یک متخصص تغذیه گفت: افراد مبتلا به سلیاک که یک بیماری گوارشی مزمن است، برای پیشگیری از تشدید بیماری کاهش علایم آن، باید برای تمام عمر از رژیم غذایی فاقد گلتون استفاده کنند.

عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است که موجب بروز اختلالات و مشکلات گوارشی نسبتا شدید در فرد مبتلا شده و ممکن است تا مدت ها موجب آزار و اذیت بیمار شود.
وی گفت: علت بیماری سلیاک، حساسیت به نوعی پروتئین به نام گلوتن است و در واقع هر فردی که به نوعی دچار حساسیت به پروتئین گلوتن که به طور عمده در گندم یافت می شود، باشد به احتمال زیاد در معرض ابتلا به بیماری سلیاک قرار دارد.
معصومی تاکید کرد: گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو، جوی سیاه و چاودار پیدا می شود و با تاثیر بر پرزهای روده، موجب کاهش جذب غذا و در نتیجه بروز علایم و عوارض مختلف در فرد مبتلا می شود.
وی با اشاره به لزوم اصلاح عادات تغذیه ای برای پیشگیری از بیماری سلیاک، تصریح کرد: در واقع افراد مبتلا به بیماری گوارشی و مزمن سلیاک، برای پیشگیری از تشدید بیماری کاهش علایم آن، باید برای تمام عمر از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند.
معصومی با بیان اینکه افراد مبتلا به سلیاک با رعایت برنامه غذایی مناسب و حذف کامل غلات غیر مجاز ذکر شده از رژیم غذایی خود، به طور کامل بهبود می یابند، تاکید کرد: در واقع مبتلایان به سلیاک، باید تا پایان عمر از مصرف غلات حاوی گلوتن پرهیز کرده و همیشه برنامه غذایی مناسب خود را رعایت کنند.
وی یاد آور شد: مقادیر بسیار جزئی گلوتن در مواد غذایی می تواند به اندازه مقادیر فراوان این پروتئین مضر باشد، لذا افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، باید برای پیشگیری از ابتلا یا تشدید بیماری خود حتی از مصرف مقادیربسیار کم گلوتن نیز پرهیز کنند
 

***** همه غلات موجب بروز سلیاک نمی شوند

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: برخی از افراد تصور می کنند که مصرف هر نوع غلاتی می تواند موجب بروز بیماری سلیاک شود که البته این تصور نادرست است.
وی با اشاره به اینکه هم غلات موجب بروز سلیاک نمی شوند،‌ تاکید کرد: فرد مبتلا به سلیاک باید بداند که نسبت به پروتئین کلیه غلاتی که به طور معمول از آرد آنها نان تهیه می شود، مانند گندم، جو، جوی سیاه و چاودار عدم تحمل دارد، لذا باید مصرف مواد غذایی حاوی چنین غلاتی پرهیز کنند.
معصومی یاد آور شد: انواع نان های معمولی، ماکارانی، اسپاگتی، انواع کیک ها و بیسکویت های معمولی و انواع کلوچه ها از جمله مهم ترین مواد غذایی حاوی گلوتن هستند که افراد دچار حساسیت های غذایی به این مواد، باید برای پیشگیری از ابتلا یا تشدید بیماری سلیاک از خوردن این غذاها پرهیز کنند.
وی گفت: همچنین مواد غذایی دیگری که در تهیه آنها از غلات ایجاد کننده بیماری سلیاک استفاده شده است همچون سوسیس و کالباس نیز باید برای پیشگیری از بیماری سلیاک و بروز اختلالات شدید گوارشی، از رژیم غذایی حذف شوند.
معصومی با بیان اینکه مواد غذایی دیگری هم هستند که می توانند موجب بروز بیماری سلیاک شوند، خاطر نشان کرد: افراد دچار حساسیت های غذایی، باید برای پیشگیری از مشکلات و اختلالات گوارشی از جمله سلیاک، با پزشک و متخصص مربوط مشورت کرده و بهترین برنامه غذایی را برای خود تنظیم کنند./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار