مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت: در حال حاضر بيش از 650 ميليون مترمکعب گاز شيرين و ترش از ميادين مستقل و مشترک توليد مي شود و پيش بيني مي شود که ظرف دو سال آينده اين رقم به دو برابر فعلي برسد.

جواد اوجي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: بيش از 650 ميليون مترمکعب گاز شيرين و ترش از حوزه ميادين مستقل گازي و مشترک توليد مي شود و با برنامه وسيعي که وزارت نفت برنامه ريزي کرده، همچنين سرمايه گذاري در بخش بالادست و پائين دست صورت گرفته ظرف دو سال آينده به دو برابر توليد امروز خواهيم رسيد.

وي تاکيد کرد: با پيش بيني هاي انجام شده برداشت گاز از ميادين مشترک و مستقل گازي به يک ميليارد و 400 ميليون مترمکعب خواهد رسيد.

اوجي اظهار داشت: برنامه ريزي براي مبادي مصرف تزريق گاز ميادين نفتي که نزديک 100 ميليون مترمکعب در روز انجام مي شود اين رقم به عدد 250 ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اينکه 10 درصد تجارت گاز در منطقه داريم افزود: بحث صادرات مقوله بسيار مهم در اقتصاد هر کشور است و با توجه به قراردادهايي که بسته شده يا در شرف بسته شدن است صادرات گاز در کشور انجام مي شود و توسعه صنايع نيروگاهي، صنايع عمده حمل و نقل و صنايع پتروشيمي عمده خوراک صنايع پتروشيمي مصرفشان گاز است و در مجموع امروز 65 درصد سبد انرژي را گاز در کشور تشکيل مي دهد و در همين راستا زيرساخت هاي خوبي انجام شده است.

اوجي ادامه داد: صادرات گاز با توسعه صنايع پتروشيمي در جهت اقتصاد و اشتغال زايي در برنامه وزارت نفت به طور جد پيگيري مي شود.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران تصريح کرد: تأمين سوخت مايع براي نيروگاه ها و صنايع در تمامي استان ها برعهده شرکت ملي گاز است که نزديک 6 ميليارد ليتر سوخت مايع در بخش صنايع و نيروگاه ذخيره شده و فازهاي پارس جنوبي به ظرفيت کامل رسيدند، همچنين افزايش ظرفيت گاز در پالايشگاه هاي گازي بيدبلنديک و فجرجم داريم.

وي اضافه کرد: خطوط جديد شبکه سراسري و خط سوم از عسلويه تا لوشان که از لوشان تا رشت به بهره برداري رسيده که 110 ميليون مترمکعب از عسلويه به گيلان، اردبيل و شمال شرق مازندران و خراسان منتقل مي شود.

اوجي تأکيد کرد: نخستين ميدان ذخيره سازي گاز در خاورميانه سراجه قم که 7 ماه پيش کار تزريق گاز شروع شده است و  حدود 700 ميليون مترمکعب گاز ذخيره شده و پيش بيني شده کار برداشت در ماه هاي سرد سال امسال آغاز شود.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران اظهار داشت: ميدان گازي خانگيران در شمال شرق کشور مخزن شوريجه عمليات اجرايي براي ذخيره سازي انجام شده و در حال حاضر از پيشرفت 70 درصدي برخوردار است و در بهمن ماه سال جاري در شمال شرق کشور به بهره برداري مي رسد که مي تواند جهت پوشش گاز براي استان هاي شمال کشور استفاده شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار