
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - طیبه ماهروزاده، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کارشناس حوزه آموزش گفت: محتوای آموزشی باید فراتر از کتابها باشد و مدارس نیز در این زمینه اختیار داشته باشند. همچنین محتواهای کتابهای درسی باید به گونهای باشد که به دانشآموزان مهارتها را نیز آموزش دهد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه طرحی را تدوین کرده افزود: برای تحقق این هدف، نیازمند نگاهی جامع و کلی هستیم. برنامههای مهارتآموزی باید بهگونهای طراحی شوند که علاوه بر دانشآموزان، معلمان، مدیران و خانوادهها نیز درگیر این فرآیند شوند.
ماهروزاده ادامه داد: معلمان باید آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانند مهارتها را بهصورت موثر به دانشآموزان انتقال دهند. مدیران مدارس نیز باید توانمند شوند تا بتوانند این برنامهها را بهصورت موفقیتآمیز اجرا کنند. خانوادهها نیز باید از اهمیت مهارتآموزی آگاه شوند و در این فرآیند مشارکت فعال داشته باشند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که برای تحقق این طرح چند پیشنهاد در جلسه شورای عالی آموزش وپرورش ارائه شد؛ تصریح کرد: اولین پیشنهاد این است که ابتدا در یک منطقه، چند مدرسه بهعنوان نمونه انتخاب شوند. در این مدارس، معلمان و مدیران آموزشهای لازم را دریافت کنند، امکانات مورد نیاز فراهم شود و خانوادهها نیز در جریان این برنامه قرار گیرند.
ماهروزاده گفت: پس از اجرای آزمایشی این پیشنهاد، اگر نتایج موفقیتآمیز بود، میتوان آن را در سراسر کشور انجام داد. اجرای آزمایشی طرحها به آموزش و پرورش این امکان را میدهد که چالشها و نقاط ضعف برنامه را شناسایی وایرادات آن را رفع کرد. این رویکرد باعث میشود که برنامههای مهارتآموزی با کیفیت بالاتری اجرا شوند و نتایج بهتری داشته باشند
عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: یکی از چالشهای اصلی، نبود امکانات و تجهیزات لازم در برخی مدارس، بهویژه در مناطق محروم است. علاوه بر این، برخی خانوادهها ممکن است به دلیل عدم آگاهی از اهمیت مهارتآموزی، با این برنامهها همکاری نکنند. بنابراین، آموزش خانوادهها و جلب مشارکت آنها در این فرآیند از اهمیت ویژهای برخوردار است.