یک وزیر دولت یمن امروز شنبه تاکید کرد: علی عبدالله صالح رئیس جمهور سرنگون شده یمن در روند انتقال در این کشور مداخله می کند اما کشورهای غربی هنوز مایل نیستند دست او را به طور کامل از یمن قطع کنند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزیترز، کشورهای همسایه یمن در خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی یک توافقنامه تحت حمایت آمریکا را تایید کردند و به اجرا درآوردند که براساس آن صالح ماه فوریه پس از یک سال سرکوب قیام در یمن که بیش از دو هزار کشته درپی داشت ، از قدرت کنار رفت .

براساس این توافقنامه همچنین صالح و بستگانش از پیگرد قضایی مصون ماندند اما بیانیه ها و خشونت های اخیر که با یگان های نظامی و امنیتی تحت کنترل اعضای خانواده صالح در ارتباط است ، نگرانی هایی را درمورد آینده روند انتقال در یمن بوجود آورده است.

عبد ربه منصور هادی جانشین صالح اوایل این ماه ظاهرا در تلاش برای کاهش نفوذ رئیس جمهور کهنه کار سابق یمن ، مقامات امنیتی را تغییر داد .

حوریه مشهور وزیر امور حقوق بشر یمن در مصاحبه با رویترز گفت: وی فعالیت سیاسی خود را متوقف نکرده است و دخالت ها و پیام هایی که ارسال می کند خوب نیست.

وی افزود : او باید محاکمه شود اما درعوض درحال دخالت در روند سیاسی یمن است . او می خواهد برسر راه تلاش های ما در جهت بازسازی کشورمان مانع تراشی کند .

این در حالی است که صالح و طرفدارانش می گویند آنها به موافقتنامه مربوط به روند انتقال در یمن پایبند هستند و گروه های دیگر درحال نقض کردن آن هستند .

آمریکا و عربستان سعودی مدتها بود صالح را متحدی می دانستند که می تواند عملیات شبه نظامیان اسلامگرا را در یمن محدود کند . حزب حاکم وی نیمی از پست ها را در کابینه انتقالی در اختیار دارد .

هادی برای ادامه همکاری امنیتی با واشنگتن ازجمله موافقت با ادامه حملات هوایی آمریکا علیه شبه نظامیان مظنون که غیرنظامیان را می کشند ، تحت فشار بوده است .

نگرانی ها درخصوص افزایش نفوذ القاعده و دیگر شبه نظامیان اسلامگرا در یمن باعث شده است تا تلاش برای احیای ثبات در این کشور به یک اولویت بین المللی تبدیل شود زیرا افزایش نفوذ القاعده در یمن می تواند برای عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده بزرگ نفت در جهان خطرساز باشد .

مشهور افزود: تردیدهایی درمورد موضع کشورهای غربی درخصوص فشار بیشتر بر گروه های سیاسی که برسر راه روند انتقال در یمن مانع تراشی می کنند ، بوجود آمده است.

نیروهای وفادار به بستگان صالح طی دو ماه گذشته به ساختمان های وزارت کشور و وزارت دفاع حمله کردند . وزیر دفاع یمن این ماه از تلاش برای ترور وی جان سالم به در برد و هیچ فرد یا گروهی نیز مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت .

سفارت آمریکا در یمن این ماه هدف حمله تظاهرکنندگان خشمگین از ساخت یک فیلم ضد اسلامی قرار گرفت و این مسئله تردیدهایی را درمورد عملکرد یگان های امنیتی تحت کنترل بستگان صالح بوجود می آورد .

یکی از پسران صالح هفته گذشته به منظور رد اتهامات مطرح شده درمورد کوتاهی یگان های امنیتی در تامین امنیت سفارت آمریکا اعلام کرد: وزارت کشور می بایست پلیس ضد شورش را اعزام می کرد .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار