پيشنهاد جديد فراکسيون زنان مجلس ماجراي طرح محدوديت خروج زنان زير 40 سال را باز هم پيچيده‌تر کرد.

به گزارش حوزه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ماجراهاي خروج زنان زير 40 سال مجرد هر روز وارد فاز تازه‌تري مي‌شود و فراکسيون زنان مجلس با طرح‌هاي ابداعي خود به پيچيدگي‌هاي اين کلاف سردرگم افزوده مي‌کند. پس از آنکه چند روز پيش فراکسيون زنان مجلس پيشنهاد داد هدف سفر زنان مجرد مشخص شود و بنا به هدف سفر مجوز خروج داده شود، روز گذشته اين فراکسيون پيشنهاد داد «رشيده بودن» زنان مجرد زير 40 سال معيار خروج آنها باشد. اگر مي‌خواهيد بدانيد رشيده بودن به چه معناست این گزارش را بخوانيد.

* ماجرا چيست؟

يک عضو فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت که اين فراکسيون پيشنهاد کرده در لايحه گذرنامه، زنان زير 40 سال در صورتي که رشيده باشند اجازه خروج از کشور پيدا کنند.

لاله افتخاري درباره اين موضوع به ايسناگفته: «پيشنهاد فراکسيون زنان اين بوده که در لايحه گذرنامه که براي زنان زير 40 سال بدون اجازه ممنوعيت خروج پيش بيني شده، قيد رشيده بودن اضافه شود که اگر زنان زير 40 سال به تشخيص مراجع ذي‌صلاح رشيده باشند، ممنوعيت خروج از کشور نداشته باشد به نظر ما نبايد به صورت مطلق به هر کسي اجازه خروج از کشور داد که تبعات داشته باشد ونه اينکه به صورت مطلق جلوي خروج همه گرفته شود. ما معتقديم بايد در صورت احراز رشيده بودن، اجازه خروج از کشور داده شود.»

* رشيده بودن يعني چه؟

طبق تعريفي که در اين خبر شده دختر رشيده به دختري گفته مي‌شود که مصلحت خود را تشخيص مي‌دهد، مي‌تواند امورات خود را اداره کند و بيم آنکه فريب بخورد در ميان نباشد، همچنين در تعريف ديگر چنين فردي دختري است که صلاح خير و شر خود را تميز بدهد، مثلا بتواند معاملات مهم را انجام بدهد و به گونه‌اي کامل مصلحت و مفسده را درک کرده و تحت تاثير احساسات قرار نگيرد.

 * رشيده بودن از نظر حقوقي

براي آن‌که منظور از رشيده بودن را بيشتر متوجه شويم با آقايي‌نيا حقوقدان و استاد دانشگاه تهران صحبت کرديم. به گفته آقايي‌نيا از نظر حقوقي اصطلاح رشيده تا به حال در مسائل مالي مطرح مي‌شده و براي اثبات عاقل بودن يک فرد از نظر مالي گفته مي‌شود. در حقوق، رشيد به کسي گفته مي‌شود که علاوه بر عاقل بودن، عقل مالي نيز دارد و در مقابل سفيه قرار مي‌گيرد. تشخيص غير رشيد بودن شخص از راه مقايسه اعمال او با اعمال عقلاني ديگران به عمل مي‌آيد.

* نحوه اعمال اين ماده چگونه است؟

در صورت تصويب نهايي اين ماده، رشيده بودن زنان زير 40 سال چگونه تشخيص داده مي‌شود؟ آيا قرار است در هنگام صدور گذرنامه براي زنان مصاحبه‌اي با آنها صورت بگيرد تا از نظر حقوقي با رشيده بودن از نظر ماده فعلي از کجا نشات مي‌گيرد و آيا منظور اين ماده آن است که زنان مجرد زير 40 سال رشيد نيستند مگر آنکه خلافش ثابت شود؟ براي پاسخ به اين سوالات با لاله افتخاري سخنگوي فراکسيون زنان مجلس تماس گرفته‌ايم که از صبحت با خبرنگار هفت صبح خودداري  کرد. تماس با فاطمه رهبر، رئيس فراکسيون زنان و شهلا گلوبيات،‌ نايب رئيس فراکسيون نيز ميسر نشد و سوالات خبرنگار هفت صبح بي‌پاسخ ماند.

* در قانون فعلي همه برابرند

در قانون فعلي گذرنامه همه افراد زير 18 سال براي دريافت گذرنامه به اجازه رسمي ولي يا قيم خود نياز دارند اما درباره افراد بالاي 18 سال تفاوتي بين زنان و مردان نيست. طبق قانون فعلي نيز زنان متاهل براي دريافت گذرنامه به اجازه رسمي همسر خود يا حاکم شرع نياز دارند. لايحه گذرنامه جديد در فروردين ماه 91 به مجلس ارائه شده و مدتي است بررسي آن آغاز شده و تا پايان سال ادامه خواهد داشت.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/پ2



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار