استاد مطالعات بين الملل اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا را در توجيه حملات رژيم صهيونيستي عليه غزه براي ساکنان برخي مناطق دنيا خنده آور دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پرفسور ويجاي پراشاد استاد مطالعات بين الملل در کالج ترينيتي در مصاحبه با شبکه تلويزيوني رييِل نيوز با اشاره به اظهارات اخير باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا که در دفاع از حمله به غزه گفته بود هيچ دولتي نمي تواند بمباران شهروندان خود را توسط يک نيروي خارجي بپذيرد اسرائيل هم از اين قاعده مستثني نيست گفت مي توان تصور کرد که چه تعداد از مردم دنيا بويژه در مناطقي که هدف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا قرار مي گيرند به اين اظهارات اوباما خنديده اند.

مناطقي مانند سومالي، يمن، افغانستان، پاکستان و غزه که هواپيماهاي بدون سرنشين ساکنان آنها را هدف قرار مي دهند بي ترديد اين اظهارات اوباما براي آنها مضحک بوده است. وي گفت براساس استانداردهاي اوباما که گفته بود هيچ کشوري بمباران شهروندان خود را تحمل نمي کند مقاومت فلسطين هم بمباران مناطق فلسطيني را توسط اسرائيل نمي پذيرد.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت به نظر من بخش تراژيک قضيه آن است که آمريکا هر اقدام و تلاشي را در سازمان ملل درباره منع  بکارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين و يا اشغال کشورهاي ديگر  متوقف مي کند. درست زماني که اسرائيل تجاوز اخير خود را به منطقه غزه شروع کرد در قاره آفريقا دولت رواندا که مورد حمايت آمريکا است گروه شبه نظامي وابسته به خود را موسوم به گروه ام بيست و سه وارد جمهوري کنگو کرد. اين شبه نظاميان اکنون کنترل شهر گوما در شرق کنگو را به دست گرفته اند. بنابراين هم در گوما هم در غزه رژيم هاي وابسته به آمريکا بر خلاف قوانين بين المللي عمل کردند. زماني که اين دو موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شد آمريکا اجازه نداد شوراي امنيت عليه رواندا و رژيم صهيونيستي هيچ اقدامي انجام دهد.

استاد مطالعات بين الملل در ادامه گفت مخالفت آمريکا با اقدامات شوراي امنيت عليه اسرائيل و رواندا بخشي از دکترين ويژه اوباما را افشا کرد که براساس آن استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين و بمباران عليه کساني که به باور آمريکا شايسته مجازات و تنبيه هستند مجاز است. زباني که مقامات اسرائيلي بعد از حمله به غزه بکار گرفتند تعجب برانگيز بود. براي مثال مقامات اسرائيل مدعي بودند بايد غزه به دوران قرون وسطي بازگردانده شود.

مقامات اسرائيلي همچنين اعلام کردند غزه بايد به علت راي به حماس مجازت شود. مقامات رواندا هم چنين زباني را درباره شهر گوما بکار گرفتند. رئيس جمهور رواندا که از افراد مورد علاقه وزارت خارجه آمريکا است گفت مردم کنگو هيچ ارزشي ندارند. اين زبان مقامات رواندا و اسرائيل است که براي نسل کشي بکار مي گيرند. آمريکا نه تنها از تصويب قطعنامه شوراي امنيت عليه اسرائيل و رواندا جلوگيري کرد بلکه ناوي پيلاي رئيس شوراي حقوق بشر سازمان ملل را هم تحت فشار قرار داد که از صدور بيانيه ي جدي و قاطع درباره تحولات غزه و گوما خوداري کند.

 ناوي پيلاي پيش از اين در جريان اشغال کنگو توسط نيروهاي وابسته به رواندا و اوگاندا تحقيقات گسترده اي در اين خصوص انجام داد و اعلام کرد رواندا و اوگاندا بعنوان رژيم هاي مورد حمايت آمريکا قوانين بين المللي را نقض کرده و در جريان اشغال کنگو جرائم عليه بشر و جنايات جنگي مرتکب شده اند. اين گزارش در سال دو هزار و ده به اتمام رسيد اما آمريکا از انتشار آن جلوگيري کرد. ناوي پيلاي کميته اي را هم در سال دو هزار و نه براي بررسي عمليات اسرائيل در غزه موسوم به سرب گداخته تشکيل داد. در نتيجه تلاش هاي ناوي پيلاي در سال دو هزار و نه گزارش موسوم به گزارش گلدستون منتشر شد.

در آن زمان فشارهاي زيادي به کميسيون حقوق بشر سازمان ملل وارد شد که از انتشار گزارش گلدستون خودداري کند. فشارها بر ناوي پيلاي براي سکوت دربرابر تحولات غزه و گوما دورويي راهبردي آمريکا را نشان مي دهد و اثبات مي کند زماني که آمريکا احساس کند حکومت هاي وابسته به آن ممکن است در سازمان ملل تحت فشار قرار بگيرند به راحتي از تداوم فعاليت هاي سازمان ملل جلوگيري مي کند.

برچسب ها: اوباما ، آمریکا ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار