کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب درست مواد غذایی را یکی از راهکارهای مهم مبارزه با چاقی و اضافه وزن اعلام کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه تغییر شیوه زندگی ، تغییر عادات غذایی و تمایل به مصرف غذاهای آماده و فوری غذاهاي خياباني و پركالري موجب شده است که اضافه وزن و چاقي يكي از معضلات انسان امروزي شود اظهار داشت : به موازات آن بيماريهاي ناشي از چاقي و اضافه وزن مانند ديابت، فشارخون، بيماريهاي قلبي و عروقي رو به افزايشي را در كشور دارد و به اين دليل هزينههاي درمان و مراقبت از اين بيماريها بار مالي زيادي را به دوش دولت و خانواده‌ها خواهد گذاشت. لذا يكي از راهكارهاي مبارزه با چاقي و اضافه وزن انتخاب درست مواد غذائي است.

وی خرید نکردن در زمان گرسنگی به دلیل پیشگیری از خرید مواد غذایی غیر ضروری و یا پرکالری، خودداری از انبار کردن مواد غذایی در منزل، توجه به ترکیبات و میزان کالری ماده غذایی خریداری شده ، اجتناب از خرید مواد غذایی آماده و کنسرو شده ، افزایش خرید میوه و سبزی ، نوشیدن آب در زمان گرسنگی ، انتخاب مواد غذایی کوچک را از جمله موارد مهم قبل از خرید مواد غذایی عنوان کرد.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رعایت احتیاط در خرید انواع سس‌ها، روغن
ها، نوشابههاي گازدار و آب ميوههاي صنعتي، خرید آجیل های کم نمک و یا بی نمک به جاي خريد انواع چيپس و پفك و پاستيل و ساير تنقلات بيارزش ،محدود کردن خريد انواع شيريني، كيك، شيريني‌هاي خامه‌اي، شكلات و آبنبات،کاهش خرید مصرف قند و شکر ، انواع پيراشكي، باقلو و سمبوسه را از دیگر نکات در هنگام خرید به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی برشمرد .

اباصلتی تصریح کرد: در زمان خرید نان نیز بهتر است نانهاي سبوسدار مثل نان سنگگ و نان جو تهیه و خريد انواع نانهاي سفيد مثل نانهاي فانتزي، باگت، نان لواش محدود شود.

وی گفت: همچنین به جاي ماكارونيهاي ساده بهتر است از انواع سبوسدار و غني شده با آهن و ويتامینهای آن خريداري ‌شود و از خريد انواع ماكاروني و رشته‌هاي فله خودداري كنيد.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان خرید گروه گوشت، حبوبات و تخممرغ رعایت نکاتی از جمله جدا کردن چربی های قابل رویت گوشت ، خوداری از خرید گوشت چرخ کرده آماده ، افزایش خرید مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز ، خودداری از خرید انواع همبرگرها و سوسیس و کالباس ، لازم است .

اباصلتی افزود:افراد حتيالامكان در خريد روزانه سبزيهاي تازه، كاهو، كرفس و كلم و گلكلم را بگنجانند و ،ساير سبزيها و صيفيجات را با توجه به فصل آن خريداري کنند./س

برچسب ها: چاقی ، اضافه وزن ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.