براي موفقيت در هر کاري شما ابتدا بايد شناخت درستي از خودت داشته باشيد. اين مساله را اگر در کنار کار گروهي يا تيمي قرار دهيم، به اين درک خواهيم رسيد که قدرت و توانايي هر فرد در انجام کارها مي تواند تاثير بسيار زيادي در روند انجام پروژه داشته باشد.

  

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مغز بشر از آن چيزهايي ست که فهم کامل مکانيسم آن هنوز براي بشر مقدور نشده و هنوز سوالهاي بسياري درباره آن مطرح است.

تا همين سي سال پيش تصور ميشد همه مولکولهاي مغز با هم فرآيندهاي ذهني مختلف را انجام ميدهند. اما چنين نيست. شخصيت ما در واقع تحت تاثير ميزان اثر متقابل نيمکره هاي مغز بر هم شکل ميگيرد.

ويژگيهاي کلي هر کدام ازنيمكره هاي مغز ما بطور اجمالي از اين قرارند:

نيمكره راست: به فرآيندهاي ادارکي، تصور، تجسم، خيال پردازي، شناخت رنگ و موسيقي و هنر، شناسايي قيافه ها و اشکال و کلاً برداشت، داوري و ترکيب مي پردازد و ماننده قوه بينايي يک پرنده کل تصوير را مي بينند و کل نگر است.

نيمکره چپ: اختصاص به فعاليتهايي همچون رياضيات، زبان و ترکيب عبارات کلام، منطق، حافظه، طبقه بندي ها تحليل و … دارد. اين نيمکره به جزئيات امور توجه دارد و همانند قوه بينايي مورچه تک تک مي بيند.
امروز تصاوير سي‌تي‌اسکن عملکرد مغز را بخوبي نشان مي‌دهند. براي مثال ميتوان دريافت که هنگام گوش سپردن به صحبت‌ها و تکلم، قسمت چپ مغز و هنگام خواندن قسمت‌هاي پشت سر و طرفين آن به فعاليت وادار مي‌شوند و در هنگام آواز خواندن نيمکره راست مغز بيشتر فعاليت ميکند.

جالب است بدانيد نيمکره راست مغز عضله‌هاي قسمت چپ بدن و نيمکره چپ مغز عضلات سمت راست بدن را کنترل مي‌کنند.

ثابت شده که اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بيشتر از سمت چپ مغز خود استفاده ميکنند، زيرا با فرآيندهايي سر و کار دارند که اين قسمت مغز را بيشتر مورد استفاده قرار ميدهد. و سياستمداران و هنرمندان به دليل رشد اين فعاليتها در سمت راست مغز باصطلاح راست مغزند. در واقع مغز چپ، ابتدا اجزا را ديده و سپس آنها را ترکيب نموده و کل را ميسازد ليکن مغز راست ابتداء کل را مي بينيد و بعد اجزا آنرا تشخيص مي دهد. تفکر مغز چپ بر هوش استوار است، ليکن سمت راست مغز اساس خلاقيت را تشکيل مي دهد.

اما فراموش نکنيد که برتري يک نيمکره به ديگري به معني عدم استفاده ازنيمکره ديگر نيست، و هر دو نيمکره از فعاليت هم آگاهي دارند، و در مجموع فعاليت دو نيمه مغز با هم -اما به طور نسبي- شخصيت فرد را ميسازند.

ويژگيها:

به طور اجمال تاکنون ثابت شده که فعاليت‌هائي همچون تفکر منطقي، استدلال، کلام و محاسبات پيچيده مربوط به نيمکره چپ و فعاليت‌هائي چون تخيل، توهم، درک فضائي اجسام و موسيقي در نيمکره راست قرار دارد.

ويژگيهاي دقيق تر هرکدام از نيمکره هاي مغز را ميتوانيد در جدولهايي که اينجا ميگذارم ببينيد. اما توصيه ميکنم قبل از اينکه چيزي در اين مورد بدونيد، تست ها رو انجام بديد.

حالا مزيت هاي نيمکره چپ مغز چيا هستند؟

  • به طور دائمي آگاهي دهنده توالي رفتار مداوم ماست.
  • مسئول هوشياري از زمان، ترتيب، جزئيات و سبک است.
  • مسئول توانايي هاي شنوايي و لفظي است.
  • متخصص در کلمات، منطق، تفکر تحليلي، خواندن و نوشتن است.
  • مسئول شناخت حدود و تشخيص درست از غلط.
  • مسئول دانستن و احترام گذاشتن به قوانين و ضرب العجل ها.

و مزيت هاي نيمکره راست مغز چيا هستند؟

  • ما را از تازگي و نوظهوري آگاه مي کند و هنگامي که کسي دروغ مي گويد يا شوخي مي کند، به ما اطلاع مي دهد.
  • متخصص در فهميدن يک تصوير کامل
  • متخصص درموسيقي و هنر
  • به ما در درست کردن تصاوير ذهني موقع خواندن يا صحبت کردن کمک مي کند.
  • مسئول واکنش هاي ادراکي مستقيم و احساسي.
  • به ما در به وجود آوردن و حفظ روابط کمک مي کند./س
برچسب ها: راست ، چپ ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.