روزنامه يو اس اي تودي در تحليلي به قلم "مايکل اوهانلون" نوشت: همانطور که انتظار مي رفت اوباما ، جان کري سناتور ارشد ماساچوست و نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهوري سال 2004 را به عنوان جانشين هيلاري کلينتون معرفي کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي، جان کري مورد حمايت نمايندگان هردو حزب سنا است از اين رو تاييد وي به عنوان وزير امور خارجه آمريکا مسائل چنداني به دنبال نخواهد داشت.

وي به خاطر آنکه براي سالها رياست کميته روابط خارجي سنا را برعهده داشته است بر بسياري از مسائل سياست خارجي کاملا اشراف دارد.

علاوه بر آنکه جان کري مدتي آرزوي رياست جمهوري را در سر مي پرورانده، در نخستين مراحل زندگي اش نيز در ويتنام خدمت کرده است.

کري که تجربه سالها دست و پنجه نرم کردن با مسائل سياست خارجي دشوار را دارد همچنان در مورد مسائل مختلف از تغييرات آب و هوايي گرفته تا صلح خاورميانه و تحولات جهاني رويايي مي انديشد. درصورت تاييد، جان کري در چهار سال پيش رو براي هدايت کشور به رئيس جمهور کمک خواهد کرد. البته اين کار دشوارتر از چهار سال قبل خواهد بود. 

اين روزنامه آمريکايي نوشت: در دوره نخست رياست جمهوري باراک اوباما،‌ مسائل مهمي وجود داشتند که بايد درمورد آنها تصميم گيري قطعي مي شد. حتي با وجود آنکه جنگ افغانستان ياس آور شده بود، اوباما براي سه برابر کردن نيروهاي آمريکايي دراين کشور براي مدتي از خود سماجت نشان داد. حتي باآنکه نتوانست براي نگاه داشتن نيروهاي آمريکايي در عراق براي مدت زماني بيشتر به نتيجه مطلوب برسد، رئيس جمهور و گروهش درمورد چگونگي عمليات خروج آمريکاييان از اين درگيري ها دقت نظر داشتند. در دور اول رياست جمهوري باراک اوباما باوجود آنکه روابط با روسيه تاحدودي ارتقا پيدا کرد که تحول خوشايندي هم محسوب مي شد اما روابط آمريکا با برخي کشورها مانند چين تاحدودي کاهش يافت.

اما به اعتقاد نويسنده احتمالا مسائل دشوارتر به زودي نمايان مي شوند و ديپلماسي پيچيده اي را پيش روي رئيس جمهور و جان کري قرار مي دهند. برخي از اين مشکلات عبارتند از:  

بحران سوريه

مسئله ديگر روابط با چين است. اتخاذ موضع سخت تر در برابر چين از طريق اعمال سياست موسوم به ايجاد توازن در آسيا سياست خوبي براي دور اول رياست جمهوري اوباما بود اما اکنون بايد اطمينان حاصل کرد اين موضع گيري سخت آمريکا در برابر چين به آغاز جنگ سرد ديگري منجر نخواهد شد. 

مسئله ديگر روابط آمريکا با روسيه است. به اعتقاد نويسنده اکنون که ولاديمير پوتين دوباره به کاخ کرملين بازگشته است يافتن راهي براي همکاري با وي بسيار سخت تر از زماني است که اوباما توانست با کمک ديميتري مدودف، روابط آمريکا و روسيه را بهبود بخشد. 

نکته ديگري که نويسنده به عنوان چالش پيش روي اوباما و "جان کري" به آن اشاره کرده است مسئله افغانستان و خروج نيروهاي آمريکايي از اين کشور است.

اوهانلون مي گويد: با آنکه شايد بهتر بود نيروهاي آمريکايي براي مدت بيشتري در عراق مي ماندند اما از آنجائيکه عراقي ها دولتي قدرتمند تشکيل داده بودند، ترک اين کشور امکان پذير بود. اما درمورد افغانستان احتمالا بايد به دنبال راهي براي ماندن بود.

درمورد بودجه هم پيشينيان جان کري يعني کالين پاول، کاندوليزا رايس و هيلاري کلينتون مشکلات کمتري داشتند.

در انتها نويسنده تاکيد کرده است که از همه مهمتر مسئله ايران است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار