اسهال مزمن و سوء جذب مواد غذايي از علائم ابتلا به بيماري سلياک است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر  احمد شاه فرهتعضو مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه بيماري سلياک يک اختلال گوارشي –روده اي مزمن و نسبتا شايع است که به دليل واکنش به نوعي پروتئين (گلیادین ) که در غلاتی نظیر گندم، جو، چاودار، جو صحرایی و ترتیکل (هیبرید گندم و چاودار) وجود دارد ايجاد مي شود اظهار داشت: ‌اين اختلال معمولا در سنين حدود 2سالگي و يا پس از آغاز ر‍‍ژيم غذايي حاوي غلات در کودک ايجاد مي شود.

دکتر  احمد شاه فرهت خاطر نشان کرد: ‌افرادی که از این اختلال رنج می برند نمی توانند هرگونه غذای محتوی این غلات یا آرد آنها را بخورند، زیرا ممکن است گلوتن پرزهای کوچکی را که در لایه پوشاننده مخاط روده بوده و مسئول جذب موادغذایی هستند نابود کرده و جدار روده را مسطح کند.

عضو مرکز تحقيقات نوزادان  دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه شایعترین نشانه و علامت این بیماری اسهال مزمن و سوء جذب موادغذایی است، تصريح کرد:‌ کاهش وزن،  سوء تغذیه، کم خونی فقر آهن ،دردهای معده که اغلب عودکننده بوده و معمولا همراه با نفخ، بزرگی و اتساع شکم و حرکات غیرطبیعی روده ها است و   کم خونی در نتیجه سوء جذب آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 عارض می شود از جمله عوارض و علائم اين بيماري به شمار مي رود.

دکتر احمد شاه فرهت افزود: ‌اين بيماري ممکن است سيستم عصبي را نيز تحت تثير قرار داده و  با علائمي از جمله قرمزی و خارش اندامها، انقباض عضلانی و مشکل در ایستادن، تحریک پذیری و نقص و مشکل در حافظه ظاهر شود.

عضو مرکز تحقيقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکي مشهد کنترل ر‍ژيم غذايي را بهترين راه درمان اين عارضه عنوان کرد و گفت: درمان بیماری سلیاک شامل حذف غذاهای محتوی گلوتن از رژیم غذایی نظیر فرآورده هایی که دارای آرد گندم، جو، چاودار، جوصحرایی  مي باشد.

دکتر احمد شاه فرهت خاطر نشان کرد: ‌کودک مبتلا به گلوتن باید آگاهی داشته باشد که غذاهای بدون گلوتن از جمله  گوشت قرمز، ماهی، شیر، تخم مرغ، میوه، انواع سیب زمینی، سبزیجات، چربیها وروغن ها، شکر و غلاتی که گلوتن ندارند مانند: برنج، ذرت، ارزن مصرف کند.

وي تاکيد کرد: ‌وقتی که کودک مبتلا به سلیاک در مدرسه یا رستوران غذا می خورد، توصیه می شود نه تنها تمام محتویات غذای او کنترل شود (به جهت عاری بودن از گلوتن) بلکه بررسی شود که غذا چگونه طبخ شده است. غذاهای بدون گلوتن را می توان گاهی در روغنی که قبلا برای سرخ کردن یک ماده حاوی گلوتن استفاده شده، سرخ کرد که باید مراقب این مورد بود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: والدین کودک و هر فردی که در رابطه با تغذیه کودک مسئول است، باید به دقت محتویات موادغذایی را بررسی کند تا مطمئن شود که بدون گلوتن هستند. بعلاوه والدین باید عادت خواندن برچسب غذاها را به کودکانشان بیاموزند./ح
برچسب ها: اسهال ، سلیاک ، گلوتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار