
باشگاه خبرنگاران جوان - این روزها هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر شیوه تعامل ما با تکنولوژی است. این فناوری یک هسته متمرکز دارد که برای عملیاتی شدن آن نیاز است در بخشهای مختلف خود را نشان دهد؛ بنابراین نمیتوان آن را به حوزه خاصی محدود کرد.
امروزه کسبوکارها بدون هوش مصنوعی معنی پیدا نمیکنند و زمانی که این فناوری در اختیار آنها قرار میگیرد، ارزش افزوده خلق میکند و ضمن کاهش هزینهها و افزایش بهروری، رضایت ذی نفعان را جلب میکند؛ بنابراین نگاه نظری را در این حوزه، ناکافی است و باید متناسب با این نیازها به سمت نهادینه کردن استفاده از هوش مصنوعی قدم برداشت.
مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی
موبایلهای هوشمند که در دسترس همه افراد جامعه هستند به کاربران کمک میکنند تا با استفاده از دستورات صوتی، وظایفی مانند تماس گرفتن با فرد مورد نظر، باز کردن فایل، پخش موسیقی، تنظیم بیداری، پاسخ به سوالات اطلاعاتی و انجام عملیات ساده را انجام دهند.
همچنین دستیارهای صوتی در رایانهها نیز به سادگی فرمانهای کاربران را اجرا میکنند، تایپ میکنند، نرمافزارهای مورد نیاز کاربران را فراخوانی کرده و عملیات مورد نظر کاربران را انجام میدهند.
شبکههای اجتماعی با رفتارشناسی و الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشنهادات نزدیک به علایق و سلایق کاربران ارائه میدهند. مشاهدات پیجها و سایتها و نیز لایک ها، کامنتها و پستهای کاربران دائما ثبت و ضبط و تحلیل میشود و برای مرور پیجها مواردی پیشنهاد میشوند که کاربر دوست دارد آن را دنبال کند.
در واقع همه کاربران شبکههای اجتماعی بدون آن که در جریان باشند رصد میشوند و از هوش مصنوعی برای مسیر گشتوگذارهای خود در فضای مجازی استفاده میکنند.
همچنین بسیاری از فروشگاههای الکترونیکی حرفهای با تحلیل رفتار مشتریان خود، بهترین پیشنهادها را برای خرید کالاها و خدمات خود ارائه میدهند و حتی برای افزایش درآمد خود کالاهای پربازدید، پرطرفدار و پرفروش را شناسایی میکنند، کالاهایی که کمتر مورد استقبال قرار میگیرند را از لیست خود خارج میکنند و تخفیفها، سبدها و پکیجهای وسوسهانگیز را به کاربران خود پیشنهاد میدهند و آنها را به مشتری تبدیل میکنند.
بررسیها نشان میدهد چت باتها برای پاسخ به سوالات درسی، مطالعات علمی، ایدهیابی و ایدهپردازی برای داستاننویسی، فرمولنویسی، الگوریتم نویسی، برنامه نویسی، پیشبینیهای خرید و فروش مسکن، کالا و بورس و حتی ایده گرفتن برای پختن نهار و شام و دریافت فرمولهای آشپزی، رستوران گردی، گردشگری، سرگرمی مورد استفاده قرار میگیرند.
سیستمهای مدیریت فرآیند سازمانی با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکند تا فرایندهای خود را بهبود داده و به جای استفاده از عملیات کاربر، فرآیندهای قابل برنامهریزی و قابل تکرار را به صورت اتوماتیک، با دقت و سرعت بیشتر، سر ساعت خاص و یا بر اساس رویداد تعریف شده انجام دهند.
به دلیل کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزههای گوناگون مانند تجارت الکترونیک، پزشکی، کشاورزی، آموزش و استفاده و به کارگیری آن در ایران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تلاشهای بسیاری برای پیشرفت در این حوزه طی سالهای گذشته مانند تدوین سند هوش مصنوعی انجام شده است.
هوش مصنوعی چه جایگاهی در دولت دارد؟
با آغاز به کار سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- همانند گذشته یکی از موضوعاتی که در دستور کار خود قرار داد؛ به طوری که اعلام شد برخورد با هوش مصنوعی در صنایع برخوردی فعال خواهد بود و یکی از محورهایی است که به صورت جدی دنبال میشود. به تأکید مسئولان اقدامات جزیرهای کمکی به حل مسئله نمیکند و محوریت و وحدت فرماندهی باید مورد توجه قرار گیرد.
در این راستا با نزدیک شدن به پایان سال سکوی ملی متن باز هوش مصنوعی رونمایی شد که درباره اهمیت آن میتوان گفت بدون وجود این زیستبوم، شرکتهای دانشبنیان مجبور بودند از صفر تا صد از افزایش سرویسها تا لایههای زیرساختی را خودشان انجام دهند. این موضوع باعث شده است که تعداد شرکتهایی که قادر به انجام این کار باشند، بسیار محدود باشد.
گفته شده در سکوی ملی متن باز هوش هیجانی نزدیک به ۱۰۰ نفر نیروی انسانی، شامل ۱۵۰ پژوهشگر، توسعهدهنده، ۱۳ دانشجوی دکترا و ارشد و هفت نفر از نیروهای پشتیبانی و اجرایی درگیر هستند.
منبع: ایسنا