یک کارشناس انرژی استقاده از گاز طبیعی را مقرون به صرفه تر از سایر حامل های انرژی ارزیابی کرد و صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر را جایگزین مناسبی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه دانست.

امیر صداقت كارشناس انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: گاز طبیعی در میان انواع سوخت های فسیلی ارزان تر است
در حالی که هر متر مکعب گاز طبیعی تنها 30 سنت قیمت دارد، قیمت نفت کوره و گازوئیل به ترتیب حدود 50 و 70 سنت است. به همین جهت گاز طبیعی بسیار مقرون به صرفه بوده و نسبت به سایر حامل های اولیه انرژی ارزان تر است. 

وی گفت: با توجه به ذخایر گاز کشور و مصرف رو به رشد داخلی به نظر می رسد اولویت اول تامین انرژی داخل کشور می بایست به گاز طبیعی و پس از آن به دیگر حامل های انرژی اختصاص داده شود. اما با وجود تراز منفی کشور در صادرات و واردات گاز، صحبت از صادرات گاز به کشورهای همسایه باز مطرح شده است.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: با توجه به نیاز داخلی و قیمت مناسب گاز لازم است سایر مصارف انرژی شامل نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه ها تا آن جا که ممکن است به گاز منتقل و محصولات با ارزش افزوده بالاتر نظیر برق و محصولات پتروشیمی صادر شود. با این کار ضمن استفاده بهینه از منابع داخلی، ظرفیت های مناسبی در اشتغال و تولید ایجاد شده و کشور از منافع آن بهره می گیرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار