در ساخت کیک و فرآورده های بدون قند و شکر از آرد و روغن استفاده می شود و اغلب این محصولات دارای کالری زیاد هستند و برای بیماران دیابتی مضر است.

دکتر نیستانی، متخصص تغذیه و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کیک و مواد مصرفی موجود در بازار که روی آنها بدون قند و شکر درج شده است به معنای این نیست که محصول مناسبی برای بیماران دیابتی است.

وی خاطر نشان کرد: در تولید این فرآورده ها از روغن و آرد استفاده می شود و صرف نبود قند یا شکر در این فرآورده ها، استفاده آن را برای بیماران دیابتی مجاز نمی کند.

نیستانی گفت: نشاسته ایی که از نظر کالری برای ساخت و پخت این فرآورده ها استفاده می شود بسیار زیاد است و برای بیماران دیابتی مضر است.

نیستانی، سوکرالوز را یکی از قندهای مصنوعی خواند که در حال حاضر در بازار به شکل پودر و حبه موجود است و توضیح داد: چون نوع پودری این قندها در بیماران دیابتی بیش از حد مجاز مصرف می شود لذا به بیماران دیابتی توصیه می شود که نوع حبه آن را به اندازه یک عدد استفاده کنند.

وی اظهار داشت: استفاده بیش از حد از قندهای مصنوعی باعث می شود ذائقه به مرور زمان به طعم شیرین عادت کند و اگر در اندازه های کمتر و یک حبه استفاده شود نیز با گذشت زمان ذائقه به طعم فعلی عادت می کند و از استفاده همان یک حبه در یک وعده لذت می برند.

وی سوربیتول را نوع قدیمی مورد استفاده بیماران دیابتی خواند و افزود: استفاده دوم از این قند در پزشکی است که ملین است و جذب نمی شود و به دلیل جذب آب فراوان باعث مصرف آب زیاد می شود./ح
برچسب ها: قند ، دیابت ، روغن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار