رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اهدای کتاب خطی ارزشمند«ادعیه» که بوسیله میرزا احمد نیریزی خطاط شهیر قرن 12هجری قمری کتابت شده است، توسط یک خیّر آذربایجانی به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.

سید محمد رضا فاضل هاشمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: این کتاب خطی ارزشمند که توسط آقای میراسدالله قریشی زاده از شهرستان اهر به گنجینه مخطوطات اهدا شده شامل دعا و سوره های قرآن می باشد.

فاضل هاشمی خاطر نشان کرد: این کتاب نفیس ادعیه در32 صفحه به خط نسخ ممتاز9 سطری وبه رنگ سفیداب درزمینه کاغذ آهار مُهره قهوه ای درتاریخ1111 هجری قمری کتابت شده است.

وی با بیان اینکه در صفحه اول این نسخه بسیار نفیس مزیّن به سرلوح و کتیبه مذهّب و مرصّع با حاشیه تشعیر سازی پرکار می باشد افزود: تمامی اوراق دارای جدول و کمند کشی به زر تحریردار و لاجورد وشنگرف، فواصل آیات گلهای چندپر زرّین منقش تزئین شده و جلد آن تیماج ضربی سوخت زرپوش با ترنج و سرترنج و چهارلچکی می باشد.

وی اعلام کردند کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با توجه به قداست معنوی و اعتماد مردمی روزانه پذیرای بسیاری از آثار خطی و چاپ سنگی است و خاطرنشان کرد: هم اکنون دراین گنجینه بیش از84 هزار نسخه کتاب خطی نگه داری می شود که به عنوان یکی از بزرگترین گنجینه های مکتوب جهان اسلام مورد توجه بسیاری از محققان، نسخه شناسان و علاقه مندان به آثار خطی قرار دارد.

واقف و اهدا کننده این اثر در مراسم اهدای این کتاب خطی به کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: با اهدای این اثر به کتابخانه حضرت رضا(ع) می خواستم که یک یادگاری از من در این بارگاه ملکوتی باقی بماند.

میر اسدالله قریشی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آستان قدس رضوی دارای گنجینه منحصر به فردی از نسخ خطی است به نظر اینجانب بهترین جا برای حفاظت و نگهداری آثار خطی، کتابخانه حضرت رضا(ع) می باشد./س

برچسب ها: کتاب ، خطی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.