فرماندار نهبندان گفت: نبود کارگاه های فرآوری مهم ترین مشکل پنبه کاران نهبندان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ محمد مهدی عظیمی گفت: در ایجاد کارگاهها و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، دولت نقش حمایت کننده دارد و راه اندازی کارگروه توسعه بخش کشاورزی یکی از تدابیر و مصوبات ارزشمند دولت در راستای اشتغالزایی و تولید بیشتر در این بخش است.

وی افزود: اولويت اصلي تشکیل این کارگروه حمایت از متقاضیان و ورود بخش خصوصی در ایجاد صنايع تبديلي، کارگاهها و تهیه ی ماشین آلات کشاورزری است.

فرماندار نهبندان گفت: كشاورزي يكي از مهم‌ترين صنايع نهبندان به شمار مي‌رود، 40 درصد از اهالي این شهرستان به اين صنعت مشغول هستند ومحصولات كشاورزي این نقطه ی کویری همواره جايگاهي ويژه ای بين محصولات كشاورزي خراسان جنوبی دارد.

عظیمی تصریح کرد: پنبه یا همان طلای سفید نیز یکی از این محصولات است که شرایط مناسب آب و هوایی امسال باعث شده تا پنبه کاران نهبندانی امسال 15 درصد بیشتر از سال گذشته وش پنبه برداشت کنند و اراضی سطح کشت پنبه در نهبندان در سال زراعی جاری 470 هکتار است که انتظار می رود امسال 630 تن وش پنبه برداشت شود.

وی افزود: در نهبندان متوسط برداشت پنبه بیش از 2 تن در هکتار است که با استفاده بموقع از آب و کود مناسب و مبارزه با آفات و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان در بعضی از مزارع عملکرد این محصول تا 3 تن در هکتار افزایش یافته است.

فرماندار نهبندان گفت: يکي ازاقدامات مثبت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری کشت مستقیم یا همان خاک ورزی حفاظتی است که بنا به گفته کشاورزان این نوع روش کشت باعث صرفه جویی در مصرف آب، برق، سوخت و سایر هزینه ها شده است.

عظیمی افزود: يكي از مهم‌ترين مشكلات برداشت پنبه به‌صورت دستي و نبود کارگاههای فرآوری این محصول است پنبه توليد شده درنهبندان جزء مرغوب‌ترين پنبه‌ها است که با داشتن الياف متوسط با تارهاي بلند در اکثر کارخانه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فرماندار نهبندان درپاسخ به مشکلات کشاورزان پنبه کار نهبندانی با بیان اینکه در زمینه ایجاد کارگاهها و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی دولت نقش حمایت کننده دارد، اظهارکرد: راه اندازی کارگروه توسعه بخش کشاورزی یکی از تدابیر و مصوبات مهم وارزشمند دولت درراستای اشتغالزایی وتولید بیشتر در این بخش است که تاکنون 11 جلسه ی کارگروه توسعه بخش کشاورزی در نهبندان تشکیل شده است.

عظیمی با اشاره به اینکه دولت برای توسعه ی کشاورزی نهبندان بیش از 37 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: اولويت اصلي تشکیل کارگروه توسعه بخش کشاورزي حمایت از متقاضیان و ورود بخش خصوصی در ایجاد صنايع تبديلي، کارگاهها و تهیه ماشین آلات و ادوات کشاورزری است به گونه ای که 25 درصد اعتبارات کارگروه به صنايع تبديلي درنظر گرفته شده است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.