رئیس نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان‌: راه‌آهن آذربایجان به عنوان شاهرگ جابجايي مسافران بين المللي راه‌آهن ایران است كه وظایف حساسی در قبال ارائه خدمات به مسافران داخلی و بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علي رضا سليماني رئیس نمایندگی رجاء در ناحیه آذربایجان حوزه حمل و نقل طی دو روز اخیر مهمان برنامه خبری‌ شرکت قطار‌های مسافری رجاء در استان آذربایجان شرقی بودند كه طی نشست خبری با خبرنگاران ، اظهار داشت:مصرف پایین انرژی، کاهش تولید آلاینده‌ زیست‌محیطی، نداشتن آلودگی صوتی، اشغال فضای کمتر، ‌ضریب بالای ایمنی سیر، رفاه قابل قبول و هزینه استهلاک پایین‌تر، از مزایای حمل و نقل ریلی است که آن را به با صرفه‌ترین و پر قدرت‌ترین وسیله حمل و نقل کالا و مسافر در خشکی تبدیل کرده است؛ به همین دلیل این صنعت را رگ حیاتی هر کشور ‌نیز می‌خوانند.
رئیس نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان‌ تصریح کرد: راه‌آهن آذربایجان یکی از 1۶ منطقه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است؛ احداث ساختمان اداره کل راه‌آهن آذربایجان قبل از احداث راه‌آهن سراسری در سال 1291 شمسی آغاز و در سال 1294 شمسی خاتمه یافت، مجمع خطوط ریلی در زمان احداث 201 کیلومتر (شامل 148 کیلومتر جلفا به تبریز و 53 کیلومتر صوفیان ـ شرفخانه) با عرض 1524 میلی‌متر مطابق با عرض خط راه‌آهن شوروی سابق بوده است.
وي تصریح کرد: با اتصال خط راه‌آهن آذربایجان به خطوط سراسری در سال 1336، عرض خطوط ریلی این منطقه از 1524 میلی‌متر شوروی سابق تبدیل به 1435 میلی‌متر (بین‌المللی) تبدیل شد ضمن آنکه راه‌آهن آذربایجان به راه‌آهن سراسری کشور متصل و با احداث خطوط راه‌آهن شرفخانه ـ رازی در سال 1350 ارتباط راه‌آهن سراسری ایران از طریق راه‌آهن ترکیه با کشورهای اروپایی برقرار شد.
رئیس نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان‌ خاطر نشان كرد: بزرگ‌ترین پل این محور بر روی دره قطور در محور سلماس ـ رازی بوده که طول آن 448 متر و ارتفاع آن 127 متر و طول دهانه اصلی آن 223 متر و دارای 9 دهانه بوده و بزرگ‌ترین تونل این محور، تونل ضحاک به طول 1776 متر است.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص راه‌آهن آذربایجان به عنوان شاهرگ راه‌آهن ایران، نمایندگی رجاء آذربایجان وظایف حساسی در قبال ارائه خدمات به مسافران داخلی و بین‌المللی دارد که از جمله این وظایف مسئولیت انجام امور عمرانی و نگهداری ایستگاه‌های ناحیه و نظارت بر امور پیمانکاران خدمات ایستگاهی و راهبری، نظارت بر انجام تعمیرات بر روی واگن‌های مسافری و نظارت بر فعالیت آژانس‌های فروش بلیت در ‌ناحیه است.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در حوزه نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان، قطارهای برون‌شهری شامل قطار سبز، قطار اکسپرس تبریز ـ تهران، قطار تبریز ـ کرج و قطار تبریز - قم، قطارهای محلی شامل تبریز ـ سلماس و تبریز جلفا، قطارهای بین‌المللی شامل قطار تبریز ـ آنکارا، تبریز ـ وان و قطارهای کمربندی شامل قطار خلیج‌فارس تبریز ـ مشهد و قطار رعد تبریز ـ مشهد است که در حال تردد و جابه‌جایی مسافر هستند.
رئیس نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان‌ یادآور شد: همچنین قطار ریل باس تربیت معلم روزانه به صورت 4 رام قطار جابه‌جایی دانشجویان دانشگاه آذر‌شهر را انجام می‌دهد.
سلیمانی افزود: با در نظر گرفتن این تعداد قطار، در سال 1390 حدود 1 میلیون و 824 هزار و 912 نفر مسافر در سطح ناحیه آذربایجان جابه‌جا شدند که نسبت به سال گذشته 1.5 درصد رشد داشت؛ از این تعداد مسافر یک میلیون 617 هزار و 249 نفر به وسیله قطارهای داخلی (مشهد ـ تهران ـ کرج و قم) و یکصد و 96 هزار و 73 نفر با قطارهای محلی و 11 هزار و 590 نفر با قطارهای بین‌المللی جابه‌جا شدند.
وي افزود: ایستگاه تبریز یکی از ایستگاه‌های تشکیلاتی بین‌المللی بوده که قطارهای بین‌المللی در این ایستگاه توقف کرده و اقدام به مسافرگیری و پیاده کردن مسافر می‌کنند بنابراین نمایندگی رجاء آذربایجان نقش حساس و پراهمیتی در حوزه مربوط به قطارهای بین‌المللی را دارا است.
سلیمانی با اشاره به آمار جابجايي مسافر در سال گذشته اظهار داشت : طبق آمار به دست آمده، 25 هزار و 470 نفر مسافر بین‌المللی که از مرز کشور به وسیله قطار جابه‌جا شدند كه نیمی از این جابه‌جایی مسافر در ناحیه آذربایجان صورت گرفته است.
سلیمانی با بیان اینکه نمایندگی رجاء ناحیه آذربایجان دارای مرکز تعمیرات و نگهداری واگن‌ها است، خاطرنشان کرد: درسال گذشته 13 هزار و 826 مورد تعمیرات در واگن‌های مسافری صورت گرفته است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار