شرکت رجا تمایل دارد در ایامی که مسافرین قطار کم هستند با کاهش نرخ بلیت مسافر جذب و برعکس در زمان‌های پیک همچون دیگر کشورها نرخ بلیت خود را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ناصر بختیاری در نشستي با خبرنگاران با تاکید بر این‌که قیمت خدماتی که به مسافران ارائه می‌شود باید متناسب با کیفیت،‌ افزایش یابد گفت: نبود این تناسب در افزایش زیان قابل توجه شرکت رجا نقشی اساسی دارد.

رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا به چند مشکل موجود در واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: تکلیف ما با قیمت‌ها روشن نیست؛ ما تمایل داریم در ایامی که مسافرین قطار کم هستند با کاهش نرخ بلیت مسافر جذب کنیم و یا برعکس در زمان‌های پیک همچون دیگر کشورهای دنیا نرخ بلیت خود را افزایش دهیم اما در هیچ کدام از این موارد اختیاری نداریم.

بختیاری ادامه داد: طبق تصویب دولت، یارانه و مساعدت‌هایی که برای روی بقاء رجا از سوی دولت تصویب شده است از ابتدای سال پرداخت نشده است.

رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا با اشاره به اصل 44 و خصوصی‌سازی که یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از همه مسوولان است، گفت: اگر شناخت دقیقی از چگونگی اجرای اصل 44 نداشته باشیم به طور قطع به مقصد نمی‌رسیم مسوولان با قانون خصوصی‌سازی آشنا هستند اما درباره اجرا باید شناخت پیدا کند که اگر شناخت نباشد مردم نفعی نمی‌برند.

وی با بیان این‌که حاکمیت در بخش‌های سیاستگذاری و مدیریت کلان، هدایت و نظارت در بخش خصوصی باید صاحب نظر و تعیین کننده باشد، گفت: بخش خصوصی باید تصدی اجرای امور را به طور کامل برعهده بگیرد تا بتواند توانایی و خلاقیت به این عرصه وارد کرده و فضا را رقابتی کند. اما اگر حاکمیت در تصدی‌گری ورود کند، به مشکل برمی‌خوریم و اکنون این مشکلات دیده می‌شود و فقط امیدواریم با شناخت صحیح وظایف به موضوع خصوصی‌سازی کمک شود.

وی تصریح کرد:‌ اگر روزی صنعت ریلی به مشکل برخورد، برای این است که بعضی نمی‌خواهند باور کنند قیمت تمام شده خدمات و بلیت با مسیرها همخوانی ندارد. اگر حاکمیت این موضوع را بپذیرد و قیمت بلیت را افزایش ندهد باید مابه‌التفاوت قیمت خدمات و نرخ بلیت را به شرکت‌های ریلی پرداخت کند.

وي با بیان این‌که حرکت قطار رجا در برخی مسیرها به ویژه مسیرهای استانی برای رجا توجیه اقتصادی ندارد به مطالبات نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش کیفیت خدمات اشاره و تاکید کرد: اگر حمایت‌های دولت نباشد، سرمایه‌گذاری در این بخش در زمان کنونی میسر نخواهد بود. برای سر پا ماندن این صنعت باید حمایت‌های دولت از بخش خصوصی ادامه داشته باشد.

بختياري اضافه کرد: باید نرخ بلیت قطارهای رجا در برخی مسیرها میانگین 65 درصد و در برخی مسیرهای دیگر بالای صد درصد اصلاح شود تا به قیمت تمام شده برسیم.

بختیاری حمایت‌های دولت از بخش ریلی و شرکت رجا در طول سال‌های گذشته را یادآور شد و گفت: سالانه 20 تا 40 میلیارد تومان از سوی دولت به صنعت ریلی کمک می‌شود اما این تمام نیاز ما نیست زیرا در بخش اجرا افرادی هستند که مفاهیم را به درستی اجرا نمی‌کنند.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا، باید در قطارهای درجه یک رجا 15 درصد افزایش قیمت اعمال شود در قطارهای درجه دو رجا که از سال 83 تا بهمن 90 افزایش قیمتی اعمال نشده بود به مرور و به طور پلکانی باید اصلاح قیمت صورت گیرد تا بتوانیم بگوییم دیگر نیازی به یارانه نداریم. قطارهای حومه‌ای رجا نیز باید افزایش قیمت بلیت تا 300 درصدی داشته باشند و یا مسوولان استانی آن را چارتر کرده و دولت همه مسوولیت زیان‌های آن را بر عهده بگیرد.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت رجا ماهانه هفت تا 10 میلیارد تومان ضرر می‌کند که به دلیل عدم انطباق قیمت بلیت با قیمت تمام شده است.

بختیاری بیان کرد: تاکنون برای دو تا سه مورد در اتاق مبادلات ارزی به ارزش یک میلیون و 700 هزار یورو ثبت سفارش شده و گشایش اعتبار نیز انجام شده است.

**رجا به راه آهن هم بدهکار است و هم طلبکار

رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا به بدهکاری راه‌آهن و رجا از یکدیگر اشاره و خاطرنشان کرد: ما به راه‌آهن هم بدهکاریم و طلبکار، بدهی ما به واسطه دریافت لوکوموتیو از شرکت راه‌آهن و با شرایط فعلی توانایی پرداخت بدهی را نداریم.

وی با بیان این‌که راه‌آهن در جایی خود را حاکمیت معرفی کرده و جای دیگر می‌گوید شرکتی هستم که باید خودم را اداره کنم، گفت: در مورد رقم بدهی با شرکت راه‌آهن اختلاف نظر داریم. قیمت لوکوموتیو بیش از 50 درصد افزایش داشته و عملا امکان پرداخت نداریم اما از طرفی بر مبنای تبصره‌ای در قرارداد با شرکت راه‌آهن، ما کف هزینه‌ها را در نظر گرفته و راه‌آهن سقف آن‌ها. ولی در حداقل رقم صد میلیارد تومان به راه‌آهن بدهکاریم.

به گفته بختیاری، شرکت راه‌آهن موظف است مابه التفاوت هزینه‌کرد رجا و قیمت بلیت را پرداخت کند، در سال جاری هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده است اما سال گذشته 18 میلیارد تومان به عنوان مابه التفاوت سال 90 و 18 میلیارد تومان دیگر برای سال‌های قبل به ما پرداخت کرده است.
 
**170 میلیارد تومان زیان انباشته رجا

رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا زیان انباشته شرکت رجا را 170 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: رجا هیچ مسیر اقتصادی ندارد، در بسته پیشنهادی به شرکت راه‌آهن خواستار اصلاح قیمت بلیت‌ها شدیم، ضمن آن که خواستیم در صورت ثابت بودن نرخ بلیت مابه‌التفاوت قیمت بلیت به موقع پرداخت شود.

وی همچنین اظهار کرد: از شرکت راه‌آهن درخواست کردیم تکلیف قراردادهای رجا با تمامی شرکت‌ها را در یک توافق سه جانبه روشن کند که این پیشنهادات به مراحل خوبی رسیده ولی هنوز نهایی نشده است. اما راه‌آهن اجرای این درخواست را به واگذاری بخشی از تصدی‌گری بخش خصوصی به راه‌آهن مشروط کرده است.

رییس هیات مدیره شرکت ریلی رجا به سانحه ریلی هفته گذشته در نزدیکی یزد اشاره کرد و گفت: قطار از ریل خارج شده متعلق به شرکت رجا بود، مولد ما به کلی از بین رفت و دو واگن مسافری رجا آسیب جدی دید، کمیسیون سوانح ریلی در حال بررسی است و خسارت‌ها را به آن ها اعلام می‌کنیم و رقم مورد نظر باید پرداخت شود./س

برچسب ها: ریل ، قطار ، بلیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار