معاون اول قوه قضاييه گفت: جهت تنویر و تبیین افکار عمومی در جهان قضیه جنایات آمریکا در ایران و جهان را به صورت ادعانامه حقوقی و مستدل تنظیم کردیم که البته فقط به این ادعانامه بسنده نمی‌شود در این ادعانامه عنصر مادی و معنوی جرم کاملا محرز است تا افکار منصفان عالم از جنایت‌های مرتکب شده آمریکا آگاه شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که امروز 22 اذر 91 در کاخ دادگستری برگزار شد در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره جزئیات اطلاعات 28 نفر دستگیر شده توسط وزارت اطلاعات اظهار داشت: اطلاعات مورد نظر در نشست مطبوعاتی سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات انجام شده در جهت اصلاح نظام وکالت گفت: اصلاح نظام وکالت را یک ضرورت جدی و اجتناب ناپذیر جهت اجرای عدالت و اصلاح در نظام دادرسی می‌دانم، کارهای بسیاری در ارتباط با قوه قضاییه انجام شده است یکی از کارهایی که بسیار ضرورت دارد و هم مجلس و هم قضات و وکلای متدین و دلسوز به آن واقفند همین اصلاح نظام وکالت است.

وي افزود: قانونی در حال حاضر در مجلس مطرح است و من از نمايندگان مجلس تقاضا دارم نسبت به تصویب قانون با درنظر گرفتن ابعاد مختلف قضیه سرعت عمل داشته باشند تا ما بتوانیم گام‌های جدی در رابطه با اصلاح نظام وکالت برداریم.

معاون اول قوه قضاییه درباره اصلاحات نظام کارشناسی گفت: کارشناسان ما در تصمیم گیری قاضی و کشف حقیقت نقش بسزایی دارند.
در این مورد نیز گام‌هایی در قوه قضاییه و مجلس برداشته شده است که ما معتقدیم این گام‌ها هرچه سریعتر به یک قانون جامع تبدیل شود تا بتواند اصلاح کننده نظام وکالت و کارشناسی باشد، این گام‌ها برسد.

وي تصريح كرد: تأکید بیشتر من در مرحله اول بر موضوع وکالت است چرا که برطبق برخی گزارشات رسیده برخی وکلا تنها دغدغه حق الوکاله را دارند درحالی که یک وکیل می‌بایست به قاضی در احقاق حق و خوب دیدن و تصمیم گرفتن کمک کند و در غیر این صورت این مسئله به صورت یک تهدید و صدمه است این امر نیازمند یک سازوکار مناسب است که مجلس باید آن را اصلاح کند و وکلا نیز با همت خود این سازوکار را در مجموعه جریان وکالت اجرایی کنند.

اين مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام گرفته در خصوص اصلاح رفتار کارمندان قضایی جهت موثر واقع شدن تصریح کرد: در نظام اداری کارکنان شعبات به دلیل آنکه همواره به عنوان دستیار قاضی هستند نقش مهمی دارند و می بایست هم کاردان باشند و و هم از تقوای لازم الهی برخوردار باشند و اگر تهدیدی یا تتمیعی یا زمینه‌های لغزشی برای این افراد ایجاد شد دچار لغزش نشوند چرا که در سلامت دستگاه قضا و شعبه نقش مهمی دارند لذا این مورد در دستگاه قضایی در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی در این رابطه در بخش‌های اداری و مالی قوه قضاییه انجام شده است اما هم نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان به وضعیتی مناسب تر و هم نسبت به ترمیم حقوق آنها باید گام بهتری برداشته شود.

وي افزود: البته ما با مشکل بودجه‌ای از لحاظ اقتصادی مواجه هستیم اما در مجموع این نگاه مثبت در دستگاه قضایی است که وضع کارکنان را هم به لحاظ اخلاقی و هم مالی و هم تثبیت جایگاهشان ارتقا دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات ادعانامه و کیفرخواست صادر شده علیه 18 نفر از مقامات آمریکایی گفت: نسبت به جنایات آمریکایی ادعاهایی بسیار وجود دارد که اگر جامعه حقوقدانان دنیا و دادگاه بین‌المللی در جایگاه اجرای عدالت منصف بودند باید زود تر از این ها آمریکا را بعنوان جنایت علیه بشریت پای میز محاکمه می‌کشاندند اما به دلیل نفوذ نظام سلطه در مجامع بین‌المللی این کار تاکنون انجام نشده است. لذا ما جهت تنویر و تبیین افکار عمومی در جهان قضیه جنایات آمریکا در ایران و جهان را به صورت ادعانامه حقوقی و مستدل تنظیم کردیم که البته فقط به این ادعانامه بسنده نمی‌شود در این ادعانامه عنصر مادی و معنوی جرم کاملا محرز است تا افکار منصفان عالم از جنایت‌های مرتکب شده آمریکا آگاه شوند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار