چین مخالفت جدی خود را با محتوای لایحه اختیارات دفاعی مورد تایید کنگره آمریکا درباره این کشور اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا ؛ این لایحه شامل بخش هایی در ارتباط با جزایر دیائویو و تایوان است.هوا چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: چین درباره آن بخش از محتوای قانون اختیارات دفاعی آمریکا در سال دو هزار و سیزده که مربوط به این کشور می شود به شدت نگران و با آن مخالف است.

هوا ادامه داد این کشور موضعی شفاف و ثابت درباره مسئله جزایر دیائویو دارد و تاکید کرد این جزیره و جزایر وابسته به آن همواره از دوران باستان جزء تمامیت ذاتی چین بوده است.وی با اشاره به معاهده امنیت و همکاری دوجانبه میان آمریکا و ژاپن به عنوان توافقی دوجانبه در یک زمان تاریخی خاص اعلام کرد چنین معاهده ای نباید به منافع طرف های سوم از جمله چین صدمه بزند و در ضمن این معاهده نباید در مشاجرات سرزمینی خارجی دخالت داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطر نشان کرد چین به شدت با فروش سلاح به تایوان از جانب هر کشوری مخالف است و از سیاستمداران در کنگره آمریکا خواست روحیه دوران جنگ سرد خود را رها کنند، به سه توافقنامه مشترک چین - آمریکا پایبند باشند و به منافع مهم ملی چین احترام گذارند.
هوا ادامه داد: آنها (سیاستمداران کنگره آمریکا) باید اقدامات بیشتری را برای تسهیل ثبات و صلح منطقه ای انجام دهند و به تقویت روابط میان چین و آمریکا کمک کنند.

سنای آمریکا با هشتاد و یک رای مثبت در برابر چهارده رای منفی قانون اختیارات دفاعی سال دو هزار و سیزده را تصویب کرد.این لایحه شامل بخش های جنجالی در ارتباط با جزایر دیائویو و فروش سلاح به تایوان است. این دو بند به عنوان «احساس کنگره» نوشته شده است بدین معنی که رئیس جمهور ملزم به اجرای آنها نیست.


در بخش 1281 این لایحه آمده است: این احساس کنگره است که رئیس جمهور باید به کمبود جنگنده در تایوان چه از طریق فروش جنگنده های اف - شانزده C/D یا فروش جنگنده های دیگر با همین توانمندی رسیدگی کند.در بخش 1286 این لایحه آمده است: این احساس کنگره است با اینکه آمریکا هیچ موضع گیری درباره حاکمیت نهایی جزایر دیائویو ندارد بر حکومت ژاپن بر آنها اذعان می کند.

برچسب ها: چین ، آمریکا ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار