علامه عطاردي گفت: آزادگي، مصداق عيني برخورد حّر در مواجهه با نداي مظلوميت و همراه طلبي امام حسين(ع) بود و در آن هنگامه عاشورا فقط او اين ندا را دريافت و به معناي حقيقي رستگار شد.

علامه عزيزالله عطاردي در گفتگو با خبرنگار ويژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران، در مورد شخصيت و مشي زندگي حّر بن يزيد رياحي اظهار داشت: تاريخ در مورد حر چه پيش از مسلمان شدن و چه بعدش، به عزت و احترام ياد مي‌كند.

اين موررخ برجسته ادامه داد: ابن زیاد حّر را که از سران کوفه به شمار می‌رفت، برای رویارویی با امام حسین(ع) با هزار سوار به سوی کاروان سيدالشهدا(ع) رهسپار كرد.

وي افزود: حّر اولین کسی بود که راه را بر امام حسين(ع) بست و از ورود حضرت به کوفه یا بازگشت ايشان به مدینه جلوگیری كرد.

اين پژوهشگر تاريخ در تشريح وضعيت رويارويي حّر با امام حسين(ع) در كربلا، اظهار داشت: حربن يزيد رياحي به واقع اهل عرفان و معرفت بود و از آنجايي كه اين حالات روحاني در وي تجلي داشت، وقتي كه تصميم عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین(ع) را ديد، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید.

وي تصريح كرد: حر آزاده اي بود كه شرافت و مردانگي را به درستي معنا كرد و حقيقت وجودي اين شهيد كربلا در عرفان الهي و ايمان به حجت خدا معطوف بود.

علامه عطاردي خاطرنشان كرد: آزادگي، مصداق عيني برخورد حّر در مواجهه با نداي مظلوميت و همراه طلبي امام حسين(ع) بود و در آن هنگامه عاشورا فقط او اين ندا را دريافت و به معناي حقيقي رستگار شد.


انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: عطاردی ، علامه ، حر ، آزادگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار