ایرانیان باستان با این باور بودند که فردای شب یلدا با طلوع خورشید، روزها بلندتر می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران- یلدا به معنای زایش، زادروز و تولد است. ایرانیان باستان با این باور بودند که فردای شب یلدا با طلوع خورشید، روزها بلندتر می‌شوند. آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (به معنای روز) می‌گفتند که به معنای ماه تولد خورشید بود. ایرانیان درشب یلدا با میهمانی و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر به انجام آداب این شب می پردازند. شعرخوانی و داستان‌خوانی از مراسم دیگری است که در این شب اجرا می شود.
از آیین های دیگر شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار ، شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه ای از برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در بین میوه ها هم همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند.
 هرچند در این شب در برخی از مناطق کشور شاهنامه خوانی رواج دارد اما برخی از مردم مثل جشن تیرگان، تفألی به  کتاب حافظ می زنند و بزرگترهای فامیل بنا بر نیت افراد برایشان فال می گیرند و برخی نیز با تفسیر ابیات حافظ گوشه های ناکاویده ای را برای صاحب فال بازگو می کنند./ي2
سعيد ناظمي نويسنده.
برچسب ها: شب یلدا ، فرهنگ ، ناظمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار