نماینده روسیه نزد سازمان ملل متحد از وجود موشک های استینگر در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: در تماس با ارائه دهندگان این موشک ها آنان گفته اند دیگر موشک استینگر به سوریه ارائه نخواهند کرد و امیدواریم اتفاقی نیافتد که وضع درگیری های مسلحانه در سوریه را وخیم تر کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل پس از جلسه غیرعلنی شورای امنیت و صدور بیانیه آن در حمایت از آتش بس عید قربان در سوریه در جمع خبرنگاران افزود: اخضر ابراهیمی نماینده ویژه مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب، مطالب مهمی را درباره تحولات سوریه و تماس هایی که با بازیگران گوناگون منطقه ای داشته است، برای اعضای شورای امنیت بیان کرد و این نشان می دهد آقای ابراهیمی با پشتکار بسیار درباره تحولات سوریه کار می کند.

وی با اشاره به طرح آتش بس در عید قربان که از سوی اخضر ابراهیمی پیشنهاد شده بود نیز افزود: در نشستی که برگزار شد، درباره طرح آتش بس نیز مذاکراتی صورت گرفت و اجرای چنین امری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چورکین گفت: بیانیه ای که شورای امنیت ظهر چهارشنبه ارائه کرد، بر مبنای برخی موارد بود که در متن پیشنهادی روسیه نیز بر آن تاکید شده بود.

وی افزود: یکی از مفادی که در تازه ترین بیانیه شورا بر آن تاکید شده است و ما نیز بر آن تاکید داریم، حمایت اعضای شورای امنیت، همه بازیگران منطقه ای و بین المللی از ابتکار اخضر ابراهیمی است.
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: همه اعضای شورای امنیت از جامعه بین المللی و کسانی که می توانند، درخواست دارند تا نفوذ خود را برای اجرایی شدن آتش بس و توقف خشونت ها به کارگیرند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر رسیدگی به وضع انساندوستانه است که مردم سوریه در حال حاضر با آن روبرو هستند .

چورکین گفت: سومین مطلب مهم دیگر ایجاد افق سیاسی است تا با توسل به آن بتوان ضمن ادامه آتش بس، توافق های گسترده تری را در سوریه ایجاد کرد و همانطورکه اخضر ابراهیمی نیز با آن موافق است می توان اعلامیه ژنو را مبنای اصلی آن توافق ها قرار داد.

وی افزود: اعلامیه ژنو از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا جامعه بین المللی به اجماع آنرا پذیرفته اند.
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: دو قطعنامه 2042 و 2043 نیز که پیش از این در شورای امنیت تصویب شده بود در متنی که امروز رئیس شورای امنیت ارائه داد، گنجانیده شده اند.

وی گفت: امیدواریم فردا پنجشنبه، پاسخ مثبتی از دولت سوریه، گروه های مخالف و مسلح در همین زمینه دریافت کنیم و آتش بس را تا جائی که دیگر خشونتی در سوریه وجود نداشته باشد، گسترش دهیم و وارد روند سیاسی شویم که به پایان بحران در سوریه بیانجامد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: از اینکه برخی از گروه های مخالف دیدگاه منفی درباره پیشنهاد اخضر ابراهیمی دارند، بسیار حیرت زده شده ایم زیرا برخی از مفاد آن پیشنهاد بر تغییر روند از مبارزات نظامی به مذاکرات دیپلماتیک تاکید دارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: ما انتظار داریم کسانی که بر گروه های مخالف سوری نفوذ دارند آنها را متقاعد به پذیرفتن پیشنهاد اخضر ابراهیمی کنند تا رویه خود را تغییر دهند.

وی درباره جلوگیری از سرایت بحران سوریه به کشورهای همسایه از جمله لبنان نیز افزود: بهترین و مهمترین گام پایان دادن به بحران و خشونت در سوریه است.

چورکین درباره حملات تروریستی در دمشق نیز گفت: ما با این قبیل حملات مخالفیم و در این باره نیز با دیگر اعضای شورای امنیت مذاکراتی داشتیم.

وی افزود: به تازگی مخالفت هایی را در شورای امنیت شاهد هستیم که با اصول این نهاد مغایرت دارد.
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: شورای امنیت موظف است انواع خشونت ها به هر شکل و با هر انگیزه ای را رد کند ولی به تازگی در شورای امنیت شاهد هستیم که برخی از اعضا می گویند وقتی چنین خشونت هایی صورت می گیرد، برخی حملات را نیز نباید محکوم کرد.

وی افزود: نظریه این اعضای شورای امنیت این است که دولت سوریه مسئول اصلی وضع فعلی است در نتیجه نباید برخی از اقدامات تروریستی را محکوم کرد که البته این کاملا اشتباه است.

وی درباره آتش بس موقتی در طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی نیز افزود: البته این یک آتش بس ساختاری نیست و بستگی به خوش نیتی دو طرف درگیری در سوریه دارد ولی جامعه بین المللی با دقت ناظر اوضاع است و هر کسی که آتش بس را نقض کند با برخورد مناسب جامعه بین المللی مواجه خواهد شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل درباره آتش بس پس از پایان عید قربان گفت: آقای ابراهیمی هنوز به این موضوع نپرداخته است و نخستین اولویت اجرای آتش بس در زمان عید قربان است و امیدواریم پس از آن نیز ادامه یابد.

وی افزود: انتظار می رود اخضر ابراهیمی اوائل هفته آینده به مسکو آمده و مذاکراتی درباره تحولات سوریه صورت گیرد.

وی درباره نشت اخبار شورای امنیت از طریق پیام های الکترونیکی نیز افزود: به نظرما این اقدام کاملا اشتباه و نقض اخلاق حرفه ای است، از دبیرخانه درخواست کرده ایم به این موضوع رسیدگی کند.
چورکین گفت: ما با نشت اطلاعات از جلسات بسته شورای امنیت مبارزه خواهیم کرد، باید به اصول محرمانه احترام گذارده شود.

وی افزود: رسانه ها باید به محرمانه بودن جلسات و کار شورای امنیت احترام بگذارند در غیر اینصورت همکاری شورای امنیت با رسانه ها کمتر می شود.
برچسب ها: چورکین ، روسیه ، سوریه ، آتش بس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار