ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: در نیمه نخست سال‌جاری، صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان از لحاظ ارزش، 81 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، علیرضا صدری‌خواه در زمینه تشریح عملکرد نیمه نخست سال‌جاری اظهار داشت: صادرات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن، دو برابر افزایش و از نظر ارزش 81 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: کل صادرات استان طی 5 هزار و 114 فقره اظهارنامه به وزن 671 هزار و 155 تن و ارزش 229 میلیون و 746 هزار و 771 دلار رسیده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان ادامه داد: آهن قراضه، مصالح ساختمانی (سیمان، گچ، شن و ماسه)، قیر، تخم گشنیز و محصولات شیمیایی و وسایل صنعتی از عمده اقلام صادراتی در این مدت بوده که تشریفات کنترل اینگونه کالاها در بازارچه‌های کوهک، میرجاوه، میلک، پیشین، جالق و گمشاد صورت پذیرفته است.
صدری‌خواه تصریح کرد: کالاهای فوق به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، سومالی، امارات متحده عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.
وی در زمینه واردات نیز گفت: واردات از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان طی 2 هزار و 151 فقره اظهارنامه وارداتی و به وزن 317 هزار و 115 تن و ارزش 514 میلیون و 548 هزار و 307 دلار بوده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان بیان داشت: طبق بررسی‌های انجام شده نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 47 درصدی در وزن و با افزایش 12 درصدی در ارزش رو به‌رو بوده‌ایم.
صدری‌خواه افزود: از جمله اقلام عمده وارداتی می‌توان به برنج خوراکی، نارنگی، کنجد، لوازم یدکی خودرو، کالاهای صنعتی و خانگی اشاره کرد.
وی بیان کرد: کالاهای فوق به ترتیب از کشورهای اسپانیا، روسیه، امارات متحده عربی، اندونزی، تایلند و چین و از طریق مرزهای رسمی وارد کشور شده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان به ترانزیت داخلی اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست امسال، به وزن 139 هزار و 714 تن و ارزش 93 میلیون و 443 هزار و 261 دلار نیز از گمرکات استان ترانزیت داخلی صورت پذیرفته است.
صدری‌خواه تصریح کرد: این میزان ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش 10 درصدی در وزن و از لحاظ ارزش با کاهش 28 درصدی روبه‌رو بوده است.
وی همچنین در ارتباط با ترانزیت خارجی بیان داشت: در مدت مذکور به وزن 286 هزار و 434 تن و ارزش یک میلیارد و 49 میلیون و 412 هزار و 605 دلار کالا نیز از گمرکات استان ترانزیت خارجی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 19 درصدی در وزن و از لحاظ ارزش با 25 درصد کاهش روبه‌رو بوده است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: گمرکات استان در مدت فوق، به تعداد 294 هزار و 400 نفر مسافر خدمات گمرکی ارائه کرده است و این مسافران از گمرکات میلک، میرجاوه، فرودگاه زاهدان، فرودگاه چابهار و منطقه آزاد چابهار تردد کرده‌اند.
صدری‌خواه افزود: میزان کل درآمد گمرکات استان در نیمه نخست امسال، هزار و 13 میلیارد و 126 میلیون و 834 هزار ریال بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته است./س
برچسب ها: افزایش ، صادرات ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.