهی را در نهاد نظامی به عهده گرفته است اشتیاق زیاد و تمایل شدیدی برای ارتقای ارتش و یگانهای نظامی دارد و آنچه که اسرائیل را نگران می کند آن است که آمریکا ارتش مصر را به سامانه‌های پیشرفته دریایی و هوایی مجهز کند زیرا واشنگتن امیدوار است مصر زیر نظرش باشد.

مصر برای ارتقای نظامی خود با موشکهای دوربرد دهها برنامه دارد که در زمان حسنی مبارک ( دیکتاتور مخلوع مصر ) تحت اختیار وی بود.

تا امروز کسی نمی داند در زمان محمد مرسی رئیس جمهور مصر اوضاع به چه شکلی خواهد بود آیا اشتیاق نظامیان باعث خواهد شد که این برنامه ها با قدرت به پیش برود یا خیر به همین سبب تل آویو از تهدید مستقیم نمی ترسد بلکه از خطر احتمالی دراز مدت نگران است.

این گزارش می افزاید نگرانی اسرائیل در مرحله کنونی ،‌ عرصه فلسطین و غزه و مصر نیست بلکه نگرانی آینده از جانب حزب الله لبنان است و آمادگی های اسرائیل ادامه دارد.

اوضاع سوریه و وضع ناپایدار لبنان باعث شده است نظامیان اسرائیلی بخش زیادی از وقت خود را به پیگیری رویدادهای منطقه شمالی اختصاص دهند جاییکه حزب الله لبنان به مسلح شدن خود ادامه می دهد و از مسلح شدن حزب الله با وجود اوضاع سوریه کاسته نشده است .

بر اساس این گزارش، اسرائیل بیم آن را دارد که رهبران کنونی سوریه بتوانند از بحران عبور کنند و بشار اسد بتواند ضربات سهمگینی به باندهای مسلح وارد کند تا جاییکه غرب محبور شود به فکر راهکارهای سیاسی بیافتد .

مذاکرات اخیر اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه بین دو طرف سوری نیست بلکه بین نظام این کشور به رهبری بشار اسد و طرفهای حامی باندهای مسلح است به عبارت دیگر بشار اسد به واسطه ابراهیمی با کشورهای موثر درمنطقه و جهان مذاکره می کند و اگر موفق شود برخی موانع را در چند هفته آینده پشت سر گذارد نتیجه این دستاورد و پیشرفت رهبران سوریه در جنوب لبنان ظاهر خواهد شد و اسرائیل شاهد این پیشرفت خواهد بود و ائتلاف بین سوریه و ایران و حزب الله تقویت خواهد شد و امکان عبور این مثلث از بحران کنونی که سوریه در حال عبور از آن است، بعید نیست.
برچسب ها: اسرائیل ، مصر ، سوریه ، تحولات ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار