لابی صهیونیستی مانع بهبود مناسبات ایران و آرژانتین است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دولت کریستینا فرناندز رئیس جمهور آرژانتین اخیرا تصمیم گرفته است گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را درباره ماجرای آمیا بپذیرد. این اقدام آرژانتین نشان دهنده تحرک مثبت مهمی در روابط دوجانبه ایران و آرژانتین است. اما همین اقدام همانطور که پیش بینی می شد با انتقادهای شدید لابی طرفدار اسرائیل در آرژانتین همراه شده است. وزیر امورخارجه آرژانتین ملاقات با مقامات ایرانی را دراین خصوص مثبت توصیف کرده است.
کارلوس رایموندی از اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان آرژانتین در این خصوص گفت:« تلاش برای حل مشکلات در روابط آرژانتین و ایران و از بین بردن مسائل گذشته اقدامی مثبت است.»
سفیر اسرائیل در آرژانتین به تندی به این اقدام اخیر واکنش نشان داده و مخالفت تل آویو را با همراه شدن ایران در روند تحقیقات درخصوص ماجرای بمب گذاری مرکز آمیا در سال هزار و نهصد و نود و چهار در بوئنوس آیرس اعلام کرده است. این درحالی است که ایران و آرژانتین مصمم هستند روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را گسترش بدهند. ایران روابط خوبی با کشورهای آمریکای لاتین ازقبیل ونزوئلا برقرار کرده است.
کارلوس رایموندی گفت:«همانطور که برزیل و ونزوئلا روابط خوبی با ایران دارند، آرژانتین نیز باید روابط خودش را با ایران گسترش بدهد. نقشی که آمریکا می خواهد در سیاست خارجی آرژانتین در روابط این کشور با ایران ایفا کند درست نیست. نقش آمریکا در کشورهایی مانند عراق و افغانستان و لیبی و مصر قابل قبول نیست. باید توجه داشت که آمریکا بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته ای را دارد. آمریکا که خودش چنین تسلیحاتی در اختیار دارد نمی تواند به کشوری مانند ایران بگوید که با اورانیوم خود چه کند.»
کمیته همکاری های آرژانتین و اسرائیل نیز از رویکرد جدید در ایجاد آشتی در مناسبات ایران و آرژانتین انتقاد کرده است. منتقدان می گویند این رویکرد جدید آرژانتین ، بازی کردن در میدان موردعلاقه ایران است. اما شماری از یهودیان آرژانتین از گفتگوی این کشور با ایران حمایت می کنند. آنها می گویند گفتگوها می تواند مشخص کند که هجده سال پیش در انفجار آمیا واقعا چه اتفاقی رخ داد. انفجار در مرکز فرهنگی آمیا سبب کشته شدن هشتاد و پنج نفر شد.
سرگئی بروشتاین از مسئولان انجمن خانواده قربانیان انفجار آمیا در این خصوص گفت:« ما بار دیگر به حکومت ایران می گوییم که اعضای خانواده قربانیان انفجار آمیا بهترین تضمین هستند. آنها حاضر نخواهند شد هیچ اتهامی را علیه کشور دیگری درباره ماجرای آمیا بپذیرند مگر اینکه شواهد و مستندات لازم در این خصوص ارائه شود. ما به دنبال سپربلا برای حل این مسئله نیستیم بلکه می خواهیم عاملان اصلی این انفجار مشخص و شناسایی شوند.»
اعضای خانواده های قربانیان آمیا تاکید دارند دولت ایران باید با روند تحقیقات درخصوص انفجار آمیا همکاری کند تا عدالت اجرا شود. آنها می گویند حاضر نیستند اجازه بدهند از نام آمیا سوء استفاده شود. وزیر امورخارجه آرژانتین اعلام کرده است دور جدید گفتگوها با مقامات ایران تا اواخر ماه جاری انجام خواهد شد و با اعضای خانواده های قربانیان انفجار آمیا همکاری خواهد کرد تا عدالت اجرا شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار